Annons:
Etikettmedicinering
Läst 3987 ggr
emilialinnea
2013-07-21 16:13

hjälp mig bli lite klokare

Hej det är som så att min mamma kan vara rätt så speciell hon är inte helt frisk psykisk sjukdom vet ej vad och sen är hon även alkoholist och en j*vel på att ljuga och manipulera folk i hennes omgivning. Nu på senare tid fick hon akut bukspottkörtel inflammation detta ska tydligen göra äckligt ont. Och man kan få det på grund av att man missbrukat alkohol under en längre tid. Men hon ville så klart inte erkänna att det var det hon hade när hon fick reda på vad det berodde på. Så nu säger hon att hon har diabetes i och med att leverproverna hade tydligen varit sämre om de var pga alkoholen. Detta fick hon veta på ett 20 minuters läkarbesök är detta möjligt??? Dem kan ju inte ha fått provsvaren på 20 minuter knappt så dem kan ha hunnit ta proverna… Eller? Hon har tydligen fått insulinsprutor som hon ska ta när hon har lågt blodsocker?! jag trodde man tog det när man hade högt blodsocker… Vad händer om du tar insulin när du har lågt blodsocker? Hon skakar ju för att hon supit bort allt som kallas finmotorik och lufttrampar inte för att hon har lågt blodsocker. Hon kan säga att hon har jätte lågt blodsocker och håller på att svimma 5 minuter efter att vi ätit så då trycker hon i sig 5st dextrosol. Jag sa att läkarna måste ju sagt att hon ska ska äta en frukt för det är ju druvsocker i det med men hon säger att de inte hjälper. Alltså är det möjligt att hon skulle ha diabetes?

Och om det nu är någon här som tros känna igen mig eller veta vem min mamma är så perfekt öppna ögonen och låt inte henne lura er!

/Emilia

Annons:
Karin20
2013-07-21 20:32
#1

Dextrosol är ok om man snabbt vill höja blodsockret, men att ta insulin mot lågt blodsocker är ju inte så bra, då blir det ju ännu lägre. Din mamma behöver kvalificerad hjälp för både det ena och det andra. Sen om hon kan ta emot det eller ej, det blir förmodligen svårt för dig att se till.

//Karin

emilialinnea
2013-07-22 09:10
#2

jo absolut det vet jag men det är ganska svårt att tvinga henne till det och att gå emot henne och säga du ljuger funkar definitivt inte. Men jag hade för mig att insulin skulle sänka blodsockret för hon kom upp en morgon och sa att hon knappt kunde komma ur sängen för att hennes blodsocker var så lågt för att hon inte tagit sitt insulin. Dessutom så har hon vägrat vaccinera sig och massor innan utlandsresor så de förvånar mig att hon bara skulle kunna trycka in en nål i magen på sig själv nu.

/Emilia

fridelfina
2013-07-28 10:20
#3

Nä, nåt knas i kommunikationen där.. man tar INTE insulin när man är låg och man blir INTE låg för att man glömt ta sitt insulin. Däremot var man insulin när man äter för att sänka blodsockret. Du har fattat alldeles rätt när det gäller diabetes. Får du följa med på ett läkarbesök? Kanske din mamma supit så att hon inte kan ta hand om sig själv längre och behöver god man som kan sörja för hennes väl och ve?

 
 

emilialinnea
2013-07-28 13:08
#4

nä i och med att hon hittar på allt ihop så skulle de ju förstöra allt om jag skulle följa med… Hon sa att hon skulle till karolinska i sthlm på utredning men fattar inte varför i och med att hon säger att de är diabetes behöver man väl inga jäkla super genier de räcker väl med ett vanligt sjukhus? aja hur som helst sa hon att jag fick följa med men hon skulle dit för typ 1-2månader sedan nu så ja hon glömde väl att hon ljög om det…

/Emilia

Karin20
2013-07-31 07:35
#5

Det kan nog vara riktigt att hon skulle till Karolinska, många upptagningsområden har "dagläger"där man får komma varje dag en vecka och lära sig om sin diabetes. Där brukar inte anhöriga vara med, då det är att lära dig att sköta sig själv. Om hon inte varit på detta kan husläkaren skriva en remiss. Jag tycker du ska kontakta hennes husläkare ändå. Om hon inte ska sköta om sig själv måste hon få hjälp. Förklara att du är orolig och att hon gör fel. Husläkaren bör förstå att du är välvillig. Och att det faktiskt ligger på den som skriver ut en medicin också har ansvar för att den används på rätt sätt och vad den är till för.

//Karin

Nandini
2013-08-18 07:54
#6

Ja, du måste absolut ta kontakt med hennes läkare. Berätta hur det är. Läkaren har ju tystnadsplikt men han/hon behöver ju inte berätta något för dig, det viktiga är att du säger som det är. Din mamma säger ju inte som det är och hon förstår nog inte hur viktigt det är att sköta sin diabetes.

Det finns också läkare på vårdcentralerna som inte vet särskilt mycket om diabetes. Det vet jag själv av erfarenhet. De kanske läser i sina böcker om hur värdena ska vara, men har ingen bredd i sin kunskap.

Jag känner med dig, det måste vara jättejobbigt för dig att bära det här. Det är svårt att vara missbruksbarn. Och så klart är det inte lätt för din mamma heller.

Lycka till.

Annons:
mogfarm
2013-08-25 15:37
#7

Alkoholmissbruk kan leda till diabetes. Det är inget ovanligt. På det där läkarbesöket kan de förstås ha tagit ett blodsockerprov vilket går väldigt snabbt. Hennes levervärden är antagligen inte bra heller, men sådana prover har inte med diabetesen att göra och tar längre tid att få svar på. Hon kan ha blandat ihop vilka prover som visar vad. Bara en frukt räcker inte om man har känning. Men om hon nu har börjat använda insulin verkar hon inte ha någon större koll på hur det fungerar. Det behöver hon verkligen hjälp med i så fall. /Monica.

Upp till toppen
Annons: