Annons:
Etikettfråga-doc
Läst 7107 ggr
[Norpan88]
1/12/12, 3:26 PM

Diabetes-risk

Hej,

Jag har börjat oroa mig angående diabetes, eftersom min farmor hade rätt grav diabetes, min pappas syster hade det och nu har min pappa fått det.

Jag är 42 år idag, överviktig och äter seloken mot högt blodtryck.  Och sen röker jag också.. jag vet.. ingen bra kombination. Jag vill sluta röka.

Men jag har börjat gå långa promenader. Förra veckan gick jag sammanlagt 40 km!

Vad är dom första symptomen på att man har diabetes?

Jag har aldrig varit förtjust i sötsaker överhuvudtaget, men däremot är jag förtjust i salt godis och salta saker.

En gång fick jag prova min fars blodsocker-apparat och då hade jag 4,5 efter frukost. Det var några år sedan, men jag funderar på gå ner och kolla mig snart igen eftersom det finns i släkten.

Vad mer för symptom finns det? Vad är diabetes 1, 2 och 3? Vilken är allvarligast?

Jag hittade ingen artikel som tog upp det. Tacksam för svar.

Annons:
[Norpan88]
1/12/12, 3:27 PM
#1

Jag har hört att man kissar ofta och är törstig.. men jag dricker rätt mkt vatten, men det är för att jag blir torr i munnen av en medicin. Men jag dricker nog iallafall.. 1 liter vatten och andra vätskor per dag.

Zepp
1/13/12, 12:08 AM
#2

Högt blodsocker

Uppdaterad 090119

Högt blodsocker kallas hyperglykemi på läkarspråk. Det är per definition ett onormalt högt blodsocker för kroppen. Gränserna vid blodsocker taget som stick i fingret är över 6,0 fastande eller över 8,7 efter måltid. (Alla värden på denna sida är i mmol/L)

Symptom på högt blodsocker

Blodsocker något över dessa nivåer ger normalt inga som helst symptom, men kan öka risken för sjukdom, såsom hjärtsjukdom, på många års sikt. Ordentligt förhöjt blodsocker, nära eller över 15, ger ofta symptom såsom ökade urinmängder och törst. Detta beror på att kroppen inte klarar att hindra överskottet av blodsocker att läcka ut i urinen. Detta drar med sig mer vätska = ökade urinmängder. Kroppen får därför lättare vätskebrist = ökad törst. Det medicinska namnet Diabetes mellitus betyder ”Ökade urinmängder som smakar honung”. Precis, förr smakade läkare på patienternas urin. Något som lyckligtvis inte längre är nödvändigt idag då det finns trevligare sätt att analysera urin!

Det är även vanligt med trötthet av högt blodsocker. Även försämrad uppmärksamhet och koncentrationsförmåga förekommer, sannolikt via påverkan på hjärnan. Ett annat symptom man kan känna av är dimsyn, alltså att man ser suddigt. Detta kan bero på att linsen i ögat sväller upp då den tar upp socker som suger åt sig vätska. Det blir då svårt att se på håll, man blir mer närsynt. Detta går relativt snabbt över om blodsockret blir normalt igen.

Viktnedgång förekommer ofta vid högt blodsocker beroende på insulinbrist, dvs typ 1 diabetes. Kroppen kan då inte utnyttja kolhydraterna i kosten för energi, utan denna förloras ut genom urinen.

http://www.kostdoktorn.se/diabetes/hogt-blodsocker/

http://www.kostdoktorn.se/diabetes/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Norpan88]
1/13/12, 1:48 AM
#3

Tack för informationen!

Jag kan lätt ta upp vätska i kroppen tycker jag.. Men jag tycker jag kan ha dimsyn ibland…så att jag tror att jag har gammalt smink i ögat eller nåt och måste peta i ögonvrån.

Hur mycket urinerar man vanligt under en dag med vanligt vätskeintag? Jag tror inte att att jag kissar onormalt mycket. Ibland mer än vad jag brukar kankse, men då har jag trott att det beror på att jag ska iväg nånstans och blir lite nervös.. och då kan man ju känna att man är mer kissnödig än vanligt.

Julialex
1/13/12, 10:11 PM
#4

Mitt första symptom var kraftigt försämrad syn… Allt var jätteblurrigt! Sedan kom extrem törst, 5-8 toalettbesök per natt då jag samtidigt drack ca 2 liter vatten per natt, trött, torr i munnen, intima problem (pga socker i urinen). Till sist var min kropp helt utmattad, jag var andfådd trots att jag inte gjorde något.

Önskar att de ögonläkare och doktorer jag pratade med i början angående synen hade sagt att det kunde bero på diabetes när de inte hittade några andra fel. Först över en månad senare uppsökte jag en läkare och fick min diagnos…

http://julialex.blogg.se

[Norpan88]
1/13/12, 10:22 PM
#5

Hmm :/ Jag har fått sämre syn på sista tiden. Jag borde nog gå på en koll hos läkaren.

Julialex
1/14/12, 12:14 AM
#6

Glömde nämna att synen återställdes helt när jag blivit behandlad ett par dagar :) Något positivt i det hela iallafall…

http://julialex.blogg.se

Annons:
Karin20
1/15/12, 3:18 PM
#7

Synen var också något jag märkte först, men kopplade inte alls det till diabetes. Det finns inte i min släkt alls, men jag är väldigt närsynt. -10 och -11. så jag tänkte inte på det.

Törst fanns inte alls, jag har alltid druckit mycket.

Däremot kom till slut en oerhörd trötthet, jag kunde somna hos frissan i stolen mens hon klippte mig.

När jag kom tillbaka efter fyra veckors semester till jobbet och var lika trött som innan, bad jag om en läkarkontroll. Då tyckte företagsläkaren att jag borde förmodligen äta piggpiller och att jag var utbränd, men det var "bara" diabetes.

//Karin

[Cleopatra]
1/15/12, 5:36 PM
#8

Riskfaktorerna för dig är främst din övervikt och sedan kosten.

Kosten bör vara så lite snabba kolhydrater som möjligt, alltså sött, vitt spannmål och även sparsamt med potatis, ris och pasta.

Snabba kolhydrater höjer blodsockret som ökar insulinutsöndringen som är hormonet som ordnar att överskottet "hamnar på magen". Insulinutsöndringen är inexakt och det blir ett litet överskott som efter ett tag orsakar ett nytt kolhydratsug och sen är cirkusen igång.

Högt blodsocker kollar du på vårdcentralen med fingerstick efter sockerintag alternativt blodprov på fastande.

[Norpan88]
1/15/12, 9:01 PM
#9

tack för bra tips Cleopatra! Jag ska vara försiktig i fortsättningen med snabba kolhydrater.

GI-metoden borde vara bra att följa.

[Norpan88]
1/15/12, 9:02 PM
#10

Jag tycker jag börjat bli piggare efter jag börjat gå långpromenader… cirka 5km varje dag.

[Cleopatra]
1/15/12, 11:15 PM
#11

Långpromenader är en mycket bra motionsform för både kroppen och själen.

[Norpan88]
1/16/12, 8:36 AM
#12

Jag är långsynt. Börjat se sämre på nära håll, ser utmärkt på långt håll.

Upp till toppen
Annons: