Annons:
Etikettdiabetes-barn
Läst 10123 ggr
PhotosForLife
2012-09-17 13:02

Lågt blodsocker på friskt barn?

Kan ett friskt barn (4 år) ha 2,8 i blodsocker eller kan man då misstänka att nånting är fel?

Annons:
Zepp
2012-09-17 16:54
#1

Mätt med vilken mätare ??

hemmamätare är kända för att variera i resultat!

Säg att det kanske vart 3-3,2 så är det inget konstigt såvida det inte är konstant.

Sen så får man se på övriga symptom.. om barnet verkar piggt och är vanligt livlig så är det ofta rätt normalt, verkar det hängigt så bör man nog låta kolla det på vårdcentral!

Man får dessutom mäta flera gånger för ett rättvisande resultat.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

PhotosForLife
2012-09-17 19:33
#2

Jag mätte på min mätare hemma.

Just vid det tillfället va han väldigt hängig, och liksom halvborta när han var varken och sov hela fömiddagen. Då fick jag för mig att ta blodsockret på honom. Kanske får ta vid flera tillfällen och se.. Men de hände en gågn tidigare också att han bara blev hängig och borta, men då tänkte jag aldrig så långt.

Zepp
2012-09-17 19:36
#3

Så du är hans förälder och har diabetes?

I så fall finns det anledning att vara lite orolig då det är en stark genetisk komponent i diabetes.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

PhotosForLife
2012-09-17 19:48
#4

Jag har fått det nu i sommras och vi tror det är mer genetiskt än bara "fått". Så det är därför jag är lite fundersam.

Zepp
2012-09-17 19:58
#5

Då skall du självklart beställa tid för undersökning.. men kanske främst rådgöra med din diabetesmottagning/vårdcentral.

Det är alltid mer genetiskt.. utan det så krävs det betydligt värre saker för att få diabetes.. typ någon skada eller sjukdom som påverkar det hela.

Tror man brukar säga att det är till 60-70% genetiskt.. resten är andra faktorer.

Nu kan ju ungar bli hängiga utan att vara sjuka.. men jag antar att du kommer att gå omkring och oroa dig.. om saken inte blir utredd.

Vad du i så fall ser är hypoglykemi.. egentligen med diabetes så borde det snarare vara högt blodsocker, eller hur?

Dock så finns det något som heter Reaktiv hypoglycemi, och som drabbar de som har genetiska förutsättningar för diabetes.

"Vad är reaktiv hypoglykemi?

Detta är troligen den vanligaste orsaken till hypoglykemi hos icke-diabetiker, men tillståndet överdiagnostiseras ofta. Denna hypoglykemi orsakas förmodligen av att, i samband med en kolhydratrik måltid, bukspottkörteln utsöndrar en stor mängd insulin som finns kvar i blodet långt efter att måltiden intagits. Normalt borde insulinnivån ha sjunkit igen. Det rör sig oftast om personer som i sitt dagliga liv har ett stort behov av insulin (till exempel överviktiga och personer, som har typ 2 diabetes i familjen) och där det stora insulinbehovet provocerar bukspottkörteln att producera för mycket insulin. Indikationer på typ 2 diabetes kan vara reaktiv hypoglykemi (diabetes mellitus typ 2).

Hur känns hypoglykemi?

Hypoglykemi kan ge ett eller flera av nedanstående symtom:

  • Blekhet
  • Darrningar
  • Svettningar
  • Svaghetskänsla
  • Hjärtklappning
  • Hunger
  • Oro
  • Koncentrationssvårigheter
  • Irritation
  • Trötthet
  • Synstörningar
  • Nedsatt närvarokänsla
  • Kramper
  • Koma.

Oftast kommer de lindrigare symtomen ovan 3-4 timmar efter en måltid. De allvarligare symtomen inträder först senare."

http://www.netdoktor.se/traning-kost/?_PageId=425

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Karin20
2012-09-27 16:17
#6

Gå till BVC!

//Karin

Annons:
Upp till toppen
Annons: