Annons:
Etiketterdiabetestyp-1
Läst 6594 ggr
fr1000
2014-03-07 13:04

Jobba natt typ 1?

Hej, är det någon som har erfarenheter av att jobba natt med diabetes typ 1?

Jag har sökt jobb länge nu och har äntligen blivit erbjuden ett där man jobbar 2-4 nätter i veckan som personlig assistent. Mitt blodsocker brukar alltid ligga på 9 när jag lägger mig och sedan brukar jag vakna på ca 4 till 5,5 ca 7-9 timmar efter sänggående, det är verkligen standard för mig och känns ju rätt stabilt.

Jag är en nattmänniska som kan sitta uppe till 4-5 på morgonen under vanliga dagar utan att jag märkt att blodsockret ligger sämre. Men det kanske är lite annolunda jämfört med att jobba natt.

Hur som haver är ju jätteglad att äntligen blivit erbjuden ett jobb, men är det något jag bör tänka extra mycket på eftersom det är en natt-tjänst? Läste runt lite på google och hittade inget vidare upplyftande.

Jag själv tycker att blodsockret ligger mycket stadigare under natten eftersom jag inte äter och tar korttidsverkande insulin, men samtidigt vet jag ju inte hur mycket fysiskt arbete jag kommer behöva utföra? Bör jag lägga in ett nattmål? (Jag är alltså sprutbehandlad, ej pump).

Hoppas på några upplyftande ord, allt annat än lätt att få jobb i dagens läge så känns ju hemskt att missa denna chans pga diabetesen.

Annons:
Vixxen
2014-03-07 16:41
#1

Fortsätt hålla dina vanliga måltidstider. Det upplevde jag som viktigt när jag jobbade nattt…

Just att äta frukost innan man går och lägger sig på morgonen var en superviktig grej för mig.

På sen-natten, typ vid 4-5, kan det vara bra att äta en frukt!

mogfarm
2014-03-09 10:08
#2

Det bör inte vara något fysiskt anstängande jobb på natten eftersom brukaren förhoppningsvis sover då. En del kan ju behöva övervakas hela tiden och man kan få vara beredd att suga bort slem från halsen eller så. Jag tror inte att det blir någon skillnad med blodsockret mot om du sitter uppe så sent på natten ändå. Men testa blodsockret ett par gånger per arbetspass i början och se om det påverkas. Jag tror att det kommer att gå bra. Det enda jag har jobbat natt var en sommar för längesen på ett sjukhus. Jag hade blivit hungrig om jag inte hade ätit på hela natten så jag tog med ett par mackor och tog insulin till det. Åt sen frukost när jag kom hem. Mitt problem var att jag var trött hela arbetspasset och sen sov jag kanske 2-3 timmar när jag kom hem. Jag kan sällan sova på dagen.

Ison
2014-03-13 18:07
#3

När jag jobbar natt så äter jag frukost innan jag går och lägger mig, går upp vid lunch äter lunch är uppe som vanlig äter middag går och vilar sen upp till jobbet. Tar med mig lättare mat till natten så jag äter minst två gånger, typ keso och bär, kokta grönsaker eller vad man nu tycker om men i små portioner. Tar insulin som vanligt men mindre då under natten. Har funkar bra för mig. Och du kommer lära dig själv vad kroppen klarar av, och hur du ska göra:) ta med dig för mycket att äta fr första nätterna tills du vant dig. Lättare att ta med hem igen än stå utan om du behöver:) kul med nytt jobb, grattis!!

Anterrabae
2014-03-28 20:30
#4

Jag kan inte jobba natt! Inte för känningar, eller svajjigt socker utan för att min diabetes och hela systemet inte tycker om det.. Det slutar med att jag spyr som en räv :P Men det är så individuellt. Man måste prova och se vad som funkar. Det kan ju lika gärna gå bra ;)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: