Annons:
Etikettkost
Läst 17955 ggr
Torreador
2013-05-23 16:04

Sötningsmedel och diarre... :-(

Hej på er

Jag behöver lite tips och råd av er när det gäller sötningsmedel!! Jag har bestämt mig för att försöka sluta med socker. Jag är dock en inbiten coca-cola drickare så jag bestämde mig för att testa coca cola zero som är helt sockerfri men innehåller sötningsmedel.

Jag läste på flaskan och den innehåller Aspartam och Acesulfam. Jag testade den första gången igår och idag har jag diarre som bara den….

Kan man få det av sötningsmedel?

Vänjer sig magen i så fall eller tål jag det inte helt enkelt?

Tipsa mig är ni snälla!!

( Jag har skrivit ett inlägg om detta om ni vill läsa, ni hittar det här:

http://bondmoran.nu/?p=8885 )

Kram på er

/Bondmoran

www.bondmoran.nu

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Annons:
[Blodpudding]
2013-05-23 16:09
#1

Ja, det står väl på flaskan att man kan få det.

Torreador
2013-05-23 16:12
#2

Hm, det såg jag inte om det gör, jag googlade och hittade massa olika sötningsmedel så jag bara läste på flaskan vilket av dem de innehöll. 

Jag har suttit och googlat nu precis men hittar inget om ifall kroppen/magen vänjer sig?  Jag vill ju helst sluta med sockret, mest för mina tänders skull då jag har dåliga tänder.

Någon som vet?

/Bondmoran

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Ians
2013-05-23 16:17
#3

Ja det kan man! På många ex godisar som innehåller detta står det att överdrivet intag kan ge diarre. Är man känslig kan man nog få diarre av en mindre mängd…så det där med överdriven konsumtion kan man nog ta med en "nypa salt". dessutom är inte aspartam speciellt hälsosamt i övrigt heller. Det finns exempel på det från USA där människor blivit riktigt sjuka.

Om man vill undvika socker, så bör man nog tänka ex Stevia istället, som inte ger samma blodsocker höjning som socker men har mindre biverkningar än just Aspartam etc. Nu finns det ju inte Stevia variant av just Cola men, man kanske får tänka på hälsan där istället 😉

[Blodpudding]
2013-05-23 16:19
#4

Det är lite lustigt att ingen har gjort en cola på stevia istället. Det finns ju både ketchup och saft.

Torreador
2013-05-23 16:28
#5

#3 Hm… kanske inte helt bra att klunka i sig massa sådant heller då… Suck. Har försökt sluta med cola men det är skitsvårt!! Är lika beroende som många kaffedrickare. Jag får både skallebank och mår dåligt utan colan. Tack för tipset om Stevian dock!!

#4 Jag får helt enkelt höra av mig till coca cola company eller vad det heter och tala om för dem att de behöver komma med en ny Stevia-cola. SNABBT! :-)

/Bondmoran

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

[Mustangcab]
2013-05-24 21:25
#6

Köp koffientabletter på apoteket. En tablett motsvarar 1-2 koppar kaffe.

Annons:
Torreador
2013-05-24 23:16
#7

Ska testa det :-)

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

MickeB
2013-05-29 10:34
#8

Om du har problem med tänderna så tänk på att det inte bara är sockret som är problemet med läsk.

CocaCola och annan läsk och även juice innehåller olika syror som fräter på tänderna, bla citronsyra och andra fruktsyror, dessutom är kolsyran också frätande på tänderna. så kolsyrat vatten är inte bra om du har problem med tänerna heller.

Bäst är att undvika läsk och juice helt om du är rädd om tänderna

Torreador
2013-05-29 15:37
#9

Men åh…. :-( Kolsyrat vatten tänkte jag skulle vara en perfekt ersättning.

Men i och för sig. Det är bättre än colan så det får bli så ett tag. Sedan kanske man kan sluta med det också, men då tar man ett steg i taget :-)

/Bondmoran

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

lizaohman
2013-05-30 19:22
#10

Den saft som finn med stevia (3 varianter) är jättegod och en bra ersättning för läsk (när man är van vid att det ska smaka något). Vi köpte också en liten filtermaskin så att kranvattnet både smakar och luktar bättre. Det är gott till mat, gärna med en citronskiva i. Sötningsmedel i allmänhet triggar sötsug. Jag minns inte om stevia också gör det???

Torreador
2013-05-30 21:48
#11

Vilken saft innehåller Stevia? Vet du det?

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Karin20
2013-05-30 22:41
#12

Fun light har stevia. En del av dem. Det står på flaskan. Supergoda. Jag dricker massor av kolsyrat vatten med eller utan smak och har inte haf hål i tänderna på många år

//Karin

Torreador
2013-05-30 23:26
#13

Fun light smakar sötningsmedel som bara den så jag tror inte att det är stevia i dem. Om de inte har ändrat sista tiden, det var några år sedan jag provade.

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Annons:
Ians
2013-05-31 04:59
#14

Stevia varianten kom ganska nyss. De andra finns också kvar så man får kolla så det står Stevia på flaskan.

Torreador
2013-05-31 09:48
#15

Aha, tack för tipset :-) Ska kolla upp det!!

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

lizaohman
2013-05-31 13:57
#16

Strawberry/Marula , Raspberry/Pomegranate (min favorit), Blackberry/Blueberry och den nyaste som heter Pear/Kiwi men jag har inte sett den i affärerna ännu. Jag har läst rekommendationer för diabetiker att inta ungefär en halv tesked Stevia per dag eftersom det reglerar blodsockret. Här är vad Fun Light själva skriver om stevia:

Stevia eller sötflockel, som den också kallas, är ett växtsläkte, som tillhör familjen korgblommiga växter, i vilken även krysantemum och solros ingår. Det finns över tvåhundra olika arter av stevia, varav Stevia rebaudiana är den mest kända.

Stevia rebaudiana innehåller glykosider, som är flera hundra gånger sötare än socker - utan att ge några kalorier eller påverka blodsockret. Stevia är därför ett bra och helt naturligt alternativ till socker och syntetiska sötningsmedel om man vill hålla vikten, är diabetiker eller följer LCHF- eller någon annan kolhydratfattig diet.

Stevia tål upphettning och kan därför användas istället för socker vid både matlagning och bakning. Eftersom stevia är så mycket sötare än socker behövs dock endast mycket små mängder.

Zepp
2013-05-31 19:30
#17

Ja för sjutton många sötningsmedel funkar jättebra som laxermedel!

Så är man hård i magen så ta ett glas Cocacola zero!

Mjukglass verkar oxå fint, se bara till att ha en toalätt i närheten.

Nackdelen med livsmedel som kroppen kan ta upp och tillgodogöra sig är att man kan bli hård i magen.. det blir inget eller väldigt lite som passerar rätt igenom tarmarna.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Torreador
2013-05-31 20:18
#18

#16 skrivetav lizaohman  Tack så jättemycket!!! Då är ju stevia det bästa sötningsmedlet egentligen eftersom det är naturligt! (?)

#17 skrivetav Zepp Jag är nästan alltid trög i magen så det borde ju vara bra med lite zero för mig. Men tyvärr verkar det ju inte bli "lagom"

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

lizaohman
2013-05-31 22:22
#19

En tesked kokosolja på morgonen tar hand om tröghet 😛

Hittade Päron/Kiwi i affären idag, smakar som min barndoms päronläsk fast utan bubblor. Gott!

Zepp
2013-05-31 22:40
#20

#18

Du får reglera mängden till dina behov!

Det är altså dosberoende, testa att bara ta ett glas och se hur det verkar.

Grejen med flera sådan saker som passerar rätt igen är att de binder vatten.. och gör att nr2 blir mer smidigare, men tar man för stor dos blir det akut.. det borde inte vara så svårt att reglera?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
linena
2013-06-02 09:34
#21

Det kan vara att du är överkänslig mot sötningsmedel. Jag har IBS och tål det inte alls.

Torreador
2013-06-02 23:59
#22

Det har "löst sig" ;-) Jag har inte druckit cola alls nu på nästan en vecka!! Första 4 dagarna hade jag värsta huvudvärken och längtade efter cola så jag höll på att bli galen. Igår och idag har jag inte haft någon huvudvärk och suget är borta så länge jag inte tänker på det. (Som nu… NU är jag sjukt sugen bara för att jag pratar om det).

Eftersom jag tycker att sötningsmedel smakar pyton och jag dessutom blir kass i magen av det så kommer jag undvika det i möjligaste mån. 

Tack för tipset om cocosolja!! Det ska jag testa:-)

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

lizaohman
2013-06-03 14:24
#23

Kokosolja hjälper dig också att få bort sötsug/colasug.

Torreador
2013-06-03 22:00
#24

??? Varför då?

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

lizaohman
2013-06-04 10:30
#25

Nu är vi inne på kunskap jag fått från kolhydrater.fokus. Zepp, kommer du ihåg varför? När man utesluter kolhydrater till förmån för fett som energikälla så är ett av de stora problemen att många faller på att de får i sig något som triggar ett sötsug (såsom sötningsmedel!) Flera års missbruk av kolhydrater ger gärna ett behovsproblem. En tesked kokosolja mättar en del av kroppens energibehov så den inte behövar ta till kolhydrater och smakar dessutom gott. Enligt mig tar den bort sötsug. Men hur det fungerar är Zepp den bäst lämpade att förklara. I alla fall har jag stött på hans excellenta (och långa) förklaringar tidigare i ämnet LCHF 😎

Zepp
2013-06-04 11:30
#26

Man blir proppmätt av cocosfett, det lagras inte gärna av kroppen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

lizaohman
2013-06-04 12:27
#27

Tack för det förtydligandet, Zepp. Lite långt bara 🏆

Annons:
Tänkaren
2013-06-08 02:12
#28

Just Cola Zero tycker jag är den godaste läsken som inte innehåller socker. Sockerfritt godis blir jag dålig i magen rätt snabbt av, men jag har aldrig märkt något av Cola Zero.

Jag har mina perioder där jag dricker kanske 2-3 liter varje dag.       Fun light har flera goda varianter tycker jag, men jag saknar kolsyran. De med Stevia är inte goda. Vet inte varför men jag klarar inte den smaken.

Något som hjälpt mig är att försöka att bara dricka vatten på dagen fram till säg 18 tiden, och tillåta Cola Zero på kvällen när jag sitter som mest framför datorn och vill ha något godare att dricka.

(Juiceflaskor med skruvkork är utmärkta att ha vatten i när man tömt dom, och vatten är ju gott när det är riktigt kallt.)

Torreador
2013-06-08 16:37
#29

Jag har testat Fun light med stevia nu och den där äckliga smaken av sötningsmedel är lika bedrövlig i dem :-( Så nu dricker jag bara Loka och jag saknar mina cola något så fruktansvärt :-(

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

lizaohman
2013-06-09 06:42
#30

Kanske ni tar för stark saft?

Torreador
2013-06-09 12:16
#31

Nope… Jag gör alltid svag saft. Men det verkar som om alla sötningsmedel har den där äckliga eftersmaken. Jag försöker att bortse från den men det är så äckligt så jag mår illa :-(

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Zepp
2013-06-09 12:45
#32

Bra det.. så kan du så småningom även sluta med sötningsmedel!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tänkaren
2013-06-09 19:10
#33

Jag gör också alltid väldigt svag saft, men vissa personer är känsligare för sötningsmedel och eftersmaken.

Förutom fun light och Cola Zero som vi nämnt, så använder jag Stockmos - light - Citron Lime. Om den skulle vara något för dig eller inte Torreador vet jag inte, men det kanske kan vara värt att prova.

Karin20
2013-06-09 21:06
#34

Jag tycker de godaste är typ Loka och Ramlösa med smaker De innehåller inga sötningsmedel alls!

//Karin

Annons:
Marianns LCHF Mat & bak
2013-06-10 15:32
#35

om man doserar stevia och erytrtiolen rätt så känns oftast inte bismakerna. Det bästa för de flesta är 3 msk erytritol och 1/4 krm stevia (en som är ca 400 gg sötare än socker)

Torreador
2013-06-11 13:33
#36

#33 Tack för tipset, ska testa :-)

Jag har kört med Loka det sista, jag får väl vänja mig av med allt sött helt enkelt. Men det är så svåååårt för en sockerråtta som jag!

/Bondmoran

www.bondmoran.nu

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Upp till toppen
Annons: