Annons:
Etikettmedicinering
Läst 7378 ggr
Angelscanfly
2014-02-09 12:36

lite insulin

Hej!

Jag är i min remission nu och har börjat lite grann med Lchf. Så nu har jag behövt sänka min basaldos och höja kolhydratkvoterna mycket. Jag har pump och har den lägst basalen man kan ha på den altså 0,05/h. Sammanlagt 1,5 e insulin per dag i basal. Men jag är fortfarande låg haha. Så idag har jag höjt mina kh-kvoter ännu mer och de ligger nu på 17 och 20. Är tvungen att äta kolhydrater trots att jag har börjat med lchf bara för att höja mitt blodsocker.

Sammanlagt tar jag knappt 3 enheter per dag med bolus+basaldoser.

Hur mycket insulin tog ni under er remission i basal/lantus?

Annons:
[MrDiabolic]
2014-02-10 16:45
#1

Vad har du för pump? Min kan ge 0,025 e/h. Och hur har du lyckats få pump när du fortfarande befinner dig i remission?

Angelscanfly
2014-02-10 21:20
#2

Omnipod har jag, det var inget konstigt med det jag frågade om jag kunde få pump och det fick jag. =) Vet du om man kan prova gå utan insulin en dag? Altså jag verkar inte behöva insulin längre, det sänker bara mitt blodsocker.

[MrDiabolic]
2014-02-11 08:34
#3

När man är i remission, har man fortfarande en viss insulinproduktion kvar, men den är ofta väldigt oregelbunden; ibland kan man klara sig nästan helt utan insulin utifrån, och ibland kan man behöva ganska höga doser. Om du provar, så mät sockret ofta. Stänger du av pumpen nu, är det insulin den gett dig förbrukat om 4-5 timmar, och då har du bara din egen lilla produktion kvar. Dessutom kan det vara idé att kolla betaketoner då och då om man stänger av pumpen. Du har väl fått mätare för ketoner? Det bör man absolut ha som pumpanvändare.

Angelscanfly
2014-02-11 14:56
#4

Okej tack för svaren. Vi har mailat sjukhuset och frågat om det skulle gå bra om vi provar utan insulin imorrn. =) Ja självklart måste jag hålla koll på blodsockret isf, har ketonmätare hemma och i skåpet i skolan. :-)

Angelscanfly
2014-02-12 18:18
#5

Lchf och noll kolhydrater funkar ju inte man får ju ketoner! :0 Har varit utan insulin idag helt och hållet men kollade ketoner för en stund sen och det var 1,8. Diabetesmottagnigen säger att man måste äta mer kolhydrater.

[MrDiabolic]
2014-02-13 08:56
#6

Ketoner får man när kroppen inte kan bränna kolhydrater. Men ALLT som vår ämnesomsättning kan hantera innehåller en viss mängd kolhydrater, så att du fick ketoner igår, tyder på insulinbrist. 1,8 är ett väldigt högt värde, på gränsen till att du skulle åkt in till akuten.

Annons:
Ison
2014-02-13 15:37
#7

Ketoner får man inte alls när kroppen inte kan förbränna kolhydrater? De är en process som gör kroppen sur vilket händer när kroppen inte har någon energi utan använder sig av det redan existerande kroppsfettet, äter du lchf så vill du ha kroppen i ketoacidos för då vet du att kroppen använder sig av fetter för att gå ner i vikt(personer med ätstörningar får också ketoner). Det är två helt olika saker att hamna i ketoacidos pga lågt/inget intag av kolhydrater kontra insulinbrist. Det är absolut inte bra för en diabetiker att ständigt gå med ketoner oavsett då ph balansen rubbas i kroppen och du kan bli sur, vilket då kräver sjukhusbesök! Får du ketoner genom svält eller dåligt med energi så mår du inte dåligt så som vid insulin brist men det är fortfarande inte bra.

[MrDiabolic]
2014-02-13 19:09
#8

#7 När kroppen inte kan bränna kolhydrater, t.ex. vid insulinbrist eller långvarig svält, bränner den fett. Ketoner är en biprodukt av fettförbränningen. Svältketoner eller ketoner p.g.a. t.ex. LCHF-diet syns i regel inte i blodet, utan endast i urinen. Och ketoacidos är ett livshotande tillstånd, som man absolut inte vill hamna i. Ordet du söker är ketos.

Zepp
2014-02-13 19:51
#9

Dumheter.. alla har ketoner i blodet mer eller mindre.. dietinducerad ketos ligger mellan 1-3. svält och excersise ketos ligger upp mot 6.. ketoacidos ligger betydligt högre.. från 10 och uppåt!

Dock skall alltid typ 1 hålla marginal till både hypoglykemi och acidos!

http://www.youtube.com/watch?v=BdxPfxIbKqo

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[MrDiabolic]
2014-02-13 20:48
#10

#9 Vad pratar du för enheter nu? Min mätare går bara till 8 mmol/l, och vad jag fått lära mig, är över 0,6 riskabelt, och över 1,5 bör man åka in så de får ta blodgas. Och ja, alla har små mängder ketoner i blodet, eftersom ketoner är en biprodukt av fettförbränning, och alla förbränner fett. För att förtydliga, svält- och/eller diet-ketoner syns inte i blodet såtillvida, att de ger ingen eller väldigt liten höjning från normala värden, men de kan visa ganska höga värden i urinen.

Zepp
2014-02-13 21:07
#11

Upp till 0,5-0,6 är ett normalt morgon/faste värde för en frisk som äter mycket kolhydrater!

Det existerar bara tre sorters ketonkroppar i blodet.. Acetoacetat aceton och beta-hydroxibutyrat!

De bildas i levern och delvis i njuren när fett bryts ner delvis.. och det förekommer mycket FFA i blodet.. mer än du kan förbränna via vanlig betaoxidation.

Problemet med typ 1 är lågt insulin.. som ökar lipolysen i fettväven, glykogenolys och glukoneogenes i levern, som i sin tur ger kraftigt ökade mängder både glukos och FFA i blodet.

Har man dålig fettförbräning och dålig ketolys så pinkar man ut mycket ketonkroppar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[MrDiabolic]
2014-02-13 21:16
#12

Jag kan inte yttra mig om normalt fastevärde hos en frisk, men jag har i princip aldrig över 0,2 någon gång på dygnet, och oftast ligger jag stabilt på 0,1.

Du svarade dessutom inte på vad du pratar för enheter. Det kan inte vara mmol/l.

Zepp
2014-02-13 21:38
#13

In normal individuals, there is a constant production of ketone bodies by the liver and their utilization by extrahepatic tissues. The concentration of ketone bodies in blood is maintained around1 mg/dl. Their excretion in urine is very low and undetectable by routine urine tests (Rothera's test).

When the rate of synthesis of ketone bodies exceeds the rate of utilization, their concentration in blood increases; this is known as ketonemia. This is followed by ketonuria – excretion of ketone bodies in urine. The overall picture of ketonemia and ketonuria is commonly referred as ketosis. Smell of acetone in breath is a common feature in ketosis.

When a type 1 diabetic suffers a biological stress event (sepsis, heart attack, infection) or fails to administer enough insulin they may suffer the pathological condition ketoacidosisLiver cells increase metabolism of fatty acids into ketones in an attempt to supply energy to peripheral cells which are unable to transport glucose in the absence of insulin. The resulting very high levels of blood glucose and ketone bodies lower the pH of the blood and trigger the kidneys to attempt to excrete the glucose and ketones. Osmotic diuresis of glucose will cause further removal of water and electrolytes from the blood resulting in potentially fatal dehydrationtachycardia and hypotension.

Individuals who follow a low-carbohydrate diet will also develop ketosis, sometimes called nutritional ketosis, but the level of ketone body concentrations are on the order of 0.5-5 mM whereas the pathological ketoacidosis is 15-25 mM.

As the mainstream diet of diabetic patients is so high in carbohydrate, ketosis is rarely seen without ketoacidosis resulting from low serum insulin levels. Many medical practitioners mistake well regulated nutritional ketosis for pathological ketoacidosis

http://en.wikipedia.org/wiki/Ketone_bodies

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[MrDiabolic]
2014-02-13 21:51
#14

Ok. Det där är inte fråga om mmol/l, det är någon annan enhet. I Sverige används mmol/l, och jag förstår inte de där värdena. Jag lyckas inte heller hitta någon omräkningstabell eller -formel, eller ens vad mM är förkortning för. Kan du kasta lite ljus över detta?

Zepp
2014-02-13 22:03
#15

Millimol.. på engelska milimolar

"The SI units for molar concentration are mol/m3. However, most chemical literature traditionally uses mol/dm3, or mol dm−3, which is the same as mol/L. These traditional units are often denoted by a capital letter M (pronounced "molar"), sometimes preceded by an SI prefix, for example, millimoles per litre (mmol/L) or millimolar (mM), "

http://en.wikipedia.org/wiki/Mole_(unit)

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[MrDiabolic]
2014-02-13 22:27
#16

Jag vet vad en mol är. Det är 6,023x10^23 molekyler eller atomer. I fallet blodsocker är det alltså antalet glykosmolekyler per liter blod man mäter (1 mmol/l = 6,023x10^20 glykosmolekoler per liter blod).

Men om det verkligen är mmol/l som avses med mM, så är värdena som anges totalt väck. Det högsta ketonvärde jag någonsin haft var 4,1, och då hade jag slitit loss infusionssetet i sömnen och varit utan insulin förmodligen större delen av natten. Jag hade dessutom sovit i nästan 14h, så jag kan ha varit helt tom på insulin i 8-10h. När jag vaknade simmade jag i mina egna spyor, och när de tog blodgas på akuten, hade mitt blod ett pH på 7,27 (normalt är ~7,4 och under 7,35 är acidos).

Zepp
2014-02-13 22:38
#17

Ett ketonvärde på 4 har jag ofta, speciellt efter träning/ansträngning och lång tid sedan senaste måltid.. kallas för post excersise ketosis.. kan gå upp till 6 mM hos en som är frisk och klarar av att anstränga sig tillräckligt.

Grejen är att både glukos och ketonkroppar regleras av insulin.. går något eller bägge upp för högt bromsas lipolys och glykogenolys.

Du hade förmodligen brist på glukos i dina celler och väldigt lite ensymer för ketolys.. det tar någon vecka på ketogen diet för att utveckla dessa.. kroppen gör inget i onödan.

Keto-adaptation: what it is and how to adjust

http://www.ketotic.org/2012/05/keto-adaptation-what-it-is-and-how-to.html

Här har du en typ1a sedan barndommen!

http://www.youtube.com/watch?v=vyOI9bk3VZc

http://www.diabetes-book.com/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[MrDiabolic]
2014-02-14 01:27
#18

Nåväl, oavsett vilket så tänker inte jag börja med LCHF. Bara tanken får det att vändas i magen. När jag steker mat, låter jag den ligga ett tag på hushållspapper för att fettet ska rinna av. Dessutom är bröd och pasta så viktigt för mig, att jag nog skulle ta livet av mig om jag fick glutenintolerans. Men mitt senaste HbA1c låg på 48, så jag känner inget behov av att ta till drastiska åtgärder. :)

Men nu börjar det kännas som vi kapat denna tråden. Den var ju faktiskt om trådstartarens insulinbehov…

Upp till toppen
Annons: