Annons:
Etikettövrigt
Läst 5671 ggr
CorneliaAndersson
5/1/13, 10:25 PM

Bli Polis?

HejHej!:)

Jag ska nu börja 1:a året på gymnasiet (Hundlinjen på praktiska gymnasiet)  å jag vill verkligen läsa vidare efter det till polis. Men har nu fått höra från många olika håll att det ej är möjligt p,g,a min diabetes.
Har efter det fått läsa att det visst är möjligt, att man gör en individuell ''bedömning'' om det.

Vill verkligen bli antingen vanlig polis eller hundförare. Har drömt om det sedan slutet av 7:an- början av 8:an.
Har haft diabetes sedan jag var 2,5år gammal och känner att jag har bra koll på den.
Grejen är den att min bukspottkörtel fungerar. Inte helt som ni förstår. Men homopat å så har försökt, med hjälp av tabletter att få mig att bli av med min diabetes, dock hoppade jag av detta försök då jag inte ville stoppa i mig för mycket tabletter.

Medans jag går gymnasiet och isåfall vidareutbildningen så hade jag tänkt bo hemma hos mamma och pappa, eller ja, vill bo här så länge det går.
Jag å mina föräldrar är väldigt tajta, så de har ju ganska bra koll på mig.

Vad tror ni? Har jag någon chans eller borde jag glömma detta direkt?
(visste ej vad jag skulle ta för grupp)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Annons:
jejja74
5/2/13, 12:29 AM
#1

Hejsan, absolut ska du kämpa för din dröm om att bli polis, diabetes är inget hinder för det. Se bara till att hålla diabetesen under kontroll som du gör nu. Kram

CorneliaAndersson
5/2/13, 8:15 AM
#2

Tack för ditt svar!:) Värt att nämna är att jag rider 2 gånger i veckan och skolidrottar samma dagar som jag rider :p

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

papa-bear
5/6/13, 5:18 PM
#3

Hittade det här när jag googlade på polis och diabetes. Gäller tydligen från februari 2012.

Fritt fram att söka till polisutbildningen

Personer med diabetes är numera välkomna att söka till polisutbildningen sedan kraven ändrades i februari i år. Därmed inte sagt att de kommer in. Tidigare gavs alla med kroniska sjukdomar kalla handen direkt men nu görs först en individuell bedömning av läkare.

Fler kommer att ha möjlighet att söka till polisutbildningen genom Rikspolisstyrelsens ändrade antagningskrav som gjorts för att få ett så brett underlag som möjligt. Kravet på att de sökande inte får ha kroniska sjukdomar har tagits bort men försvårar sjukdomen polisyrket är det fortfarande stopp.

– Ur rättssäkerhetsperspektiv kan man inte utgå ifrån att man inte kan jobba som polis bara för att man har en kronisk sjukdom, utan det måste bedömas individuellt. För en del sjukdomar finns det framgångsrik behandling och därför behöver inte sjukdomen vara skäl till ett nej, säger Kim-Lena Ekvall Svedenblad, chef för kompetensutvecklingsenheten på Rikspolisstyrelsen.

Andra exempel på förändringar är att kravet på att ha skrivit högskoleprovet är borttaget, precis som språkprovet i svenska.

Tuff konkurrens

Det är Rekryteringsmyndigheten i Karlstad som testar bland annat polisaspiranter och som gör de medicinska bedömningarna som startar i augusti.

Enligt Björn Bäckstrand, chefläkare på Rekryteringsmyndigheten, pågår ett arbete med att förtydliga regelverket för de medicinska kraven.

– I grunden är inte hälsokraven förändrade utan det som är nytt är att man kan söka trots att man har en kronisk sjukdom. Grundförutsättningarna är att man ska klara av yrket och att inte hälsotillståndet försämras på grund av yrket. Sjukdomen får inte heller medföra risker för människor i omgivningen.

Den 15 mars gick ansökningstiden ut för höststarten på polishögskolan. Flera personer med diabetes har sökt, bekräftar Marie Andersson på antagningsenheten vid Rikspolisstyrelsen.

– Sammanlagt 7?700 har sökt till hösten och vi har 300 platser, så det kommer att bli hårdare konkurrens i och med de nya antagningskraven, säger Marie Andersson.

MARIA SJöSTRöM

Ur Leva med Diabetes nummer 4 2012

CorneliaAndersson
5/6/13, 6:57 PM
#4

#3
Tack så mycket!:)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Karin20
5/12/13, 8:38 PM
#5

Om du klarar alla intagningstesterna, tycker jag att det är bra om du blir polis! Inte bara perfekta människor ska vara poliser. En polis som själv kan identifiera en diabetessjuk person och vet vad dom ska göras är en tillgång för poliskåren och det tror jag de tycker också

//Karin

CorneliaAndersson
5/12/13, 8:39 PM
#6

#5 Det var ju smart tänkt!:D

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: