Annons:
Etikettkost
Läst 10429 ggr
MinaGuldkorn
2012-04-22 17:26

Lösgodis eller "sockerfritt" till Typ 1 diabetiker

Mitt bonus-barn på 8 år har Typ 1 Diabetes, haft det i lite mer än ett år nu.

En disskution som ofta kommer upp på tavlan är det är med kolhydrater vid godis intag. Hon får endast 100g på lördagar, vilket är vår ända godisdag.Till fredagsmys får barnen endast en liten skål med popkorn.

Till 100g blandat lösgodis så har barnet ändå en tendens att sticka upp i blodsocker. Vilket inte är vad vi vill. Hur kan man få det att stanna nere? Hur gör ni/du?

-

När hon va på gympaläger här om helgen, så gav vi henne en påse Viktväktarnas "gott och blandat" för att slippa ha ont i magen om att hon skulle sticka upp i blodsocker. Då vi inte hade kontroll på henne och ville inte ge lägerledarna detta ansvar.

Vi ansåg att detta va mycket bättre. Dock missade vi säga till ledarna och barnet att hon skulle ta insulin till godiset (vilket vi fick tillsägelse av modern att vi borde ha gjort). Men ingen skada skedd och barnet sköt inte i blodsocker, utan låg jämt hela natten.

-

Jag undrar vad som är bäst att ge barnet på lördagar, och vad som innehåller minst kolhydrater. Vad ger du ditt barn? Vad äter du som har diabetes? Hur gör ni med lördagsgodiset?

Detta med godis och blodsocker är alltid ett "krig". Vill hålla det jämt men har en tendens att sticka över det normala värdet. Ger barnet insulin som vi räknat ut borde räcka, och vi sätter det på förlängt i 1 timme. Ska vi öka förläningingen?

-

Hur mycket kolhydrater är det i 100g blandat lösgodis? Någon som vet? Hittade på någon sida att det är ca 80g kolhydrater..stämmer det tro..

Många frågor, men hoppas på lite svar…

Annons:
Karin20
2012-04-24 01:33
#1

lösgodis innehåller enbsrt socker, färgämnen och gummiarabicum. om det inte är choklad,då finns det också med kakao. Trist, men sant. så 90% kolhydrater är nog närmare sanningen.Hoppas några andrasvarar på hur de gör. Måste man ha lördagsgodis?

//Karin

madaska
2012-04-27 19:51
#2

har barnet insulinpump eller vad menar du med förlängning på dosen?

jag har haft diabetes sen jag var sju, och tja, jag vet inte, jag har nog aldrig riktigt fått rätt på det där med att inte skjuta upp lite i bs när jag äter godis, dock vet jag att mamma när jag var liten myglade in lightprodukterna, som glass och fruktsallad istället för choklad och chips..

själv äter jag inte så mycket godis numera, men blir jag sugen så brukar jag ta mig något litet lchf-snacks eller mörk choklad..

100g lösgodis är svårt att säga också, vad det innehåller, för 100g kan ju antingen vara tre små gröna grodor eller 20 skumbananer? kör ni samma godis och mängd av det alltid eller det blir 100 gram oavsett vad det är?

hur gör barnets mor?
har läkarna eller dietisterna inget förslag?

kan ni byta ut godis mot tex en low carb-kaka/bakelse istället kanske?

när jag la om min behandling som vuxen nu, från insulinpump till insulinpenna, fick jag ju nästintill sitta med en godissort i taget för att se hur det påverkade mig annorlunda jämfört med pumpen där jag förutom bolusdoserna fick insulin hela tiden så jag inte hade de här små dalarna med upp och nergång på bs..

när du tycker att barnet sticker upp i blodsocker, hur högt menar du att det blir då? vad brukar hon ligga på?
när jag var liten och fick godis gick mitt socker med upp ibland, men i det stora hela hade jag ju bra hab1c värde att läkarna inte tyckte det var så farligt om jag låg runt 10 en kväll..

jag är ingen expert på det här trots mina 21 år som diabetiker, men jag tror nog ändå lättast vore att fråga läkarna kanske för att få det så bra som möjligt.

Med lite socker i botten.

 

http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.

Biejvve
2012-05-17 15:22
#3

Jag har en son som också har diabetes typ 1 som älskar godis och chocklad, så har vi varit tvungna att göra för att balansera det hela:

Vi köper INGEN lösgodis eller godispåsar längre.

Kolhydraterna på de flesta ligger på 80% om inte mer, alltså det är jättehögt.

Men så kunde jag övertyga min son att alla i familjen får var sitt överrasknings knut, jag lägger in godiset i knutet och alla får exakt samma sak, byta får de göra med varandra om de vill, men alla ska ha de grejerna som de tycker om i knutet. Jag har andra barn som inte alls gillar chocklad och föredrar tex. torkade frukter.

I hyllorna med lösvikt naturgodis som finns i butikerna finns det tex. torkade jordjobbar doppade i yoghurt, min son älskar de och för honom är det bättre än godiset som han brukade välja, dess kolhydrater ligger på runt 47%.

Jag brukar lägga så att det kommer upp till ca 70g i knutet och i snitt så lägger jag så att kolhydraterna ligger på runt 50%. av dessa 70g och då blir det inte mycket i kolhydrater till slut och inte mycket insulin till det.

Vi brukar ge knutet direkt efter lunchen och oftast brukar vi gå ut efter vilan och då hamnar han inte så högt, visst händer det ibland men inte så ofta.

I knutet brukar jag ha tex. kex med låga kolhydrater, russin, torkade frukter, banan dopad i yoghurt eller chocklad, andra frukter doppade i yoghurt, nötter och nötter som är doppade i chocklad eller yoghurt mm, ett av mina barn gillar bara kex och då får han som gillar chocklad byta mot den andra mm, men i snitt ska varje medlem i familjen får ca 70-80g ”godis”. Vi gör det så att barnen inte märker det, utan det blir lite automatiskt istället :)

Hoppas att det hjälpt dig här.

Upp till toppen
Annons: