Annons:
Etikettkost
Läst 5663 ggr
Yamuna
1/19/12, 10:58 AM

NorDiet!

Hej

Nån mer än jag med diabetes typ 2 som fått ordination NorDiet? Det är såvitt jag förstår en svensk översättning av medelhavskosten. Jag har haft diatetes och förhöjda onda blodfetter i 1,5 år. Lika länge har jag ätit strikt LCHF. Viktnedgång 16 kg och lika mycket återstår. Slutade dock minska i vikt efter 6 månader. Min läkare har peppat mig i min kost då mitt blodsockervärde sjunkit till det normala utan mediciner.

Nu är det dock så illa med min onda blodfetter så hon vågade ej låta mig fortsätta med fullfeta produkter utan skickade mig till en duktig, ung och påläst dietist. Där fick jag igår veta om NorDiet som är något helt nytt för mig.

Nån annan som provat/provar?

Så vitt jag förstår så går man ner i vikt, blodtryck och blodfetter ska bli bättre. Har inget emot kostomläggningen då jag gillar upplägget men ändå lite fundersam om det funkar?

Hälsar yamuna

Annons:
Yamuna
1/24/12, 10:05 AM
#1

Yamuna här igen.

Nu har jag testat NorDieten i två veckor, jag som tidigare ätit LCHF i ett och ett halvt år. God mat. Mätt. Men det stora är att mitt morgonsocker nu ligger mellan 4-6Glad Under LCHF låg det alltid runt 7. Tar ingen medicin mot mit diabetes.  Gått ner ett kg har jag gjort med. Inga avsteg då jag alltid är mätt och inte sugen på sötsaker.

hälsar Yamuna i Uppsala

fenix92
2/9/12, 8:13 PM
#2

Låter ju kanon - viktminskning, bra bs! Hur går det med blodfetterna? Blir nyfiken på vad för slags kost det är.

[sakring]
2/9/12, 10:17 PM
#3

Det är i princip vad alla borde äta. Mycket grönsaker med lågt kalorivärde och lånsamma kolhydrater blandat med några medellågnsamma kolhydrater samt proteiner. Lite frukt också som mellanmål eller som efterrätt.

Yamuna
2/10/12, 10:10 PM
#4

Uppdatering: har gått ner 3 kgGlad sen 12 januari. Mår kanon. Blodsockret fortfarande lika lågt. Prov på blodfetter ska tas om ca 3 mån. Oavsett vad de säger så går jag inte tillbaka till  LCHF - mig passar det inte då jag hade så högt fastesocker. Viktnedgången obefintlig senaste året. Denna kost passar mig då jag får äta matkorn, mathavre, linser, ärter, bönor och frukt icke att förglömma. Alltid hört att frukt är rena döden för blodsockret men….jag har tagit blodsockerprov och det enda som förhöjer lite är banan. LCHF är bra men det passar kanske inte alla - jag gav i alla fall det ett försök i 1,5 år.

Yamuna
2/10/12, 10:16 PM
#5

Här står det lite utförligare om vad jag äter: http://www.sussi.com/blog.php?q=75

Karin20
2/19/12, 5:33 PM
#6

r hos Lantmännen finns utförligt material och kontakter man kan maila för att få recepten.

Själva dieten har utgått från Medelhavsdieten, men man har konstaterat att vi själva har minst lika bra produkter mera anpassade för nordiska länder här hos oss. Därav Nordieten.

Dvs rapsolja istället för olivolja, våra rotfrukter som rödbetor och kålrötter, mathavre och matkorn och inte så mycket pasta. Ärter och bönor.

//Karin

Annons:
Upp till toppen
Annons: