Annons:
Etiketterdiabetestyp-2
Läst 3703 ggr
TantBettan
12/6/13, 10:35 PM

Långsam tillvänjning av LCHF?

Hej!

Fick för en vecka sedan reda på att mina blodsockervärden var höga, och efter nytt prov som skulle mäta långtidssockret så var resultatet 71. Denna siffra säger mig absolut ingenting, men det konstaterades att jag är diabetiker typ 2. Jag fick utskrivet Metformin samt en kolesterolsänkande medicin.

Eftersom jag har ADHD så känner jag inte till ordet tålamod…aningen besvärligt då jag har fyllt 51, är egenföretagare med en bra karriär bakom mig och anses som en mycket stabil kvinna… Är själv övertygad om att diabetesen är självförvållad pga hög stressbelastning under många år, jag har oerhört svårt att slappna av och tar dåligt hand om mig själv. Men…jag äter bra mat, har aldrig gillat snabbmat men lagar allt själv och får min dagliga motion genom hundpromenader (ca. 1 timma/dag). Äter ex. bara socker som jag får i mig via maten, gillar varken läsk, godis eller kakor.

Således är jag ganska säker att det är kolhydraterna som är boven för mig. Är oerhört trött på att vara så "hjärntrött", det känns som om jag har feber i skallen. Trött, yr, dålig kontroll över kroppen, svårt att fokusera. Slängde mig snabbt över LCHF-kost samtidigt som jag äter 2 x 500 mg Metformin och nu undrar jag;

ska man gradvis gå över till LCHF eller köra strikt från dag 1?

Tack på förhand!

Annons:
Karin20
12/7/13, 9:27 AM
#1

Jag tyckte det var enklast att sluta direkt med kolhydraterna! Men det är så olika, individuellt! Jag är mer sån att när jag väl har fått in vanan är det möjligt att göra enstaka planerade avsteg. Tror min kropp mår bättre av det. Sen ska man veta att det oftast kommer omställningsbesvär, abstinens typ. Huvudvärk, trötthet mm, men det är övergående.

//Karin

TantBettan
12/7/13, 2:33 PM
#2

Tusen tack Karin! 

Jag har gett mig sjutton på att köra strikt LCHF, mest för att jag är så envis… Nej, det är inget större problem för mig eftersom jag inte tidigare har något sötsug - hellre fett än socker! Men jag blev lite fundersam, kanske är det bättre att sänka kolhydratintaget lite varje dag än att bara tvärt sluta? Känner dock att jag mår lite bättre idag.

Har du typ 2? Hur definierar du "avsteg"? Kan jag ex. ta lite pasta om jag nu vill ha en pastarätt eller blir det att tillverka egen LCHF-pasta?

Hälsningar Elisabeth

Zepp
12/14/13, 11:22 PM
#3

Vad menar du med strikt?

Börja med att ta bort alla uppenbara matvaror med mycket kolhydrater.. se sen hur mycket rotfrukter du tål.. morötter är rätt låga på kolhydrater.

Men oftast är det bäst att behålla grönsakerna, dels för måltidens upplevelse och sen för någon vitamin.. speciellt gröna bladgrönsaker.

Altså.. avsteg med pasta är så meningslösa att du lika gärna kan ta något annat.. dvs att äta 4-5 spagetti är meningslöst.. testa shiratakinudlar eller harrikuvert i stället.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Karin20
12/15/13, 5:34 AM
#4

Ja, jag är en tvåa. Och mina avsteg är inte pasta,ris eller potatis. Inte heller läsk eller godis. Däremot har jag varit på tre julbord hittills i år. Då har det blivit lite mer kolhydrater i form av sill, lite senap till julskinkan och några skedar efterrätt, dvs smakat på pannacotta, chokladmousse eller glass. Det blir inte så mycket då man ju är så mätt… Pasta tror jag är allra värst, vetemjöl innehåller gluten och de flesta diabetiker är glutenkänsliga också, så hoppa pastan. Jag gör moussaka istället för lasagne och strimlar zucchini och steker till köttfärssås. Vitkål är också super. Och blomkål som ris! Hoppa inte över grönsaker. Det finns flera med lite kolhydrater i och de väger så pass lite att de ryms i kosten. Broccoli innehåller massor av nyttigheter,massor av c-vitamin och järn. Är gott också! Mycket mer cvitamin än en apelsin.

//Karin

Mats49
2/28/15, 7:38 PM
#5

Jag fick besked om diabetes typ två för några år sedan, hade blodsocker över 12

Bestämde mig att börja med LCHF.  Slutade direkt dricka öl, äta pasta, ris, potatis. Undvek Lighprodukter. Använder riktigt smör, grädde, crème fraise  efter några månader hade jag gått ner 12 kg och hade blodsocker värden runt 5-5,5.  Jag äter metformin två tabletter dagligen.  Började dricka rödvin 3-4gånger i veckan, är jag ute äter jag gärna kinesmat (utan ris) eller på McDonalds, ingen pomes, sallad istället och vatten.  Choklad minst 70% (Finns god på IKEA), Hemma har jag bytt ut lunchmacka till halvt paket bacon med ett stekt ägg, eller plättar, gjort på fullkornsmjöl och grädde, inget socker.

Nu efter några år har jag kanske slarvat lite äter bröd (fullkorn/surdeg), någon gång gårdagens potatis ibland godis eller ngt till kaffet. Har tyvärr gått upp kring 3kg. Nu har blodtrycket börja bli för högt, nåja runt 140-150. Alltså dax att skärpa till, mer fläskkött med beanäs och grönsaker, bröd får bli kex till osten, bara choklad med minst 70% kakao, inget till kaffet.  

Däremot skulle jag behöva veta hur min blodsockermätare slår, någon som kan tipsa om kalibrerings vätska?

Upp till toppen
Annons: