Annons:
Etiketterdiabetestyp-2
Läst 10097 ggr
[per50]
12/26/13, 6:02 AM

Sår på benet - varning för otäck bild

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har nu ett tag haft ett sår på mitt vänster ben som inte vill läkas, jag har prövat det mesta men det vill inte läkas och jag vet att det beror på min diabetes typ 2.

Såret värker mycket om nätterna så jag har fått väldiga sovproblem.

Finns det någon som har förslag hur man ska göra med såret?

Jag har lagt upp en bild på såret.

Annons:
Zakaraa
12/26/13, 6:14 AM
#1

Tycker du ska söka läkarvård för det där såret.

Samt att du bör varna i rubriken eftersom du har en bild direkt i inlägget som vissa kan reagera starkt på. Eller i alla fall inte visa bilden direkt i inlägget (utan låta folk som vill se klicka på bilden)

Lycka till.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Tjeja
12/26/13, 8:03 AM
#2

Måste inte nödvändigtvid behöva läkare men väl en distriktsköterska! De kan vanligtvis allt om bensår! Med tanke på din beskrivning av värken och sårets placerin kan jag tänka att det nog är ett arteriellt bensår. Värker det mindre när du står eller sitter upp med benen nedåt än när du ligger eller sitter med fötterna högt? Du kan ju i värsta fall behöva en antibiotikakur. Men troligtvis kommer det bli bättre och mindre smärtsamt med rätt behandling och att du får lite kunskap om hur du ska sköta om det.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Karin20
12/26/13, 10:25 AM
#3

Självklart sk du söka sjukvården. Det kan bli större och sämre.

//Karin

[per50]
12/27/13, 5:06 AM
#4

#1 jag kan inte ändra något själv, jag måste få hjälp med det

#2 När jag sitter upp så brukar det svida till ibland och när jag ska sova så är det stora problem att ha benet mot lakanet, på grund av att det svider och gör ont. Min fru brukar göra rent såret och då vill jag lova att det gör ont och att det svider. Antibiotikakur har jag testat ett antal gånger, och under kuren så blir såret bättre. Men när kuren är slut så börjar det att svida efter ett tag.

Zakaraa
12/27/13, 5:25 AM
#5

#4 Nä inte såhär långt efter :) Trodde du skulle se det inom en timme efter start men blev inte så :)
PM:a en medarberare så kan de hjälpa dig med rubrikändring

Har du varit till hälsocentralen eller liknande eller har du helt gått på självbehandling?
Ett sår som detta bör inte behandlas på egen hand, framför allt när du har en sjukdom som gör att såren är svårläkta.
Jag hoppas innerligt att det slutar göra ont och att det läker fint! Förstår att det måste göra förjäkligt ont det där.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[per50]
12/27/13, 5:38 AM
#6

Jo jag ska beställa en tid hos hälsocentralen, så jag får en tid början av januari och prata vet med läkaren om såret.

Jag har varit hos läkaren förut och då blir det så att hon bara skrivit ut medicin och tjatar om stödstrumpa.

Annons:
Zakaraa
12/27/13, 5:41 AM
#7

#6 Begär en annan läkare, förhoppningsvis kommer denne visa bättre omsorg för problemet.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Tjeja
12/27/13, 12:29 PM
#8

#6 jag håller med #7 om läkarbyte!

Be om en annan läkare i så fall! Finns det ingen diabetessköterksa på din hälsocentral?

Det du verkligen behöver är en sjuksköterska som kan hjälpa dig med regelbundna omläggningar fram tills såret är läkt!

Det är inte bara att sätta på plåster utan det där behöver rengöras korrekt och läggas om med zinkpasta runt och tex aquacel med natriumclorid på inuti såret och sedan en skyddande film eller mjuk platta över av något slag som skyddar! Sedan kanske bolstras och linda in benet med mjuka bindor för att skydda mot slag och skav (m ao inga hårda stödstumpor eller kompressions lindor!

Att läkaren rekommenderar stödstrumpa till ett arteriellt sår visar att läkaren är helt okunnig i omvårdnaden av den sortens sår! Läkare kan medicin, tex, är det infekterat kan de ge antibiotika.

Men när det gäller vården och omvårdnaden så kan allmänläkarna sällan något vettigt i dessa fall utan det är sjuksköterskorna och vissa undersköterskor som kan den biten! Där kompleterar yrkesgrupperna varandra.

Som sagt, snälla gå till distriktsköterskan på din HC ska du se att du kommer få rätt hjälp! Och ser hon att du behöver antibiotika eller något speciellt kommer hon se till att du får kontakt med läkaren för den biten! Men sårskötseln och omvårdnaden kommer hon att hjälpa dig med!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

form37
1/14/14, 11:11 AM
#9

Fick veta av en kvinna som har diabetes och fotsår. Hon badade fötterna morgon och  kväll i 1 msk bikarbonat och ljummet vatten.

Det hade läkt ut mycket bättre, än den hjälp hon fick från sjukhuset.

mvh Annsofi

Inkanyezi
1/14/14, 3:27 PM
#10

Ett gammalt beprövat naturmedel för ytlig behandling av såna här sår är propolis, som man kan få tag på upplöst i alkohol. Det är antiseptiskt och bildar en skyddande hinna. Svider när man applicerar, men lindrar ganska fort. Det brukar underlätta läkning av vätskande sår, exempelvis brännskador. Man får det från bin, det är binas lim som de tätar kupan med. Propolis löser sig i sprit. Annars brukar standardrådet vara att se till att det är luftigt, att alltså inte sätta på någon strumpa över såret, utan det kan läka bättre, eller åtminstone lindras, om det får torka. Som andra sår, kan uttorkande behandling öka läkförmågan. Man har ofta använt saltlösning för att torka ut, och antiseptiska preparat som Jodopax blandas ofta med vanligt koksalt, för att påskynda läkning.

Upp till toppen
Annons: