Annons:
Etikettfråga-doc
Läst 6108 ggr
[JohannaStrom]
8/2/12, 1:47 PM

Hur "upptäckte" ni det?

Hej på er. Jag är lite nyfiken på hur ni "upptäckte" eller misstänkte att ni hade diabetes? För jag har kollat runt lite på nätet angående en helt annan sorts sjukdom, myrkrypningar i kroppen eller vad dom kallar RLS (restless legs) och på nåt sätt länkades det ihop med diabetes att det kunde vara ett symtom för det. 
Men jag är väldigt skeptisk, så därför skulle jag vilja veta hur ni började misstänka diabetes?

Annons:
Zepp
8/7/12, 4:39 PM
#1

Vanliga symptom vid obehandlad diabetes är:

  • Polydipsi (onormalt stor törst)
  • Polyuri (onormalt stora urinmängder)
  • Trötthet
  • Viktminskning
  • Acetonlukt i andedräkten
  • Dimsyn (suddigt seende)

Diagnosen ställs genom att mäta blodsockernivån.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Diabetes

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Hattson
8/7/12, 9:26 PM
#2

Hade inga som helst misstankar. Upptäcktes vid vanlig hälsokontoll. Så här efteråt har jag förstått sambandet mellan obehandlad diabetes -törst och de stora mänger vätska jag drack företrädesvis juice, vilket inte gjorde saken bättre.

RLS? Har haft restless legs i 45 år och fick min diabetesdiagnos typ 2 för drygt ett år sen, så i mitt fall så tror jag knappast att det haft betydelse.

Numera är mitt A1C nere på 33 mmol och vid diagnos 58 så det har skett en avsevärd förbättring. Dessutom medicinfri. Allt tack vare LCHF med smärre variationer.

[sakring]
8/13/12, 10:57 PM
#3

Viktminskning???? Jag hade gått upp 14 kg!

chilisalsa
8/14/12, 5:30 AM
#4

#13

Gäller nog mest typ 1 diabetiker det med viktminskning…

Insulinbrist ger det utfallet. Typ 2 har sällan/aldrig insulinbrist i början utan snarare överskott på insulin vilket ofta ger ökad vikt.

Medarbeterare på Kost

Upp till toppen
Annons: