Annons:
Etiketterdiabetestyp-1
Läst 7393 ggr
I ❤ hamsters
1/12/14, 3:56 PM

Insulinpump

Jag ska, om några veckor, börja använda insulinpump igen.
Tänkte höra efter om fler här på forumet har en pump; i så fall vilken och vad tycker du om den i mån om positivt/negativt?

Annons:
I ❤ hamsters
1/16/14, 1:27 PM
#1

Puttar upp tråden lite🙂

Karin20
1/18/14, 6:43 PM
#2

Ingen som har någon åsikt?

//Karin

[MrDiabolic]
1/19/14, 2:04 AM
#3

Hej, jag har haft pump i fem år. Först hade jag Paradigm RealTime 722, och förra året fick jag en Paradigm VEO 754. Till båda dessa kan man ansluta en sensor för kontinuerlig mätning. VEO kan dessutom stänga av sig själv om blodsockret blir för lågt. Detta har revolutionerat mitt liv. Kontinuerlig mätning är tyvärr svindyrt, så man måste ha väldigt svåra problem för att få det.

I ❤ hamsters
1/19/14, 11:26 AM
#4

Vilken praktiskt funktion!
Personligen bytte jag till LCHF för cirka 2 år sedan och sen dess har mitt blodsocker varit fantastiskt. Ligger jämt och fint och kan räkna mina känningar per år på en hand i stort sett.

Jag valde att börja med pump då jag läst och hört så mycket gott. Även om det kräver lite mer från oss som använder dem så är det i det stora hela en frihet. Men givet tänker jag nu såhär veckorna innan jag får min pump, att allt gott har ofta en nackdel. Så bäst att höra sig för!

Men det positiva väger upp ändå i längden av det jag läst och hört.
I mitt landsting är det DANA Diabecare R insulinpump som gäller.

[MrDiabolic]
1/19/14, 3:09 PM
#5

Kollade lite på den pumpen på nätet, och den verkar smidig. :) De två största fördelarna med pump, är dels att man kan ställa in ett schema för basaldoseringen, så man kan variera den över dygnet för att skräddarsy behandlingen, dels att man kan ta bolus på flera olika sätt. Det vanligaste är att ta hela bolusdosen direkt, och det är ju ungefär som att ta en måltidsdos med penna. Man kan även ta en bolus utspridd över en viss tid; t.ex. om man sitter på en konferensmiddag och äter ganska länge, kan man ställa in att man vill att bolusdosen ska ta t.ex. en timme att ge. Och så kan man kombinera dessa båda, och ta en del direkt och en del utspridd över en viss tid. Detta är bra om man äter något med både mycket kolhydrater och mycket fett, ex.vis pizza, eftersom fettet gör att kolhydraterna ligger kvar längre. Det finns också risker med pumpbehandling. Den största risken som du måste vara medveten om, är risken för ketoacidos. Detta beror på att man bara har snabbverkande insulin, och skulle tillförseln försvinna, t.ex. p.g.a. läckage tar det bara c:a fyra timmar tills man är helt tom på insulin. Därför måste man mäta sockret regelbundet; mitt diabetesteam har som önskemål att pumpanvändare mäter MINST fyra ggr/dygn, varav en gång när man stiger upp och en gång precis innan man går och lägger sig. Du bör dessutom be om en mätare för betaketoner, att använda om sockret skulle bli väldigt högt. Hoppas detta har gett dig lite kött på benen, och att det inte skrämmer dig för mycket. Har du några fler funderingar, svarar jag gärna. :)

mogfarm
1/19/14, 4:32 PM
#6

#5 Jag har också insulinpump (sen 4,5 år) och skulle kunnat skriva precis vad du skrev. Jag tycker att det är relativt ofta det blir stopp i nålen och man får då högt blodsocker och blodketoner snabbt. Som du skriver måste man verkligen vara beredd på detta. Det är ändå inget stort problem, ens liv blir mycket enklare med pump. Det största problemet för mig har varit att jag inte riktigt tål nålarna så det kliar periodvis. Just nu är det bra. Det är ett starkt klister de sitter med och det är nog inte ovanligt att få allergi mot det.

Annons:
Ison
1/19/14, 5:37 PM
#7

Jag har också pump:) är hur nöjd som helst, är enligt nig själv "så frisk" jag någonsin kommer kunna bli:) pumpen går att manövrera väldigt bra både i att öka basa och bolusl eller minska för den delen. Plus att jag använder en inställning som heter bolusguide. Då är min sockermätaren kopplad till pumpen, min insulin känslighet är programerad(alltså hur många enheter som sänker 1g kolhydrater) och så kan jag lägga in att till frukost äter jag 40g kolhydrater ex, då räknar pumpen ut vad jag behöver för att ligga bra efter jag ätit, Sam ev extra el mindre insulin beroende på om jag ligger över eller under mitt inställda målvärde:) jag skulle inte klara mig utan pumpen!! #6 jag hade också problem med nål och klistret, fick en extra servett att stryka på innan jag ska fästa klistret, de blev som en skyddande hinna. Och sen byta nål varannan dag för att slippa att det koagulerar i nålen:)

mogfarm
1/19/14, 6:40 PM
#8

#7 Menar du skin-prep? (Den extra servietten) Den tålde jag inte alls. Jag sätter först på en Tegaderm så inte plåstret kommer i direktkontakt med huden. Periodvis tål jag det inte riktigt ändå. Men i början när jag hade skaffat pumpen hade vi kontakt med en gammal kvinna som var naturläkare och klok gumma kan man säga. Hon plockade örter och kokade ihop allergimedel som jag köpte av henne. Det hjälpte så pass bra så jag sällan har besvär av det. När jag får det emellanåt tar jag fram den där gamla flaskan.

I ❤ hamsters
1/22/14, 8:27 AM
#9

#5 Intressant läsning! En gång under 22 år med diabetes har jag råkat ut för en ketoacidos, är inte att leka med!
Under en dag kollar jag, i genomsnitt, mitt blodsocker 5 gånger, men är absolut medveten om att det krävs en skarpare kontroll. 
Mätare för betaketoner ska jag lägga på minnet inför mitt besök! Tack för tipset. Är nu på fredag jag ska börja med pumpen.

#7 Vad härligt att höra att du mår så bra av pumpen!
Samma funktioner du nämner har min blivande pump också. Väldigt smart lösning! Räkna kolhydrater har jag koll på känner jag då jag skärpte mig extra mycket med kolhydraträkningen sen jag började med LCHF.

Ison
1/22/14, 8:41 AM
#10

Jag äter inte lchf, äter inte ens kolhydrats reducerad mat. Klart jag inte äter massa godis, vanlig läsk osv alla dagar i veckan. Men jag äter vanlig mat, hade lätt att hamna i ketoacidos med pennorna, och min läkare avrådde, eller hon vart tokig när jag började prata om LCHF. Så jag kör på vanlig mat, så oavsett kost så fungerar bolusguiden jätte bra:)!

I ❤ hamsters
1/22/14, 8:52 AM
#11

#10 Min doktor och sköterska blev som tokiga när jag började nämna LCHF för några år sen, men så läste jag på och bestämde mig för att testa och jag har aldrig haft så bra värden så de fick ge sig. Men det är absolut individuellt, så länge man mår bra tycker jag!

[MrDiabolic]
1/25/14, 8:58 PM
#12

Har du fått pumpen nu? Och hur går det? :)

Anterrabae
3/2/14, 3:22 PM
#13

Jag har en Animas 2020, med närmare fem år på nacken. Det börjar bli dags att uppdatera sig. När denna ger upp överväger jag en Animas Vibe, då den även håller koll på blodsockret så det varken blir för högt eller lågt. Har haft pumpar i snart tio år.. Måste ha det eftersom jag inte kan ta tillräckliga doser med sprutor för att hålla sockret. Har högt Hba1c och känningar många gånger per dygn 😖 Ang LCHF, så hår jag på en diabetesmottagning som rekommenderar individanpassad lchf till alla patienter. Både ettor och tvåor och lada och vad det heter :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Julialex
3/5/14, 2:30 PM
#14

Jag har också pump. Hade först en Accu-Chek Spirit Combo då jag bodde i Belgien, sedan i och med flytten till Sverige bytte jag samtidigt till Minimed Paradigm Veo. Hade Paradigm i ca ett och ett halvt år och jag trivdes aldrig lika bra med den som med min gamla Spirit Combo. Dels saknade jag kontrollen med inbyggd blodsockermätare som hör till Spirit Combo, då man kan sköta precis allt genom den utan att behöva röra själva pumpen. 

Jag hade en massa problem med min Paradigm, bland annat mycket stopp i infustionssetet, knappfel på pumpen så att den fick bytas ut med mera. Jag behövde alltid ta med mig reservmaterial till reservmaterialet för att känna mig säker.

Fick tack och lov byta tillbaka till en ny Spirit Combo i december och jag har inte haft några problem alls sedan dess.

Paradigmen har ett modernare utseende och en enkel meny, medans Spirit Combo har en lite mer svårnavigerad och "ful" meny. Sedan hade jag gärna haft möjligheten till kontinuerlig glukosmätning som tyvärr inte finns till Spirit Combon, men då man inte får en sensor från landstinget utan att ha stora problem så spelar det ingen roll för mig. Skulle aldrig kunna betala ca 2000kr i veckan för en sensor.

http://julialex.blogg.se

[MrDiabolic]
3/5/14, 3:04 PM
#15

#14 Jag har sensor för att jag hade stora problem, och när problemen nu, med sensorns hjälp, kommit iordning, får jag behålla sensorn, för att inte få samma problem igen. Jag hade ett HbA1c på 141 när jag fick sensorn, och senast vi kollade det, hade jag 48. :)

Julialex
3/5/14, 3:24 PM
#16

#15 Oj!! 141! Vad skönt att du fått ner det nu, själv ligger jag på 45. Idén med sensor är verkligen jättebra och jag önskar att alla diabetiker kunde få en, oavsett hur mycket problem man har. Allt för att få vara så frisk som möjligt. Men men…

http://julialex.blogg.se

[MrDiabolic]
3/5/14, 3:27 PM
#17

#16 Jag håller med fullständigt. Men jag förstår också varför restriktionerna finns. Det skulle bli alldeles för dyrt om alla som ville ha fick. Min diabetessköterska har några patienter som faktiskt betalar sina sensorer själva, men det skulle jag aldrig ha råd med.

Julialex
3/5/14, 3:31 PM
#18

#17 Inte jag heller. Testar blodsockret ofta istället, och äter LCHF. Fungerar bra :)

http://julialex.blogg.se

[MrDiabolic]
3/5/14, 3:36 PM
#19

#18 LCHF tänker jag aldrig börja med. Jag får spykänslor bara jag tänker tanken. Jag avskyr fet mat. När jag steker mat, använder jag så lite fett som bara går, och sen låter jag ändå maten ligga på hushållspapper och rinna av innan jag äter den. Och dessutom bara att tänka på att inte kunna äta pasta, ris, bröd och potatis får mig att inte längre vilja leva.

mogfarm
3/5/14, 4:11 PM
#20

Jag skulle heller inte ha råd med en sensor och det känns inte som jag behöver en heller, mitt hba1c pendlar mellan 45-50. #14 Jag har en Paradigmpump och infusionsseten krånglar ofta. Senast i morse. Intressant att höra att man inte är ensam om det. #19 LCHF är det absolut sista jag skulle börja med även här. Det verkar svårt eller omöjligt att undvika animaliska produkter i så fall, och det kan jag inte tänka mig att äta. Skulle också må illa av att äta en massa fett.

Annons:
Julialex
3/5/14, 4:25 PM
#21

#19 Ojdå! Det går att äta LCHF utan att äta stekfett och fettrander på kött m.m., maten behöver inte koka i grädde eller smör heller. Men vill man inte så måste man inte. Man gör såklart det man mår bäst av själv :)  Ibland är det jäkligt svårt att inte få äta pasta, bröd och potatis kan jag säga! :(

http://julialex.blogg.se

Julialex
3/5/14, 4:31 PM
#22

#20 Intressant! Jag kan nog räkna antalet stopp och sneda rör jag haft med min Spirit Combo på en hand, och då har jag haft två olika Spirit Combos i sammanlagt ca 1 och ett halft år, alltså samma tidslängd som Paradigmen. Paradigmen krånglade varje vecka. Jag hade även problem med låset på Paradigmen som ibland inte klickade, så att jag var tvungen att hålla fast slangsetet tills jag hade möjlighet att byta.

Nu är det ju inte lätt att få byta pump och framför allt inte att få testa en ny tillfälligt, men det kanske är värt att fråga, om det är något du orkar sätta dig in i. Kan dock varna för det jag skrev tidigare, menyn på spirit combon (själva pumpen då, kontrollen är jättebra!) get inte ett bra första intryck. Men när man vant sig vid den är det inga problem! :)

http://julialex.blogg.se

mogfarm
3/5/14, 4:51 PM
#23

#22 Min krånglar inte varje vecka, det är nog någon gång i månaden eller så. Det som händer är alltid att det blir stopp i nålen och då får man ju byta den. Jag upplever dock inte detta som ett stort problem.

[MrDiabolic]
3/5/14, 7:23 PM
#24

#22, 23 Ni måste haft måndagsexemplar båda två. På fem år har jag haft två Paradigm, först en RealTime och nu en Veo, och jag har i stort sett aldrig problem. Någon enstaka gång får man räkna med, som med all teknik, men varje vecka eller ens en gång i månaden är för mycket. Jag har inte haft slangstopp tio gånger på fem år. Och vi är några stycken som fick Paradigm-pump ungefär samtidigt, som brukar ses då och då, tillsammans med en representant från Medtronic, och ingen av de andra har heller några bekymmer.

Julialex
3/5/14, 8:04 PM
#25

Ja den fungerar nog bra för de flesta, den är ju popluär :) Jag hade nog väldigt höga krav också då min Spirit Combo innan hade fungerat så bra, så minsta lilla krångel störde mig! Det är tur att vi har fler än en att välja på! Dock borde företagen gå ihop och ta alla fördelar från alla pumpar och uppfinna något helt fantastiskt!! 😃

http://julialex.blogg.se

[MrDiabolic]
3/5/14, 8:12 PM
#26

#25 OT varför har du din bloggadress angiven i din profil här, när den är lösenordsskyddad? :P

Julialex
3/5/14, 8:25 PM
#27

Ojdå. Bloggen är nerstängd sedan i somras, skriver aldrig längre. Har inte varit här inne på väldigt länge heller så hade missat det. Plockar bort den. Du missar inget, den är dötråkig 😂

http://julialex.blogg.se

Annons:
Julialex
3/5/14, 8:27 PM
#28

Sådär. Ändrat land och stad också, var länge sedan jag bodde i Oudegem :)

http://julialex.blogg.se

mogfarm
3/5/14, 9:01 PM
#29

#23 Jag vill förtydliga att jag inte vill klaga på Medtronic. Jag har växlat med ett annat märke av infusionsset och då blev det likadant. Det kanske är så att olika personer har olika fettvävnad som det olika lätt blir stopp i?

[MrDiabolic]
3/5/14, 10:13 PM
#30

#29 Jag använder infusionsset med stålkanyl, för jag har så mycket "hull" att mjuka kanyler viker sig. Och jag menar inte att göra reklam för Medtronic. Jag har inte provat något annat, så jag kan varken säga att de är bättre eller sämre.

[Mathildaqdt]
4/17/14, 12:37 AM
#31

Har haft insulin i 1-1,5 år nu och det funkar utmärkt! Mycket lättare att ta insulin med och man glömmer den inte (när jag hade penna glömde jag den ofta). Jag har också sensor som gör att jag har koll mycket mer på mitt blodsocker och av det har jag fått ett bättre hba1c. Det negativa för mig med pump är att man inte har något långverkande insulin utan bara kortverkande. Min nål böjde sig en gång och jag var tvungen att åka till sjukhuset då jag spydde och allt var lila. Jag hade förmodligen höga ketoner och jag kommer knappt ihåg vad som hände men jag minns att jag pratade om potatisar?? Men förutom att min nål slutade fungera så fungerar pump jättebra för mig :)

[Mathildaqdt]
4/17/14, 12:38 AM
#32

* jag har haft insulinpump i 1-1,5

Upp till toppen
Annons: