Annons:
Etiketterdiabetestyp-1
Läst 2767 ggr
Sandrantolv
2014-05-21 15:44

Är det bara jag som har ett sånt här intyg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här är mitt intyg och jag tycker att den är lite konstig den ser inte ut som intyg som många andra har lagt ut bilder på förut.

Annons:
Inkanyezi
2014-05-21 16:06
#1

Jag tycker inte att det ser konstigt ut alls, och jag utgår ifrån att du vet varifrån du har fått det. Det finns flera olika formulär som används till såna intyg, och en läkare kan ha en alldeles egen mall i datorn för intyget.

Ett intyg bör ha påskrift av en ansvarig läkare och stämpel eller brevhuvud från en institution eller läkarmottagning. Eftersom det såvitt jag har sett inte finns något standardformulär, och det vanligaste här kanske är diabetesförbundets formulär, antar jag att det också skulle funka med att bluffa.

När man passerar gränser ska tullpersonal och polis inte ifrågasätta uppgift från den resande om att insulin är nödvändigt. Upplysningen på intyget är viktigare om man exempelvis blir hittad medvetslös eller är med om en olycka och hamnar på sjukhus utan sitt insulin.

[MrDiabolic]
2014-05-23 01:03
#2

Mitt intyg ser ut ungefär så där. Inte exakt, men skillnaden är marginell. Bl.a. står det inte på mitt när jag fick diabetes, och formuleringen är lite annorlunda. Men inte tycker jag ditt intyg ser konstigt ut.

#1 Angående ditt tredje stycke. Vad som ska och inte ska göras, och vad som faktiskt görs är inte alltid samma sak. Jag har aldrig behövt visa mitt intyg, men som jag skrev i TS tidigare tråd om diabetesintyg, så har jag hört om en som fick vänta några timmar i Thailand på att de skulle hitta någon som kunde läsa engelska. Vill minnas att det var på det numera försvunna forumet diabetiker.se som någon berättade om det.

Karin20
2014-05-24 07:02
#3

http://www.ssdf.nu/docs/pdfer/hmtahem/reseintyg.pdf Här är Storstockholms diabetesförenings intyg. Printa ut och ta med till din läkare.

//Karin

Inkanyezi
2014-05-24 11:47
#4

Någon bör ta sig an att göra ett bättre formulär, diabetesföreningens är uppriktigt sagt skitdåligt. Den grafiska formen är rörig och har i onödan flera europeiska språk och saknar alla utomeuroperiska språk och språk med andra alfabet än latinska. Svenska är ju till exempel fullständigt överflödigt. Bland europeiska språk med latinskt alfabet borde engelska och spanska räcka.

Texten för de olika språken bör vara samlad för vart och ett av dem så långt som möjligt, och framsidan behöver inte ha någon logga eller hänvisning till diabetesförbundet. Däremot kan den med fördel läggas på baksidan (de två sidor som är synliga när papperet är hopvikt), med text om vad det innehåller på flera språk (men svenska behövs inte).

Om man gör formuläret som en A4 att vika ihop, bör all text kunna läsas med papperet i samma orientering, helst stående. Det hopvikta papperet kan vikas till A7, vilket kan förvaras i plånboken och ger åtta väl definierade rutor att skriva i, och bara två behövs för personuppgifter och läkarens stämpel och namnteckning. Man har alltså plats för sex språk, två europeiska med latinska bokstäver, och fyra för språk med andra alfabet. Varje ruta kan ha en rubrik med namnet på språket, så att det blir lätt att hitta för den som ska läsa det.

Karin20
2014-05-24 11:56
#5

Håller med

//Karin

Upp till toppen
Annons: