Annons:
Etikettkost
Läst 3794 ggr
mogfarm
2013-08-21 14:58

Jag är vegetarian

Jag har haft typ 1 diabetes sen mitten av 1980-talet. Jjag ville bara skriva att jag är vegetarian och att LCHF-kosten som det skrivs mycket om skulle vara helt otänkbar för mig. Jag tror att någon vegetarisk variant av det skulle vara nyttig och att det säkert är bra för blodsockret. Jag äter dock en hel del kolhydrater men mitt hba1c är helt ok, mellan 45-49. /Monica.

Annons:
Karin20
2013-08-22 23:01
mogfarm
2013-08-23 18:48
#2

Tack för tipset! Mitt blodsocker är visserligen ok genomsnittsmässigt men det kunde ha varit mindre svajigt. Jag kan tänka mig att det skulle jämnas ut om man lyckades trappa ner på kolhydraterna. Men det verkar svårt socialt, man borde i såfall kunna växla så man tar insulin när man äter måltider med mer kolhydrater? Eller anses det att man måste följa det strikt? /Monica.

Karin20
2013-08-24 11:53
#3

Som etta är du ju tvungen att ta insulin och ingen kan säga något om det. Det är nog kanske inte heller alldeles lämpligt att helt undvika kolhydrater, då du kan ju bli för låg. Så var inte helt strikt. Lchf är dessutom ganska individuellt vad man tål eller inte

//Karin

Marianns LCHF Mat & bak
2013-08-28 08:09
#4

ja tyvärr blir det så för vegetarianer att man äter våldsamt mycket kolhydrater, det ligger ju i sakens natur att det blir så, tyvärr helt emot vad våra kroppar är skapta för.

jag var själv vegetarian i 15 år, men med inslag av fisk och ägg.

Kan du äta fisk och ägg? Isåfall fungerar det fint med LCHF kost.

mogfarm
2013-08-28 10:14
#5

Jag äter ägg ibland men absolut inte fisk. Jag tror inte att våra kroppar är skapta för att äta våldsamt mycket animaliskt fett heller, det kan absolut inte vara bra. För kanske några månader sen presenterades en vetenskaplig undersökning där de hade undersökt hur nyttigt det är med kött för hälsan och kommit fram till att vegetarianer både håller sig friskare och lever längre än blandkostare, det var nog bortsett från nyttiga fisksorter i och för sig. Trots att jag har haft diabetes i 28 år är min hälsa på det hela taget bra. Jag har fått en ögonsjukdom men jag hade det redan medfött till viss del så det kunde förvärrats ändå. Bortsett från det har jag en bra hälsa och en stark kropp. /Monica.

Zepp
2013-08-28 22:51
#6

LCHF är inte något köttdiet generellt, många vegetarianer som äter LCHF!

Det är bara som så att de flesta av oss är blandkostare så råden brukar bli därefter.

Dessutom så äter vi oxå vegetabiliskt fett, cocosfett och olivolja är speciellt populärt inom LCHF.. och givetvis smör, men det är det inget tvång på.

http://veglchf.wordpress.com/

Ägg är ett av de bästa livsmedel man kan äta.. innehåller mycket näring.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: