Annons:
Etiketterdiabetestyp-1
Läst 4309 ggr
skojbruden
2014-07-31 23:05

Ångest pga inte kunna sköta bs

Får extrem ångest nu för tiden pga att mitt bs inte ligger fint. Har missköt diabetesen ett tag och nu försöker jag sköta den men eftersom det är nästan 5 år sen jag kollade bs regelbundet osv så måste man bygga upp allt på nytt. Och när jag inte kan få ner bs så får jag ångest, jag får ångest även pga att risken finns att jag kan få för lågt och att jag ska ner på en nivå där jag aldrig kunnat ligga innan. 

Sist jag inte fick ner bs och vågade inte ta en för stor dos insulin fick jag en panikattack. Nån annan som upplever detta också? Hur hanterar ni det? 

Har typ 1 och använder sprutor, haft diabetes i snart 14 år.

Annons:
Ison
2014-08-01 00:17
#1

Sidan verkar ligga nere tyvärr.. Men om du vill prata med någon som också har diabetes kan du pm:à mig. Är 23 och har typ 1

CorneliaAndersson
2014-08-25 22:12
#2

Du kan även PM:a mig!

Jag får ibland lite ångest över diabetesen.
Jag har VÄLDIGT svjjiga värden (haft diabetes sedan jag var 2,5 och är nu 16,5 år).
Om jag råar missa en insulindos så går värdet upp över 22,2 ganska fort. Och det ger mig väldig ångest inför nästa kontroll och då struntar jag istället i att kolla och pumpar in insulin.

Vet alltså lite om ångesten. Om du behöver prata så släng gärna iväg ett PM!

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

skippy
2014-09-10 17:40
#3

Jag känner igen mig.  Hade extrem ångest i början av Maj.  Det var såpass allvarligt att jag fick besöka psykakuten tre gånger på en vecka.   Varje gång jag var där så tog de blodsocker test på mig, och det var då högt.  

Jag tror (eller har en känsla) över att man kan få ångest av högt blodsocker.  Ska faktiskt fråga min läkare om detta nästa Fredag.   Finns här, om du skulle vilja prata med någon, TS.

klaralundmark
2015-01-25 01:25
#4

Förutom diabetes typ 1 har jag även adhd. Detta gör att jag har extremt svårt att hålla koll på alla blodsockerprover som ska tas vilket leder till högt blodsocker. Jag förstår verkligen din ångest och jag har också haft panikattacker för detta. De tips jag kan ge dig är att försöka göra någonting annat en stund. 

Har jag ångest över högt blodsocker brukar jag ta lite insulin och sedan träna eller ta en promenad. Detta sänker både blodsockret och stillar ångesten.

Inte så mycket till tips, men det är något som hjälper för mig

Record
2015-01-25 23:16
#5

TS

Det bästa för dig är en mätare som kontinuerligt mäter själv, men doserar insulin gör du . Känner flera som har den  nu.

http://www.abbott-diabetes.se/

fridelfina
2015-01-26 21:48
#6

Den verkar ju toppen!

 
 

Annons:
Upp till toppen
Annons: