Annons:
Etikettermatkost
Läst 3379 ggr
[Lilyz]
2013-09-27 12:28

Vad för gotta?

Hej!

Min sambo har nyligen fått veta att han har diabetes. Han har ännu inte fått svar på vilken typ han har men han är 25 år och har typ 2 diabetes i släkten så är väl nästan helt säkert att det är typ 2?

Han fick reda på det när han på skoj provade sin pappas blodsockermätare… Den visade då ett värde på 19 fast han var fastande. Jag är inte så insatt men har förstått att det är väldigt högt?

Han ringde iaf till HC som först var lite tveksamma men sa tillslut att han fick komma in för att lämna prover. Väl på plats insåg de ju att han helt klart har diabetes och fick med en gång träffa en diabetessköterska :) Detta var i måndags och om två veckor ska han få träffa en dietist. Tills dess försöker vi läsa på så mycket som möjligt om kost osv på egen hand. 

Något jag funderar lite över just nu är lördagsgodis! Maten har vi rätt bra koll på men jag undrar lite vad ni med diabetes brukar unna er när ni är sugna på något gott? Vi gillar frukt väldigt mycket och ananas är en favorit men frukt innehåller väl också mycket socker? 

Skulle uppskatta om ni delar med er av era smarriga tips, allt är välkommet!

Annons:
mogfarm
2013-09-27 18:07
#1

Man kan få typ1-diabetes också i vuxen ålder så jag tycker faktiskt att det låter nonchalant/slarvigt av vården att bara ge honom en tid till en dietist om två veckor. Tänk om han egentligen behöver börja med insulin. Då kan det bli livshotande på två veckor. Han har väl fått testgrejer så han kan kolla upp hur blodsockret ligger under tiden? /Monica.

[Lilyz]
2013-09-27 18:29
#2

#1 Oj då 😮 Han var dit i måndags för att enbart ta prover men då han hade så höga värden fick han omedelbart träffa en läkare och sedan en diabetessköterska. Han gick därifrån med Metformin, som han ska ta en gång om dagen, och ett rör för urinprov som han skulle komma tillbaks med dagen efter. Han var dit i tisdags och lämnade urinprovet och senare samma dag blev han uppringd igen då han skulle komma tillbaks på onsdagen för fler prover. Då fick han även träffa diabetessköterskan igen och prata lite generellt om diabetes och livsvanor osv. Idag fick han brev om att han fått tid hos dietisten om ca 2 veckor… 

Han har inte fått någon mätare eller något annat alls än medicinen och några foldrar… Men vad jag förstod är de nästan helt säkra på att det är typ 2. Men de sa även att om medicinen inte börjat verka efter två veckor kan det vara typ 1… Jag vet inte hur man avgör skillnaden? Jag vet egentligen ingenting känns det som… Har varit helt inställd på att det är typ 2….

Han tycker själv att medicinen gör lite skillnad redan nu.

mogfarm
2013-09-27 19:12
#3

Är det typ 1 har man ingen insulinproduktion alls och då måste man tillföra insulin utifrån. Annars överlever man inte länge helt enkelt. Men om det hjälper med metformin låter det absolut som det är typ 2. Sånt hjälper inte mot typ 1. Då måste man ha insulin. Det är två olika sjukdomar. /Monica.

[Lilyz]
2013-09-27 19:35
#4

#3 Okej, känns som att han hade mått sämre än vad han gör om det var typ 1 :) Han har ju inte ens vetat om att han har diabetes, det var en slump att han fick reda på det. Antagligen har han haft det ett tag.

mogfarm
2013-09-27 20:00
#5

Jag ville inte skrämma upp dig. Går han bara och tar prover där och de har koll på det är det säkert ingen fara. Lägger man om livsstilen kan man förbättra eller till och med bli av med typ 2. /Monica.

[Lilyz]
2013-09-27 20:30
#6

#5 Nejdå är lugnt, allt är så nytt bara :) Japp vi gör vad vi kan för att ändra livsstil och det kommer nog gå väldigt bra. Själv är han inte det minsta oroad, han har flera släktingar som har diabetes så han har rätt bra koll :) Det är jag som inte kan så mycket. Tack för dina svar :)

Annons:
papa-bear
2013-09-28 11:12
#7

dietisten, om det är en old school, kommer säkert att säga att han kan äta frukt som vanligt, bara ta medicin så går det bra. frukt är faktiskt inte bra för diabetiker, eftersom fruktsockret gömmer sig i levern, och gör mer skada än nytta. det syns inte heller att man har för mycket socker i systemet på grund av det. 

vill han inte äta medicin, eller så lite som möjligt, ska han dra ner på sådant som kallas för kolhydrater och stärkelse. det är det som orsakar den nya folksjukdomen diabetes.

[Lilyz]
2013-09-28 12:25
#8

#7 Tack för ditt svar! Jag misstänkte att frukt inte är så bra, vi har ätit LCHF förut och har väldigt bra koll på socker och kolhydrater. Hans diabetessköterska sa mycket riktigt att frukt var okej.. Synd att det inte är så för vi gillar frukt som sagt… Ska man undvika frukt helt?

Ja vi undviker kolhydrater nästan helt nu, som sagt har vi ätit LCHF och det fungerade inte så bra med våra magar då men kanske har vi inget annat val nu… Det var mest jag som hade problem med den kosten, helst vill jag äta samma mat som sambon men vi får prova oss fram helt enkelt :)

Aristarcos
2013-09-30 19:33
#9

#3 Det är fel att typ 1 inte kan ha någon insulin produktion kvar… är typ 1 i början hade jag viss produktion ( fick det när jag var 21 år men är ändå typ 1) , men dock är insulinproduktionen nu numera helt borta..

#8 Men jag tycker det är lite oroväckande att diagnostiseras som diabetiker men ha så dålig uppföljning ingen blodsocker testare, känns väldigt lättvindig diagnos och uppföljning.

Kräv blodsocker testare så att din man kan testa och kolla hur blodsockret ligger för att lära sig själv vad man får högt blodsocker av och ha någon ide om hur han ligger. Som 25 åring är det viktigt att man inte ligger dåligt då man har hela livet framför sig. Ifrågasätt om han verkligen är typ 2 ! Och be dem förklara varför han är det !

[Lilyz]
2013-09-30 20:08
#10

#9 

Ja han är helt klart diabetiker enligt blodsockerproverna som togs, ingen tvekan om den saken. Han var dit två gånger på kort tid och fick prata en massa med läkare och diabetessköterska sen ska han ju till dietist nästa vecka och sen uppföljning strax efter det för att se hur han klarar sig med medicinen. 

Han lämnade jättemycket blodprover och urinprov förra veckan, enligt dom var det delvis för att avgöra vilken typ han har. Han skulle få provsvaren denna vecka. Sen sa de ju även att om medicinen inte gör någon verkan så är det ett tecken på att det kan vara typ 1. 

Jag kan ingenting om detta, hur ska det gå till med en sådan utredning och vilka uppföljningar ska göras?

Jo jag sa det åt honom att han måste be om en blodsockertestare, han ska göra det nästa gång han är dit. Men jag tror också det är bra att börja följa upp så snart som möjligt så han lär sig… 

Han sa något om att man kan köpa testaren själv, så kanske räknar de med att han gör det?

Aristarcos
2013-09-30 22:27
#11

#9 självklart så är han säkert diabetiker, menade snarare om han verkligen har typ 2 diab istället för typ 1…

neej han ska inte köpa testare själv det får han av diabmottagninen.

Eller kan beställa gratis ifrån företagen, kan rekommendera freestyle  Lite smidig, liten och snabb. Men det är stickorna som kostar, de måste han få utskrivna av diab. mottagningen. ( mycket dyra men man får dem gratis som diabetes hjälpmedel)

[Lilyz]
2013-10-01 08:18
#12

#11 Okej :) Såg att han fått brev från dom imorse innan jag gick till jobbet, dock ville jag inte öppna hans post men antar det är provsvar han fått :)

Men han säger att han känner sig bättre av Metforminen så då ska det vara typ 2.

Okej så man ska inte betala den själv? För det var det intrycket han fick, att man kunde köpa en. Vad bra då ska jag säga det :) Tack för rekomendationen!

mogfarm
2013-10-01 09:03
#13

#9 I början när man har fått typ 1 brukar man ha en remissionsperiod då sjukdomen förbättras och man har insulinproduktion. Jag hade det i över ett år och då kunde jag nästan sluta med insulin. Vad jag vet upphör insulinproduktionen efter det. Själva grundproblemet i typ 1 är att betacellerna i bukspottskörteln som normalt producerar insulin förstörs, varför vet de inte. Jag vet inte om det finns de med typ 1 där de bara förstörs delvis. Men det absolut vanligaste i alla fall är att man inte har någon insulinproduktion när remissionsperioden är slut. /Monica.

Annons:
Marianns LCHF Mat & bak
2013-10-01 11:07
#14

Hejsan!

Finns ju mkt att baka som inte höjer något blodsocker!
jag har många recept på min blogg, bara att botanisera där. 🙂
Kanske du finner något där.

[Lilyz]
2013-10-01 11:14
#15

#14 Tack, vad roligt! Då ska jag kika in på din blogg, tror säkert jag hittar något smaskigt att testa 😃

Aristarcos
2013-10-01 19:15
#16

Det enda som är intressant är att han ligger bra, har han viss insulinproduktion kvar, så svarar han självklart på Metformin…det ena utesluter inte det andra, hoppas att han bara har typ 2 ändå, men vill bara säga att det inte är säkert..

#13 tog betydligt längre tid än så innan min insulinproduktion var helt borta..

[Lilyz]
2013-10-01 19:32
#17

#16 Okej.. Han har fått tid för återbesök den 18e så han får fråga då vad de går på för att veta säkert att han är typ 2. Så får se vad de säger :)

Han ringde iaf till diabetesmottagningen idag för att be om en testare, men man kunde bara lämna röstmeddelande där och be dom ringa upp… De ringde inte idag men hoppas de gör det imorgon!

[Lilyz]
2013-10-02 10:35
#18

Idag blev han uppringd av läkaren som fått svar på proverna, tydligen har han någon form av antikroppar och måste därför dubbla medicineringen :( Ska in igen på fredag och lämna ännu mer prover. Någon som vet vad detta innebär?

mogfarm
2013-10-02 15:47
#19

Det jag vet om antikroppar är detta: när vår dotter föddes var vi med i en forskningsstudie som gick ut på varför barn får diabetes. Alla som fick barn i detta området tillfrågades. När hon var två år togs ett blodprov för att se om det fanns antikroppar. Hon hade två antikroppar och detta gjorde att hon hade hög risk för att drabbas av typ 1-diabetes. Jag tror att det var att de här antikropparna förstör insulinproduktionen. Två år senare fick hon mycket riktigt diabetes. Jag har senare lyssnat på en föreläsning om detta men kommer inte riktigt ihåg hur det hänger ihop. Men de antikropparna min dotter hade kan öka, hon hade det inte i navelsträngsblodet som de kollade också. /Monica.

[Lilyz]
2013-10-02 15:59
#20

#19 Okej, tack för svar!

Låter ju inge bra att han måste äta mer medicin.

Vet du om det kan innebära att det är typ 1 han har? Jag hoppas inte det… Får se vad de säger på fredag annars.

Annons:
mogfarm
2013-10-02 16:26
#21

Jag vet tyvärr inte. Det borde ju innebära att risken finns, men jag tror inte att metformin hjälper mot typ 1-diabetes. Jag har förstått i efterhand att det var helt klart att min dotter skulle få typ1 förr eller senare, men jag tror det finns sådana antikroppar av olika allvarlighetsgrad. Om det är en konkret risk att han har typ1 borde de väl inte prova med mer metformin? Eller så gör de det för att bli säkra förstås. Hoppas de kommer på vilket det är snart i alla fall. /Monica.

[Lilyz]
2013-10-02 20:25
#22

#21 Nej det är sant då borde de nog inte öka på dosen. Ja det är säkert skillnad på antikroppar och antikroppar… Han blev uppringd idag och inbokad hos diabetesmottagningen imorgon så då får han förhoppningsvis veta lite mer, varför han ska dit igen vet han inte men de skulle även passa på att lära honom hur en testare fungerar :) Sen har han även fått en tid hos allmänläkare nästa vecka av någon anledning och kommer snart få kallelse till ögonmottagningen… Ojoj det är verkligen mycket med det här!

Så både du och din dotter har diabetes typ 1? Är det väldigt ärftligt med diabetes? 

Min sambos pappa har ju det också och både min farbror och farfar har det och min pappa har länge legat i "förstadiet" men han kämpar på hårt med träning och kost och hälsokost och allt möjligt så han håller det på en bra nivå av sig själv… Sambon har även fler släktingar som har och det känns väl sådär när vi kanske ska skaffa barn en dag… 

Men det måste väl ha underlättat lite att du redan var insatt i hur sjukdomen fungerar sen när din dotter också fick det?

Förlåt om jag är dryg med mina frågor, jag uppskattar verkligen att du tar dig tid och svarar men du behöver ju givetvis inte :)

mogfarm
2013-10-02 20:59
#23

Det är ok. Har en paus på jobbet igen och sitter här och knappar på telefonen som vanligt… Vad min dotters läkare har sagt så är risken att barnet får typ 1 om mamman har det 2-3%. Men enligt henne är risken 1% i alla fall så det var alltså1-2% extra risk. Vi har det inte i släkten för övrigt. Risken ökar mer ju fler släktingar som har det. Jo, jag får säga att jag har mycket kunskap om det och det är ju inte bara vilka saker som påverkar blodsockret. Att som tonårstjej få en sån sak och att hela omgivningens fokus kretsar runt ens blodsocker, det ökar risken för ätstörningar och annat kan jag säga. Jag har känt många som har haft liknande upplevelser. Så jag vågar påstå att jag är odramatisk och balanserad runt det nu och att vi båda har ett bra liv. /Monica.

[Lilyz]
2013-10-03 10:51
#24

#23 Okej det var ju egentligen ingen stor risk alls.. Oturligt att båda ni fick det 😕

Kan tänka mig att det var väldigt svårt för dig att få diagnosen… En av mina bästa vänner när jag var liten fick typ 1 när hon var ca 9 år… Så jag vet hur tufft hon hade det.

Vad skönt att höra att du och din dotter har det bra nu iaf, kan tänka mig att du är ett stort stöd för henne. Du verkar väldigt kunnig och hjälpsam 🙂

[Lilyz]
2013-10-03 10:57
#25

Nu har min sambo fått sin blodsockertestare så nu kommer det bli mycket lättare att hålla koll på vad som fungerar för honom 🙂 Bara att kämpa vidare! Ingen av oss tror att varken kost eller motion kommer bli ett problem så såvida det inte dyker upp någon mer överraskning är jag helt övertygad om att vi också kommer få ett fortsatt bra liv 😉

Karin20
2013-10-10 02:28
#26

Diabetes typ 2 är däremot väldigt ärftligt. Om en förälder har det är sannolikheten 40%, om båda har det är sannolikheten 75%. Nu kan man ju också fundera och spekulera över arv och miljö här. Dvs vilka kostvanor som finns i familjen och som man blir uppvuxen i. Det här är rena spekulationer från min sida, men om man har genetiska dispositioner för att få diabetes och sen växer upp där man får mycket socker i olika former, kan nog diabetes komma. Observera att det är inte det jag säger i detta enskilda fall. Det är mina generella funderingar. Tror också att ni får ett bra och gott liv. Ost och korv är ganska gott en lördag kväll. Och det allra senaste bland världsstjärnorna i Hollywood, grönkålschips! Grönkål in i ugnen med olja salt och kanske lite chili. Kale chips kan man söka på. Både gott och nyttigt.

//Karin

[Lilyz]
2013-10-10 08:41
#27

#26 Ojoj! Ja hans pappa har det och på hans mammas sida finns det andra släktingar som har så han skulle nog få det så småningon ändå, men att få det redan vid 25 hade säkert gått att undvika….

Jag tror absolut att om han hade haft bättre kostvanor både under uppväxten men även nu i vuxen ålder så hade han säkert klarat sig bra mycket längre utan att bli dålig. Jag kan ärligt säga att vi varit väldigt slarviga med kosten de 8 åren vi bott tillsammans. Han har till exempel bara ätit ett mål mat om dagen och då oftast halvfabrikat och snabbmat minst en gång i veckan. På helgerna har vi ätit massa godis och läsk.

Numera äter han 4-5 gånger om dagen, mindre och mer energirika mål och det fungerar bra men han tycker inte han gör mycket annat än att äta 😉Och såklart inget godis eller annat strunt alls.

Själv älskar jag maten vi äter nu, känns skönt att äntligen ta tag i det och ta sig tiden till att laga ordentlig mat. Jag kan inte förstå att vi hellre ätit snabbmakaroner förut.

Ska absolut kolla upp grönkålschips! Låter väldigt spännande 🙂

Annons:
[Lilyz]
2013-11-13 13:28
#28

Uppdatering:

Det har nu gått ca 7 veckor sedan min sambo fick diagnosen diabetes. Han var på ett besök hos diabetessköterskan idag och hon blev väldigt chockad över skillnaden på långtidsprovet (vet inte den rätta benämningen) då det blivit så pass kraftig sänkning. Det är ju väldigt bra men kanske inte så konstigt med tanke på de förändringar vi gjort och hur strikta vi varit med kost osv.🙂

Dock vet de fortfarande inte vilken typ av diabetes han har.. De pratade om att det kan vara "typ 1,5", efter lite googling har jag förstått att den rätta benämningen är LADA. Jag undrar vad det beror på att det är så svårt att avgöra vilken typ det är men vad jag förstår så kan det vara LADA då han har antikroppar som visar på det men med tanke på hur bra värden han har med medicinering och rätt kost tycker de ändå att det lutar mer åt typ 2.

Vi får helt enkelt se vilket håll det bär åt.

Snart går vi in i December och då ska det letas diabetesvänliga recept på julbak 😉

Marianns LCHF Mat & bak
2013-11-15 07:29
#29

Härligt att det funkat med kosten 🙂

du lär ju finna lite "diabetesvänliga recept" på in blogg 😉

Upp till toppen
Annons: