Annons:
Etikettkost
Läst 2755 ggr
mandylane
1/10/13, 10:38 PM

jag är vilse (diet)

jag kämpar med träning och en liten viktminskning men går inte ner i vikt, enligt "forskarna" ska en insulinresistant äta lchf, så lite kolhydrater som möjligt.. men om jag gör det och blir låg ( blir det ganska ofta) har jag ju inget förråd i koppen så den kan hjälpa sig själv, så hur ska jag göra?  har aldrig hamnat i koma och är livrädd för det så är superförvirrad… :(

Annons:
Anterrabae
1/11/13, 6:19 PM
#1

Jo, ett leverförråd av glykogen kommer du ha. Det ser kroppen till av de få kolhydraterna du äter, eller så bygger den om protein för det. Blir du låg kommer det kännas som vanligt, och du fyller på med dextrosol eller annat socker, samtidigt som du äter mat för att inte rasa igen. Täta bs-mätningar och minskat insulin. Har du typ ett eller typ två? Du kan vara trygg med att du fortfarande kommer känna dina känningar även med kolhydratreducerad kost. Behåller man sina mjölkprodukter så kommer det kolhydrater med som kroppen använder vid känning. Man behöver ju inte gå ut med siktet på 0g kolhydrater, utan med att flytta fokus från bröd, ris, pasta, potatis och socker..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

mandylane
1/11/13, 8:46 PM
#2

aah, jag har typ 1, har haft det i 10 år nu..

detta gjorde så mycket saker klarare :) thank you :D

Anterrabae
1/11/13, 9:52 PM
#3

Jag har också typ ett, sen 11 år eller vad det är. Jag mådde fint på LCHF, mycket lättare att sköta diabetesen! Personligen blev jag dock inte av med insulinresistensen förrän jag efter många turer blev vegan ;) det visade sig att jag har problem med animalier…

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Zepp
1/12/13, 11:11 PM
#4

Man har alldrig noll glycogen i kroppen.. du lär känna av om det sjunker under 50%!

Sen så är sällan T1 insulinresistenta, utan det är T2 som har det som största problem.

Det innebär att T1 kan äta mer kolhydrater än T2, då ettor sällan har problem att omsätta glukos, bara man får en väl avvägd dos insulin.

Och eftersom insulin via sprutor/pump inte är samma exakta dosering som kroppen själv skulle göra så är det lättare om man blir mer beroende av fett som bränsle.

Dvs äter man mycket kolhydrater så är det detta kroppen förbrukar, äter man mindre kolhydrater och mer fett så behöver man bara beräkna för de kolhydrater man äter resten av energin tar kroppen från fett.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anterrabae
1/13/13, 10:59 PM
#5

Håller nästan med dig Zepp, ettor kan vara nog så resistenta. Har själv varit där. Men visst är det vanligare att 2or är det, eftersom T2 är ett för långt gånget metabolt syndrom, där resisten är ett kriterium. Det är inget kriterium för T1, men autoimmunitet och eller övervikt kan ge det i alla fall

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

chilisalsa
1/14/13, 12:33 PM
#6

Medarbeterare på Kost

Annons:
Upp till toppen
Annons: