Annons:
Etikettkost
Läst 20524 ggr
[Alenzi]
8/30/12, 10:40 AM

Bjuda diabetiker på mat!

Hej! Jag får besök av en diabetiker med familj, och tänkte bjuda på mat och efterrätt - dock har jag ingen aning om vad man som diabetiker får och inte får äta, och jag "kan" inte fråga, eftersom det är tänkt att vara lite av en överraskning :) Så jag tänkte höra med experterna här; vad skall man tänka på? Kan man som diabetiker äta vanlig mat? Finns det någon bra sida med "säkra" recept, i synnerhet när det gäller efterrätten?
Ursäkta om jag frågar dumt, men jag tänker att det är bättre att vara på den säkra sidan så jag inte förgiftar någon Skäms

Annons:
Mooniq
8/30/12, 10:45 AM
#1

tja, spontant tänker jag lchf, mat som inte höjer blodsockret för det är ju det som inte är bra för diabetiker.

kolla in kolhydrater i fokus och deras receptbank i vänstermarginalen.

sånt man direkt kan avstå är vitt mjöl, spannmål i alla former och socker.

Sen har ju diabetiker alltid med sig medicin så den kan anpassa sina doser, men det kan vara en positiv överraskning att bjuda på mat som inte höjer blodsockret så mycket.

Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[Alenzi]
8/30/12, 10:59 AM
#2

#1 Tack! :D Spannmål, verkligen? Oj. Socker hade jag räknat ut, och vitt mjöl, men att det var så strikt visste jag inte. Skönt att höra att han kan reglera det lite själv om det slinter någonstans.. Blir alltid supernervös när jag får min glutenallergiska väninna på besök, där finns ju inte direkt så mkt svängrum :o

Dock är det väl ingen höjdare att bjuda på LCHF-mat om man inte följer dieten i övrigt? Eller? De har alla lite problem med övervikt, då känns det inte jätteschysst att bjuda på en massa fett :-/

Mooniq
8/30/12, 11:03 AM
#3

"2 Alenzi

Detta är bara ett förslag! Diabetiker har problem med sitt insulin och kolhydrater i kosten höjer blodsockret, då behövs insulin för att dämpa blodsockret till normalnivå..

Jag har vänner som har diabetes och när de drar ner rejält på socker och spannmål så kan de oxå dra ner på medicineringen, eftersom blodsockret inte stiger lika mycket

så vill du göra en överraskning så är kanske grillat det lättaste.. grilla kött o fisk med fin sallad till och några dipsåser

Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mooniq
8/30/12, 11:05 AM
#4

att titta på recepten på lchf är helt ok när du bjuder en gång, det är god mat med bra råvaror, inte speciellt krångligt. ta en kik en stund och gör en egen uppfattning..

bra råvaror är kött, fisk, fågel, ägg, grönsaker + lite mejerivaror.. nötter, mandlar, frön, bär.

Hhar du glutenallergiker i din omgivning så kolla Sesambröd, lätt att baka och jättegott, funkar att rosta och att göra varm macka/pizza på.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[Alenzi]
8/30/12, 12:14 PM
#5

Oh ja, vilken bra idé med grillat :) Jag skall definitivt gå in och kolla på lchf-recept också, kan tänka mig att där finns bra efterrättsidéer. Tack för all hjälp!

fluffis
8/30/12, 6:11 PM
#6

Det finns diabetiker som äter på alla möjliga vis: tex enligt lchf, GI eller som stoppar i sig en massa onyttigheter.

Alenzi: Om du har en aning om vad din diabetesbesökare brukar äta så har du något att gå på.

Själv är jag inte inne på lchf-varianten utan tycker det är bra med kolhydrater, typ spannmål och annat men jag drar ner på kolhydraterna och väljer hellre de med hela korn till skillnad från de sämre typ vitt finmalet mjöl.

När jag hör grillat kött och grönsaker så börjar det vattnas i munnen på mig hehe. Här hemma är det standard att grilla paprika och halloumi/grilloumi till köttet och det är gott och mättande. Man kan ju ha typ kokt potatis eller fullkornsris så kan de som vill ta av det. Snåla inte med att bjuda på grönsaker bara :)

recept.nu har jag använt mig av många gånger och där kan du klicka i LCHF eller GI och få massor av spännande träffar, beroende på vad du söker på förstås :)

Efterrätt: chokladmousse med mörk choklad är mums tycker jag.

Lycka till!

Annons:
[Alenzi]
8/30/12, 6:22 PM
#7

#6 Tack! :) Skulle man möjligen kunna få tigga till sig receptet på den där moussen? :D

Och så var det väl jag rent intuitivt föreställde mig att det låg till med spannmålen, som du beskriver det. Jag börjar förstå att det inte finns en enkel linje att följa här.. Synd att han inte bara är laktosintolerant eller nåt ;)

Mooniq
8/30/12, 6:24 PM
#8

du kan nog bara lugn med att personen tar med sig medicin, men att bjuda enkelt och gott är nog tillräckligt för alla..

Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[Alenzi]
8/30/12, 6:50 PM
#9

Jag svänger ihop en matig höstsallad med lite fröer och nötter tror jag, och serverar något gott kött till, kanske bakar lite bröd också :)

Tack snälla ni för hjälpen!

fluffis
8/30/12, 8:36 PM
#10

Mousse med mörk choklad till 4 pers

125 g mörk choklad

1 msk sötningsmedel

3 äggulor

5 äggvitor

---

Smält chokladen. Häll i sötningsmedel. Rör noga och häll i äggulorna en i taget. Vispa äggvitorna hårt och rör ner försiktigt i chokladsmeten. Häll upp i portionsskålar, täck med plastfolie och låt stå i kylen över natten.

---

Man kan ju välja ett mörkt choklad med smak om man vill. Jag gillar mörkt choklad med hallon eller tranbär. Sen kan man ha några hallon på toppen när man serverar. Nu blev jag också sugen! Glad

Mooniq
8/30/12, 8:46 PM
#11

gott recept, nästan helt lchf-anda…

sötningsmedel - där kommer jag att använda Stevia, som inte ger något blodsockerpåslag.

Jag älskar Lindt's Choklad Chili 70%.. .. o jag toppar nog med lite vinbär, de är gott syrliga tycker jag..

Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[Alenzi]
8/30/12, 9:18 PM
#12

#10 Muuuums, du är inte ensam om att bli gottesugen nu ;)

Hattson
9/4/12, 6:01 PM
#13

Går ju alltid bra med kött eller fiskrätter eller sallader. Kan ju förstås vara bra att undvika potatis till kött och fisk och inte ha bönor i salladen. Dessutom är det inte lämpligt med spannmålsprodukter.

Slutligen - de flesta diabetiker är inte insulinberoende, som gör att det går att reglera blodsockret beroende på vad man bjuds på. Detta gäller typ 1 diabetiker och också c:a en tredjedel typ 2 diabetiker. De andra har mer långtidsverkande mediciner eller är helt medicinfria som jag personligen numera med typ 2 sen drygt ett år tillbaka .

Det framgår ju inte om den inbjudna diabetikern är insulinberoende eller enbart har medicin eller är medicinfri. Lite större svängrum för insulinberoende diabetiker.

Har inte statistiken helt klar, men typ 2 c:a 90 % av alla diabetiker och alltså runt 1/3 av dessa insulinberoende, men faktiskt en hel del av dessa som kunnat sluta med insulin sen de övergått till LCHF/lågkolhydratkost.

Annons:
CceB
9/10/12, 7:53 PM
#14

Jag skulle nog bli lite små irriterad på om någon gjorde någon special mat bara för att jag har diabetes, Man kan ju faktiskt äta allt som diabetiker men med måtta. självklart kan man inte sitta och vräka i sig godis men oftast räcker det ju med några bitar när man har vant sig vid det

Anterrabae
9/10/12, 8:28 PM
#15

Jag blir snarare smickrad över ansträngningen. Tycker det är snällt och omtänksamt!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

CceB
9/10/12, 8:32 PM
#16

Ja alltså självklart vet jag att tanken är god men just det att bli särbehandlad har jag väldigt svårt för :)

Anterrabae
9/10/12, 8:35 PM
#17

Man kanske inte blir särbehandlade, alla kan ju käka diabeteskosten ;) Jag förstår dock hur du tänker.. Har också kännt så.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Alenzi]
9/10/12, 8:53 PM
#18

#13 Så insatt är jag ju tyvärr inte, men han mäter .. något i blodet.. för jämnan och reglerar med sprutor.

#14 Vilken tur då, att det inte är dig jag skall bjuda på mat ;)

CceB
9/10/12, 9:04 PM
#19

#18 som sagt så förstår jag att det är en god tanke bakom det, skrev det mest för att se hur andra tycker :) hoppas inte du tog illa upp för det var verkligen inte meningen

[Alenzi]
9/11/12, 12:24 PM
#20

Jag blev faktiskt en liten smula ledsen precis när jag läste din kommentar, men jag förstår så klart att alla tänker olika.
Men jag har själv specialkost (laktosfritt) och den familjen gör alltid sitt yttersta för att se till att jag skall slippa tänka på huruvida jag kan äta maten hemma hos dem eller ej (i teorin kan jag också enkelt medicinera bort besvären, man kan ta laktaspiller och äta vanliga mjölkprodukter) så det känns självklart att åtgälda den gesten och jag kan inte föreställa mig att han kommer ta illa upp!

Annons:
CceB
9/11/12, 1:05 PM
#21

Då ber jag om ursäkt :) Jag tycker absolut det är fint av dig att tänka på dom! Man ser ju på saker olika liksom ;)

[Alenzi]
9/11/12, 2:56 PM
#22

Nej gör inte det, det är lugnt :)

Hattson
9/11/12, 8:11 PM
#23

Eftersom gästen är insulinberoende typ1 eller typ 2 så kollas blodsockret vanligtvis inför måltid för att se hur stor måltidsinsulin som ska tas och sen måste ju dosen avpassas beroende på vad som bjuds. Enkelt uttryckt - middag med pizza och en chokladtårta behöver ju en klart högre dos än bacon och ägg och ost till efterrätt.

Själv reglerar jag som typ 2 enbart blodsockernivån med att äta rätt. Har alltså till skllnad från typ 1 en fungerande egen insulinproduktion, däremot är jag insulinresistent vilket innebär att insulinets förmåga att få ut sockret i cellerna är nedsatt och att sockernivån i blodomloppet blir för hög och ställer till skada om jag äter fel, alltså för kolhydratrik kost.

Karin20
9/27/12, 4:32 PM
#24

Det finns så många goda maträtter av alla de slag för diabetiker och att göra något speciellt behövs inte. När jag lagar festmat och bjuder hem folk är det aldrig någon som funderar över att det ska vara speciell diabetikermat, de flesta tycker att det är jättegott.

Jag läser massor av recept på nätet. Recept.nu har så att man kan söka på LCHF.

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/

och

http://varldensbastamatblogg.blogg.se/?tmp=267091

är fantastiska

En härlig trerätters är t ex

rökt lax med god röra och fräsch sparris

grillad oxfile med egen beasås och ugnsrostade grönsaker

hallonpannacotta eller chokladmousse

goda ostar efteråt

//Karin

Perly
10/12/12, 10:19 PM
#25

Skriver en rad så man kan kolla igenom tråden då jag med behöver tips (:

Alltid Oavsett

[peter54]
10/20/12, 7:41 PM
#26

Jag får ganska ofta frågan om maten när vi är bortbjudna och då svarar jag alltid att gör precis som du har tänkt utan att ta speciell hänsyn till mig.

Skulle det mot förmodan finnas något på bordet som jag inte vill äta, så är det inte för att jag är diabetiker, utan för att jag inte tycker om det.

Det är inte mycket i matväg som inte går att reglera med måltidsinsulinet och dessutom kan jag äta en morot före maten om det skulle visa sig att den innehåller onödigt mycket snabba kolhydrater.

Naturligtvis är det annorlunda för typ 2or som bara är kost- och/eller tablettbehandlade. Då blir det lika känsligt som det var för typ 1or före måltidsinsulinernas tid.

Upp till toppen
Annons: