Annons:
Etiketterdiabetestyp-2
Läst 26161 ggr
sylveli
8/24/12, 11:35 AM

Honung och diabetes

Hej!

Är det någon som vet om honung kan vara ok. att äta när man har diabetes. Houng är ju en nyttig produkt i sig, men ger det inte höga blodsockervärde?

Tacksam för svar

Sylvia

Annons:
fotoninja
8/24/12, 5:03 PM
#1

honung höjer sockret. jag brukar ta till honung när jag har lågt socker.

Hattson
8/24/12, 10:29 PM
#2

Honung innehåller ju en mycket hög andel frukt- och druvsocker och kan ge en rejäl höjning av blodsockret. Så inte speciellt lämpligt för diabetiker.

Du skriver att i din presentation att LCHF inte hjälpt dig och att du försökt bli av med diabetesen. Kan du utveckla det hela. Diabetesen blir man ju inte av med, men däremot kan man bli symtomfri - alltså genom kostomläggning kopplat till viktnedgång och motion.

Jag fick själv diabetes typ 2 för drygt ett år sen och lade genast om kosten till LCHF. Resultat: medicinfri sedan ett halvår och normala blodsockervärden. Dessutom 20 kilos viktnedgång. Begreppet Diabetes typ 0 brukar ibland använda i sådana fall, då diabetesen ligger latent och man får följa en kost med lite kolhydrater eftersom man fortfarande är insulinresistent.

sylveli
8/27/12, 10:04 PM
#3

Hej!

Det var ju ett tag sen jag gjorde min presentation. Nu har jag medicin och har rätt hyfsade värden. jag äter metformin och Victoza. Innan, när jag försökte få ner blodsockervärdena med mer motion och LCHF, gick inte värdena ner. Jag hade normalvikt när jag fick min diagnos, åt hälsosam mat och motionerade, så det v ar lite svårare att veta var stötarna skulle sättas in. Jag slutade med LCHF efter några år, när jag inte märkte några speciella förbättringar.

Jag får akupunktur och kinesisk örtmedicin nu och det känns bra.

Så kul att du har fått så goda recultat av att äta LCHF. Tänk vad skönt det måsta vara att bli av med 20 kg!

Hattson
8/28/12, 1:31 PM
#4

Sylveli, Tack för informationen. Ja, var och en får ju pröva sig fram och och komma fram till den metod som pasar bäst för att få blodsockervärden som man är nöjd med.

En snabb viktuppgång och diabetes typ 2 kom faktiskt som en total överrskning för mig vid 64 års ålder, men nu 20 kilo lättare med bara några kilon från målvikten känns det bättre. Framförallt är det förstås positivt att jag numera har ett långtidssocker som hos en frisk person (32 mmol).

Hoppas att du fortsättningsvis kommer att vara nöjd med dina värden och det är ju bra att du känner dig hjälpt med akupunktur och örtmedicn. Nu strax ut i det begynnande regnet som dragit in över Öresund.

Upp till toppen
Annons: