Annons:
Etiketterdiabetestyp-2
Läst 7282 ggr
[sakring]
2012-02-13 12:33

Blodsockermätare

Ni som har diabetes typ 2, vilken blodsockermäterare har ni? Själv har jag en som heter FreeStyle Lite.Problemet med den är att jag kan ta två, tre blodsocker åt gången och att det skiljer på dessa upp till över 1.0 mml.

Min diabetssköterska säger att det inte gör något så länge det inte skiljer mer än 0,9 mml medan jag själv tycker att detta är ganska mycket.

Annons:
Karin20
2012-02-19 17:24
#1

Jag har flera olika, Acu-Check tycker jag är bra men visst skiljer det från gång till gång.

Det gör som sagt inte så mycket om det varierar så, det är på lång sikt bs-värdet är viktigt och att det inte hoppar hit och dit.

Om du vill byta mätare, maila till de företag som tillverkar dessa, så får du alldeles säkert en ny,

//Karin

Inkanyezi
2012-02-24 09:21
#2

En felkälla vid mätningen, som kan ge ganska stor variation, är om man inte har riktigt ren hud där man tar provet. Väldigt små föroreningar kan inverka ganska mycket, eftersom droppen man testar är så liten. Se alltid till att fingret är rent där du sticker, så kanske variationen minskar lite grann. Det är ändå ganska normalt att ha en viss variation i värdena, även om man tar dem tätt.

[sakring]
2012-02-24 10:29
#3

Jag tvättar alltid händerna innan jag ska mäta blodsockrtet.

[Cleopatra]
2012-02-26 15:48
#4

Pröva gärna nån annan mätare, accu check som nån skrev om ovan är en vanlig och bra mätare. Sjukhuset eller din läkare kan ge dig en ny mätare.

chilisalsa
2012-03-06 13:44
#5

De flesta företag skickar fritt mätare. Dom är ganska bra på att marknadsföra sig i olika fora. Tidningen diabetes t.ex och ibland t.om i kvällspressen. Man behöver inte heller ha diabetes själv för att få gratis, dock brukar dom vilja ha svar på en eller annan fråga efter ett tag. Ett företag var det bara att skicka ett SMS med nåt bestämt ord till en tid… minns inte vilket. Gäller att man är registrerad på telefonen såklart Glad

Vill du testa Accu Check beställer du bara här:

http://www.bytmatare.nu/

Att testa en mätare kostar som sagt inget, har nog testat ett dussin olika gratis, men kolla vilka fabrikat som stöds av ditt landsting. Stickorna vill man ju inte betala…

Vissa mottagningar vill också att åtminstone vissa patienter kör någon variant på mätare som dom kan tanka ur statistik.

Skillnad är det om man behöver en kontinuerlig mätare, dom kan kosta flera tiotusen, och vissa landsting betalar men andra inte. Nu gäller det oftast bara ettor, även om andra grupper också i många fall borde ha kontinuerlig mätning. T.ex gravida 2:or borde ofta ha mätning då man inte vill att bebben ska växa onormalt mycket pga för höga bs-halter.

Medarbeterare på Kost

[sakring]
2012-03-06 18:56
#6

# 5 Tack för länken, jag har beställt en.

Annons:
Sweli
2012-03-12 05:34
#7

sakring det finns en kontrollvätska som man kan kontrollera mätaren med. Det rekommenderas att man testar mätaren då och då.

Sweli
2012-03-12 05:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag har One touch ultrasmart från Lifescan.

Den har många funktioner. Den har jag haft i 4 år och är jätte nöjd med.

[sakring]
2012-03-12 10:10
#9

# 7 Men var får man tag i denna kontrollvätska jag hittar den inte på deras hemsida?

Sweli
2012-03-12 23:32
#10

Du kan fråga din diabetessköterska eller skicka ett mail till företaget din mätare kommer ifrån. De kanske skickar en flaska. Jag fick den tillsammans med mätaren när jag fick den.

fotoninja
2012-03-13 01:41
#11

#8  wow vilken häftig mätare! larmar den när det är dags för medicin och mat? he he mat brukar jag glömma av ofta Skäms

Sweli
2012-03-13 14:32
#12

#11 skrivetav fotoninja

Hehe, jag köpte den för att jag ville ha en som hade statistik och koppla den till datorn.

Nej den varnar inte men jag äter bara när jag är hungrig och använder den sällan. Jag använder inte längre insulin eller någon annan medicinering.

Ändrade min kost till LCHF/Atkins.

Annons:
Upp till toppen
Annons: