Annons:
Etikettmedicinering
Läst 12430 ggr
Mollalena
3/17/12, 12:12 PM

Högt morognsocker och blodtrycksmedicin - samband?

Hej!

Jag är en mycket dålig forumdeltagare och svaret på min fråga finns kanske i gamla trådar. Kan ni ge mig tips på vilka i så fall, när ni hört min fråga - mina frågor. Eller om någon orkar svara så är jag tacksam.

Jag äter LCHF sedan jag fick diabetes 2 i februari 2008. Jag mäter mitt socker regelbundet (får ju betala stickorna själv eftersom jag aldrig började medicinera).

Mitt socker ligger under 6 i medeltal varje dygn men det är två saker som får mig att undra om jag borde acceptera diabetesmedicin.

Mitt blodtryck är inte helt under kontroll utan medicin. Jag har ätit enalapril 10 mg x 2/dygn i perioder under hela tiden jag ätit LCHF-kost. I perioder blir trycket på tok för lågt och då slutar jag med medicinen och så blir det högt igen och så blir det medicin igen. Jag testade normorix en sommar och fick massvis med vidriga biverkningar och återgick till enalapril.

Problemet är att jag har så mycket svårare att kontrollera blodsockret med enalapril i kroppen. Det tenderar att ligga lite högre under min vakna tid också men inom ramarna för acceptabelt. Men på morgonen är det ofta nära sju och på senare tid ett par gånger rejält över sju. (Idag 7,2)

Efter en fet frukost sjunker det snabbt - idag inom två timmar ner till fina 4,7, efter en frukost på smörstekta plättar (två ägg, två matskedar fetaost och en smörklick på varje plätt på tallriken) och en kopp pulverespresso med grädde.

Vad brukar man få för råd om medicinering mot högt blodtryck ihop med diabetes 2? Jag kan inte ta hela medicindosen på morgonen för då blir jag matt och får svindel en lång stund efteråt, därför delar jag dosen på två - morgon och kväll) men valet står mellan högt blodtryck på morgonen - utan medicin - och normalt socker eller högt socker och lågt blodtryck. Vad är värre, kan man ju undra? Eller grubblar alltså jag mycket över!

Har ingen läkare att dryfta frågan med, medicin är inget problem för läkarna på min VC, tyvärr. Lasta på mera bara…typ.

Tacksam för svar eller tips om tråd i ämnet.

Annons:
[sakring]
3/17/12, 3:43 PM
#1

Hej, har  själv en diagnos på diabetes 2 men tar inga medciner då det inte anses att jag behöver några. Men nog får jag teststickor för det.

Enalaprilen som du säger har jag också och den kan höja blodsockret så frågan är om du ska ta enbart en under morgonen istället för en morgon och kväll eller om du ska be att få en annan sort också som jag har dvs två sorters blodtryckssänkande varav  den ena inte höjer blodsockret.

Själv äter jag inte LCHF utan mer normalt med kolhydrater som hör till en normal kost. Men har jag för lågt blodsocker så fryser jag. I morse hade jag 4 och det är för lite för mig det kan jag säga.

Karin20
3/17/12, 3:55 PM
#2

Har du diabetes ska du få teststickor, det har inte något med eventuell medicinering att göra.

Jag tycker dessutom att du bör gå tillbaka till din läkare och fråga om hur du ska ta enalaprilen. Det är inte bra att ha bs-värden över 7 även om det går ner efter frukost. De kan ge dig bra råd. Dessutom kanske du behöver medicinera mot diabetes också

//Karin

Mollalena
3/17/12, 5:28 PM
#3

Tack för svar.

Jag har grubblat på om jag borde gå med på att medicinera mot sockret också men det bär mig så emot, jag lyckades ju så snabbt och så bestående få till ett bra HbA1c. Kommer att diskutera byte av blodtrycksmedicin med min läkare i samband med nästa koll som är snart. ("min läkare" är iofs inte adekvat, jag valde min vårdcentral - har flyttat 30 mil - utifrån en läkare som jag fick bra kontakt med men han försvann snabbt på föräldraledighet och återkom inte och nu sitter jag fast i att aldrig veta vem jag ska ha att göra med)

Tyvärr har jag bara stött på diabetessköterskor och läkare som hävdat att jag måste medicinera mot diabetes för att få stickor. Håller jag mitt bs i schack med hjälp av kosten (LCHF - inte den KH-kost som diabetessköterskan ordinerar) då har jag enligt dem inte diabetes och socialstyrelsen rekommenderade ju (före det senaste flummiga beslutet att man kan rekommendera många olika sorters kost utifrån patientens önskemål) att man inte skulle dela ut stickor annat än till medicinbehandlade diabetiker.

Jag har inget som helst förtroende för min nuvarande VC (inte den förra och inte den förrförra heller) men ska dit om ett par dagar för hela batteriet prover och kommer förstås att ta upp behovet av stickor igen.

Långtidssockret brukar vara OK (ibland på gränsen till för högt men nästa gång ändå bra igen) men jag vet från mina egna täta mätningar att jag är väldigt känslig för KH och har koll på vad som är extra svårt (rågbröd, finn crisp, blåbär höjer länge och sjunker långsamt). Mjölk kan jag inte heller dricka. Min LCHF-kost är inte superstrikt men absolut inte liberal och gluten undviker jag sgs helt. Funderar på om det finns några knep att ta till, som skulle hjälpa mot gryningshöjningen av sockret (har någon provat kokt ägg med smör som sista lilla mål, sent på kvällen t.ex. - ja det kan jag ju prova själv redan idag, förresten).

Finns det någon, eller du Karin, som känner till en bra VC eller diabetes/hjärt-kärl-mottagning i Stockholmstrakten, gärna söderom stan eller centralt (men jag åker vart som helst nästan för att få träffa någon som har något mer än Fass och SLV mellan öronen - kanske skulle kunna tänka mig att åka till Sundsvall rentav…) som kan tänkas vara ett verkligt stöd när man, som jag, med LCHF som medicin, levt med en hyfsat väl kontollerad blodsockerkurva och en hel del andra fördelar utom då det besvärliga blodtrycket som är ett släktfel (men OK kolesterol, lite svaijig Apolipo-kvot) och en läkare - i raden av flera - som inte har en aning om något alls om blodfetter förutom att se på totalkolesterolet (ca 7) och rekommendera statiner.

Jag har en ganska rörig och krävande familjesituation och är ofta mycket trött. Jag slutade tappa vikt efter ett halvår på LCHF och släpar på en cirka 20 kilos fatsuit år ut och år in, är alltså väldigt viktstabil fast på för hög nivå men jag känner inte av några blodsockersvängningar alls (de var hemska på den gamla KH-tiden - rena nästintillnäradödenskakiga dippar och en massa akutätna kolhydrater mest hela tiden) jag fryser inte, jag är ute med hunden cirka två timmar slgt per dag, jag är inte särkilt törstig men ser till att dricka tillräckligt med vatten och tar mina D-vitaminer, omega3, magnesium och ibland en C-vitamintablett  (fast jag får nog i mig tillräckligt med C via massvis med vitkål, broccoli och andra grönsaker).

Jag anser att jag "kan LCHF" men det skulle ändå kännas bättre att hitta en läkare eller mottagning som kunde vara Medarbetare i denhär kampen och inte motarbetare.

sussie
3/17/12, 6:01 PM
#4

Det är jättesvårt att hitta rätt läkare men bor du i stockholmsområdet så finns det ju i alla fall många privatpraktiserand läkare som har avtal med försäkringskassan. Boka tid på någon mottagning se om du gillar läkaren om inte boka tid på en annan, man kommer fort upp till högkostnadsskydd och då är det bara att boka på till du hittar någon du kan prata med och får stöd av. Inte helt optimalt sätt men eftersom det finns LCHF-vänliga läkare som inte går ut offentligt med det så är nog enda sättet att träffa på dem genom personligt möte. Sen är det ju så att på VC finns det ju flera läkare själva mottagningen kan vara hur stökig som helst men det kan finna en riktig pärla just där.

Lycka till!

Mollalena
3/17/12, 6:21 PM
#5

Tack.

Låter som en jobbig men dock plan.

Karin20
3/24/12, 11:29 AM
#6

Jag känner heller inte till någon som verkar kunna det här med LCHF speciellt, de träder liksom inte fram i offentligheten. Och på Annikas sida finns det heller inte så många här i Stockholm. Privatmottagningarna verkar leva lite på gamla meriter och säger samma saker de också.

Det närmaste jag kan finna är i Motala, en läkare som heter Rolf Lövgren, men det är ju lite långt. Eller kanske du kan pröva med Annika mailledes och åka dit någon gång. Hon är ju inne i stan nuförtiden.

//Karin

Annons:
Agneta2006
3/28/12, 7:11 PM
#7

Hej, jag är också typ2 och har varit tvungen att börja med Enalapril för 3mån sedan. Märker även jag att blodsockret verkar ligga högre och att kroppen inte svarar lika bra när jag äter strikt lågkolhydratkost. Har någon en förklaring till detta? Har ju även ökat på motionen så något måste ju Enalapril ställa till med.

Mollalena
5/7/12, 4:53 PM
#8

Tack för era svar/kommentarer.

Jag har varit "utslängd" från i Fokus ett bra tag nu och har, varje gång jag gått in, helt snöat in på att få min inloggning att funka, har inte sett era kommentarer förrän idag, när jag äntligen lyckades logga in igen.

Sedan jag skrev senast har jag faktiskt träffat en läkar som verkar hyfsat försomsfri om än inte direkt kunnig kring LCHF. Jag ahr fått komma till en sköterska som är intresserad av LCHF och jag fått ny mätare och stickor på recept från min vårdcentral. Inga problem alls längre me den saken! Nyttigt att kostråden ändrades i våras, fast det var ett flummigt beslut. När jag kom till rätt sköterska var det plötsligt självklart att jag inte skulle "straffas" för mitt val av kost.

Har inte börjat ta metformin eller något liknande och den nya läkaren - som skickade mig till sköterskan - anser inte att det är motiverat så länge HbAic är så bra.  Jag har ändrat lite på tiderna när jag tar enalapril men det verkar inte ha så stor effekt på fastesockret. Däremot lugnar gryningssockret ner sig en aning - håller sig under fyra - om jag äter något innan jag lägge rmig (smörost-rulle, ägg med smör eller majonnäs, lite lax, lite osockrad pannacotta).

Läkare började prata om statiner eftersom jag har ett totalkolesterol på strax över 5 (någon liten siffra lägre än för ett år sedan t.o.m.) men det hade han ju inget för, förstås. Jättebra HDL och triglycerider ger mig råg i ryggen att stå på mig mot sådana idéer.  Om långtidssockret är lika bra när jag ska ta om det nästa gång, kommer jag att fortsätta med enalapril som nu och med att se till att få i mig något vettigt före natten.

I mitt fall mår jag bäst på dagen, om sockret inte går under 4,5.

Satsar på att få ner stressnivån men det är nog mitt största problem, tyvärr. Att sova tillräckligt verkar vara ett bra knep också - fast svårt att upprätthålla tyvärr ;-D

Det är hemskt att det verkar vara enalapril som ställer till det mest!

Agneta2006
5/10/12, 9:30 PM
#9

De inom vården som jag pratat med verkar inte tro att Enalapril har någon påverkan på blodsockret. Icke desto mindre har jag svårare att hålla blodsockret lägre nu än innan jag tog Enalapril.

Mollalena
5/14/12, 10:59 AM
#10

Tänker i mina dystra stunder, att de inom vården kan syssla med sin tro om enalapril. Fast det är det enda jag ändrar i min livsföring då jag fortsätter att äta och leva som jag gjorde innan, då är det ju enalapril som är skillnaden och det är ju trots allt känt - om än hyschhyschigt hanterat - att vissa blodtrycksmediciner till och med kan driva på så att man får diabetes 2.

Upp till toppen
Annons: