Annons:
Etiketterdiabetestyp-1
Läst 4721 ggr
eva52t
4/17/12, 9:07 PM

Typ 1 diabetiker som äter LCHF, finns någon här???

Kyss

Hej på er där ute….

Undrar om det finns någon typ 1 diabetiker som äter LCHF sedan en tid och kan berätta för mej om insulin och mat. En kamrat till mej fick just reda på att hon MÅSTE ta insulin vid varje måltid för att hon får surt blod(ketoner) annars…Kompisen äter ca 50 gr kolhydrater om dagen och klarar sej fint på 20 enhetr Lantus, men läkaren säger att hon måste även ta måltids insulin. Därför undrar jag om det finns någon här inne som kan berätta om sej själv och hur ni gjort…Eller gör…

KRAM eva-britt(LCHF:are och tidigare typ 2)

Annons:
kila
4/19/12, 8:02 PM
#1

Jag har typ 1, och insulinpump - alltså bara snabbverkande insulin.

Försöker äta under 25 g kolhydrater per dag och tar insulin till varje måltid (även till kaffe med grädde). Vet inte om jag är mer känslig än andra men jag måste ta insulin även om det handlar, oftast, om små mängder insulin.

Som alltid tar jag en massa blodsockertester för att se hur blsr ligger, både före mat och två timmar efter. Tar jag en korrigeringsdos efter två timmar så tar jag ytterligare ett test efter två timmar.

Det är inte bara kolhydraterna som höjer blsr, även protein höjer men mycket mindre. Här är en länk till en text skriven av en läkare som verkar kunna det här :) http://annikadahlqvist.com/2011/06/18/jorgen-vesti-nielsen-om-diabetesbehandling/

Om blsr ligger bra bryr jag mig inte om ifall jag har ketoner.

Upp till toppen
Annons: