Annons:
Etiketterdiabetestyp-1
Läst 7771 ggr
sopgubben
2013-09-15 22:28

hba1c

hej.

vad ligger ett normalt hba1c värde på för en typ 1

mitt har legat på 42 - 48 .

var går gränsen mellan typ 1 o 2 ???

har en kompis som är typ2 som har ett värde på 60-62 ….

hoppas någon kan hjälpa mig.

ha en bra dag…

Annons:
Karin20
2013-09-16 17:32
#1

Det är inte värdet på hba1c som skiljer ettor och tvåor. Jag tycker att du ligger bra till medan din kompis ligger för högt. Till mig har man sagt att man ska under 52, men det är ändå rätt så högt

//Karin

sopgubben
2013-09-16 22:48
#2

oki tack . men har varit på kontroll idag och då låg mitt värde på 54..

så vi får väl se vad som händer

// kim

Ison
2013-09-19 16:52
#3

1# Fast du kan ju inte säga helt ovetande om personens livssituation/relation till sin diabetes att dennes Hba1c är högt om de är 60-62. För högt enligt skolboken kanske, men de vet vi ju alla att denna sjukdom inte är. Enligt skolboken alltså:) Ett hba1c på 60-62(nya skalan) säger ju att man generellt ligger mellan 11-12 i snabbsocker värde(de som står på sockermätaren). I mina öron låter de inte speciellt högt. Jag själv är typ1, har varit fruktansvärt svårinställd fram tills jag skaffade pump. Kanske därför jag inte skulle kalla ett långtidssocker på 62 för högt:)

mogfarm
2013-09-19 19:22
#4

Normalvärdet för en person utan diabetes är 26-46. Det bästa är förstås om man kan hålla det så normalt som möjligt utan att det går ner alldeles för lågt för ofta. /Monica.

Karin20
2013-09-21 07:56
#5

Jo, jag gav ett genellt svar. Naturligtvis spelar massor in, livssituation, kunskaper, hur längre personen haft diabetes, kost…. Och dessutom att personen är en tvåa. Som kanske inte kommer att behöva insulin alls för att komma ned till "friska" nivåer. Där är en av de viktigaste skillnaderna mellan ettor och tvåor, en etta saknar ju insulin och måste tillföra det utifrån, medan en tvåa kan hjälpa till massor själv om orken och kunskapen finns med en förändrad livsstil. Vilket inger hopp för mig som tvåa!

//Karin

Thomas Jansson
2013-09-27 11:59
#6

Jag sänkte mitt långtidssocker från katastrofala 92 till 45 på ett år.

Metforminet gjorde att jag tappade 20 kg på några månader,,,

Givetvis äter jag LCHF och det sedan knappt 9 år.

Jag har tagit D-vitamin som tillskott sedan cirka 6 månader och jag tror dess inverkan på sockret är mycket stort - kör PF lite hur som helst - äter man bara när man är hungrig kommer PF automatiskt,,,

Det är min övertygelse att PF & D-vitamin kan ge sänkningar av storleksordningen 5 - 10% på sockret,,,

Har börjat med högintensitetsträning med bl a skivstång - skall ge mycket bra resultat enligt forskning! Foskning finns på att de som intevallgår en halvtimme dagligen kan sänka sitt socker med ungefär 5% - många bäckar små således!!!

Sök på HIRT Training + diabetes - finns massor att läsa om detta!

Det kommer nog en ny definition på diabetes och om jag inte kommer ihåg fel så kommer diabetes att föreligga för de som har ett hba1c högre än 48 mmol/mol (gäller obehandlade så klart,,,)

Annars är målet för första årets behandling 52 mmol/mol för att senare helst gå ned till 46 mmol/mol - såvitt jag känner till gällerdessa gränser för samtliga typer av diabetes,,,,

Annons:
limahisy
2013-10-06 23:48
#7

En person som INTE har diabetes bör ligga under 42 (nya räknesättet) en diabetiker ska ligga under 52, men där också gärna under 42. Har typ 2 sedan jag var 25 år gammal. Är 33 idag. I februari var mitt värde 44 och lyste rött i min journal. Nu sist, i augusti var det 40.
Detta utan tabletter. Dock måste jag få kortison emellanåt och det mår inte mitt socker alls bra av. Då tar jag NovoRapid, som är ett snabbverkande insulin. Tål inte metformin och eftersom alla andra tabletter kan sänka blodsockret för lågt så blir det insulin. Men dock väldigt sällan. Har tagit det 2 gånger på 1 år. Och då pga kortisonbehandling.

Sen vart typ 1:or ligger det är lite skillnad eftersom dom inte har någon insulinproduktion alls.

Ta vara på er!

Kvinnlig40talist
2013-12-11 00:14
#8

Det är lite lurigt det här med referensvärden. Olika lab har ju olika referensvärden. En säker källa sa till mig att lab-chefen bestämmer vilka referensvärden som skall gälla.

Någon som vet närmare om det?

Personer jag känner till som har visat mig sina värden:

HbA1c 30 (ref. 31-46)
HbA1c 25 (ref. 27-42)
Just nu har jag inte anteckningar framme på fler, men vad har ni andra?

Kvinnlig40talist
2013-12-11 00:46
#9

Jag googlade och hittade en Medicinsk ordbok och förstår nu att olika värden kan gälla för olika åldrar:
http://medicinskordbok.se/analysforteckningar

P-HbAlc
kontroll av medelkoncentrationen blodsocker hos diabetiker

↑ otillräcklig diabetesbehandling.

<50 år HbA1c (IFCC): 27–42 mmol/mol

≥50 år HbA1c (IFCC): 31–46 mmol/mol

mogfarm
2013-12-11 07:40
#10

#8 Jag visste att det var då innan i alla fall, med det gamla systemet. Det ändrades ju för ett par år sen så till exempel 5,8 motsvaras av 50. Jag har nämligen flyttat rätt många gånger och gått på diabetesmottagningar på flera olika sjukhus och det har varit lite olika på varje ställe. Jag trodde att det nya var något internationellt som var likadant överallt, men där ser man.

Karin20
2013-12-11 07:56
#11

Jag har också undrat vad det betyder att ha värde lägre än ref värdet, men får inte något vettigt svar. Någon här som vet?

//Karin

chilisalsa
2013-12-18 20:50
#12

Det betyder att dödligheten ökar… rent krasst. Det är alltså farligt med intensivbehandling för att sänka A1c för mycket. Dödlighet som en funktion av A1c ser ut som en u-kurva där dödlighet minskar om man går från ett högt värde till ett optimalt… men sänker man A1c ännu mer så ökar dödligheten…
I den här cohorten över mer än 20 år har man tittat på typ-2:or som är 50 plussare vid start. ca 28000 med metformin förstärkt med insulinhöjande tabletter och 20000 insulinbehandlade. För bägge grupperna var det minst dödlighet runt 7.5% (runt 68mmol/mol)

På sidan 5 ses u-kurvorna för de bägge grupperna
http://www.leicestershirediabetes.org.uk/uploads/121/documents/The%20Lancet%20Survival%20as%20a%20function%20of%20HbA1c%20a%20cohort%20study.pdf

http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736%2810%2960614-9/fulltext

Medarbeterare på Kost

chilisalsa
2013-12-18 21:19
#13

I den här lektionen förklarar Dr. Jason Fung som behandlar diabetiker antingen på Insulin eller Sulphonlyurea (insulinhöjande tabletter) för att bli av med dessa så långt möjligt, med intermittent fasta, varför…
Vid för högt hbA1c är det blodsockret som är boven och är toxiskt…
emedan vid för hårt insulinbelandlad diabetes är det insulinet som är det toxiska… något som inte händer för en frisk eller en som klarar sig enbart med Metformin som inte höjer insulinet utan bara ökar känsligheten för insulinet.

Får klicka på fliken Lectures… ca 20min in i 1 timmes lektionen :-)

http://kidneylifescience.ca/programs/nutrition-and-diabetes/intensive-diabetes-dietary-management/

Medarbeterare på Kost

Annons:
Zepp
2014-01-03 12:32
#14

Debate about a1c on dLife

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: