Annons:
Etikettdiabetes-barn
Läst 4831 ggr
ks.gerbil
12/11/12, 2:12 PM

blivit väldigt rädd

jo men alså jag har börjat bli väldigt rädd om jag fått diabetes… vad finns det för sympoter? är det farligt om man har haft det en längre tid? vad gör man om man tror man fått? jag är verkligen jätte rädd Obestämd

Gerbil-hemsidan hittar du R

Annons:
fotoninja
12/11/12, 2:18 PM
#1

man kissar ofta. och är törstig. har du märkt något symptom som fått dig att fundera?

ks.gerbil
12/11/12, 2:34 PM
#2

jo precis det Obestämd speciellt när jag ska rida går typ fram och tillbaka från badrummet hela tiden.. eller i för sig är jag alltid så.. sen vet jag inte om huvudvärk och lite sådär "dizziness" också kan vara symptom men det är jag också ofta

Gerbil-hemsidan hittar du R

fotoninja
12/11/12, 2:54 PM
#3

be dina föräldrar ta med dig till vårdcentralen så de kan testa dig där om du har diabetes. det är inga farliga tester. känt dig ovanligt trött? innan jag upptäckte min diabetes kunde jag sitta och somna lite överallt. och var jämt törstig och kissenödig. hoppas du får ordning på det.

ks.gerbil
12/11/12, 2:59 PM
#4

om jag säger till mina föräldrar att jag tror jag har diabetes kommer dem skratta och fråga varför jag någonsin skulle ha det.. de kommer inte ta mig på allvar ännu mindre ta mig till vårdcentralen.. de vill ha bevis på att jag kan ha det. uff.. kan skolsköterskan ta typ ett prov? Rynkar på näsan

Gerbil-hemsidan hittar du R

fotoninja
12/11/12, 3:04 PM
#5

skolsköterskan har säkert en blodsockermätare och kan iaf kolla hur högt ditt blodsocker är.

ks.gerbil
12/11/12, 3:07 PM
#6

hm.. ok

hoppas att de fattar att jag menar allvar när jag säger att jag tror jag har..

Gerbil-hemsidan hittar du R

Annons:
Emelieeliesersson
12/12/12, 11:33 AM
#7

Mina symtomer var att dricka och kissa HELA tiden, när jag var högsjuk eller vad man ska säga drack jag runt 3-4 liter om dagen, och kissade minnst 10. Jag var alltså så desperat efter dricka att jag drack allt jag såg, jag skulle fira jul i dalarna när jag fick mitt utbrott. Jag hade dock 42 i BS 1h efter första insulin injektionen i ambulansen så man vet ju inte exakt vad jag hade men högt nog för att vara omedveten om allt som hände, minns ingenting. Så vänta inte för länge utan säg till dina föräldrar att du verkligen vill testa dig och berätta vad som kan hända. Glad

ks.gerbil
12/12/12, 11:48 AM
#8

Får gå och testa hos skolsköterskan :/ Svaret jag fick när jag sa att jag drack mycket o.s.v. Va att det är bra att dricka mycket och att när man dricker mycket så går man ofta på toa -.-

Gerbil-hemsidan hittar du R

fotoninja
12/12/12, 11:49 AM
#9

när jag misstänkte att jag hade diabetes, köpte jag en blodsockermätare. dum som jag var, finns ju att beställa gratis på nätet! Skrattande den visade HI alltså över 33mml. och det var efter 4-5 dagars fasta, bara fått i mig vatten och lite kaffe. mådde illa. drog till vårdcentralen och de skickade mig vidare till mava. medicinsk akutvårdsavdelning. låg där en vecka. var riktigt mysigt att bli ompysslad. jobbigast var blodsocker och blodtrycks prover var tredje timma. Glad

Karin20
12/12/12, 10:28 PM
#10

Jätteviktigt att du kollar dig hos skolsköterskan; man ska inte gå omkring och vara rädd och orolig: sen tycker jag att du ska prata med dina föräldrar i alla fall: de borde ta dig på allvar

//Karin

Zepp
12/14/12, 9:10 PM
#11

Gå till sköterskan, de borde kunna kolla upm sådant.. och så kan det vara något annat oxå.. lika bra att få det kollat!

"Vanliga symptom vid obehandlad diabetes är:

  • Polydipsi (onormalt stor törst)
  • Polyuri (onormalt stora urinmängder)
  • Trötthet
  • Viktminskning
  • Acetonlukt i andedräkten
  • Dimsyn (suddigt seende)

Diagnosen ställs genom att mäta blodsockernivån."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Diabetes

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

ks.gerbil
12/14/12, 9:30 PM
#12

Verkade inte som om jag hade men hon sa att det är bäst att gå till vårdcentralen ändå..

Gerbil-hemsidan hittar du R

Zepp
12/14/12, 9:35 PM
#13

Låter som en klok sjuksköterska!

För det kan ju vara något annat oxå.. eller det kan vara något tillfälligt, typ en infektion eller liknande!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
ks.gerbil
12/14/12, 9:37 PM
#14

Jo Precis, jag har lugnat ner mig lite när hon berättade ungefär det ni sagt. Jag kanske inte dricker så himla mycket o.s.v. men jag mår inte heller helt bra :/

Gerbil-hemsidan hittar du R

[Xmizzmansonx]
12/15/12, 6:02 PM
#15

vet faktist hur du känner. Jag fick andra wierde hm ..anfallet? hjärtklappningar. blek, svettades och skyndade mig in från stallet fast det var dimmigt groggigt. satte mig ner vid morsan och sa kommer seriöst dö. Hon gav mig läsk och äpple och det lugnade sig. åkte in för fick plötsliga magsmärtor. gjorde kisstets, kolla blodtryck och tog blodprov. hade socker i urinet och giftiga ämnen i urinblåsan drf smärtan(av ämnerna) och lågt blodtryck och han sa att jag hade diabetes. Fick komma in nästa dag och då var det ingenting. nu ska jag göra glukostest på tisdag. Helt knäckt är jag. Samtididgt vill jag få svar på vad jag har så ett nej kommer bli besviket sjukt nog men ett ja blir samtidigt lättnad. Trött på att inte få svar på vad jag har så jag kan göra ngt åt det:/ så hur som helst blir det bara skit på tisdag så att säga. men samtidigt bra typ:/

ks.gerbil
12/15/12, 8:10 PM
#16

nej men va konstigt stackars dig hoppas du får reda på vad det är du har!

Gerbil-hemsidan hittar du R

Upp till toppen
Annons: