Annons:
Etikettkost
Läst 3577 ggr
hanna-jo85
9/4/12, 3:49 PM

glutenintolerans och diabetes?

Nån annan som är båda delarna? Jag har diabetes och har en ganska strikt kost då jag för tillfället enbart kontrollerar min diabetes med kost och motion. nu misstänker läkaren att jag även är glutenintolerant.

nu är jag rädd över hur min kost kommer se ut om det visar sig att jag har det.

har kollat lite och mycket av det glutenfria är ju väldigt mycket kolhydrater i. glutenbröd och pasta kommer jag inte kunna äta.

nu äter jag low carb bröd eller gi bröd. ibland unnar jag mig sockerfritt godis/kakor. men det finns ju inte glutenfritt…

listan kan ju göras jätte lång va jag nu ev. inte får äta.. blir väl kortare att skriva lista överdet jag FÅR äta…

Annons:
hanna-jo85
9/4/12, 3:50 PM
#1

läsdte nu att man inte får dricka öl eller vin.. ända alkoholen jag gillar..

Cowboy
9/9/12, 8:57 PM
#2

Vin och osötad sprit är bättre än öl och torra viner är helt tillåtna för diabetiker men passar ju inte om man ska upp och köra bil på morron.

Det enklaste är väl att avstå från bröd och pasta det gör jag utan att vara glutenintilerant.

hanna-jo85
9/9/12, 11:33 PM
#3

det är ju inte bara pasta och bröd, då hade det ju varit enklare. gluten finns ju i så mycket. tex. hamburgare, köttbullar, fiskpinnar, vissa såser, vissa kryddor, soya, vissa hel o halvfabrikat så som hamburgare, köttbullar fiskpinnar såser korv leverpastej fiskbullar, färdigrätter, pulversoppa. öl, vin sprit. och sen självklart all pasta, bröd, gröt …..

ja listan kan göras mycket lång.. o sedan kan jag då inte välja det glutenfria, för det är för mycket kolhydrater i..

jag kommer ju inte kunna äta något känns det som..

har testat lchf 2 ggr, men den kosten fungerar inte för mig, vet inte om det är fettet som gör det, men mår illa dygnet runt och spyr.. men nu kommer jag ev bli tvingad till denna kost, fast även där begränsningar…

Cowboy
11/15/12, 12:56 AM
#4

Det är bara kolhydratrika matvaror som anges som glutenfria. Kött och fisk  är alltid glutenfria och det finns inga speciella glutenfria varianter.

Fiskpinnar har ju lika mycket panering som fiskött så de är nog inte glutenfria.

Har du diabetes bör du inte äta kolhydrater så då borde glutenintolerans inte göra någon skillnad.

papa-bear
11/15/12, 10:03 PM
#5

vadå tvingad? du låter som en som inte har koll på vad lchf är, att det är ost och gräddrypande måltider, då det bara handlar om att få bort mjöl och socker ur maten. grädde används till nötkött för att få upp fetthalten, annars kan du ju äta fläskkött. låter lite som att du är en av den generation som tyvärr vuxit upp på hel- och halvfabrikat, eftersom du tar upp det i ett av dina inlägg.

det finns så många sidor på nätet där det finns recept på bra lchfmat, men det kräver att man lagar den från grunden.

Upp till toppen
Annons: