Annons:
Etiketterdiabetestyp-1
Läst 1368 ggr
hanna-jo85
2015-08-06 15:03

blodsocker gravid?

Jag och min pojkvän tänkte att vi ska försöka skaffa barn. Så i ett tag nu gör jag lite medicinändringar och försöker få bra kontroll över mitt blodsocker. Sedan ett halvår tillbaka har jag gått ner 10 kg, blivit av med mitt höga kolesterol och gått från nästan 100 i hba1c till nu senast jag kollade 48 i hba1c. Är själv väldigt nöjd över dessa resultat :) men min ssk vill ha ner det till under 42. Och många gånger ligger jag mellan 6-7 mmol/l och hon säger att jag inte får ligga över 6. Men jag tycker detta är väldigt svårt. Så fort jag kommer under ca. 5 mmol/l då börjar jag darra. Låg för nån dag sen på 10 mmol/l och försökte pressa ner blodsockret med 2 E insulin. Men gick då snabbt ner till 1,9 mmol/l och mådde jätte dåligt. Så till min fråga :) hur mycket bör jag egentligen pressa blodsockret? Och hur mycket påverkar det ett foster med kortvariga blodsockerhöjningar så länge hba1c ligger bra?

Annons:
Record
2015-08-07 10:16
#1

Du är på rätt vag så det är väl inte dåligt precis, vilken typ diabetes är du 1eller 2 med insulin. Vid typ2 kanske kosten kan hjälpa dig ner.

hanna-jo85
2015-08-07 11:56
#2

Jag har en blandning mellan typ 1 och 2, men läkaren sa sist att man nu kan kalla det en typ 1. Jag går redan på lchf.

Record
2015-08-07 22:08
#3

Har doktorn gjort ett peptidprov för att bestämma detta, i så fall får du nog inte labborera för mycket som D1'a, för basinsulin måste du ha, men inte så du går ner till 1,9 som du skriver.

Du kanske vet att du kan få en kontinuerlig provtagning med "Freestyle Libre" om dina värden svänger mycket.

hanna-jo85
2015-08-08 20:44
#4

Ja jag har tagit peptidprov. vet inte exakt hur det ligger nu. Men insulinproduktionen har minskat stadigt och nu senast sa läkaren att jag kan kalla mig en typ 1:a. Ska till min diabetes ssk om några veckor igen. ska då fråga om freestyle libre.

Record
2015-08-08 22:16
#5

Då får du nog inrätta dig efter detta , en kontinuerlig mätning, en fin dagbok, visning åt vilket håll blodsockret går, tror ja du skulle ha nytta av. Har du Googlat på Freestyle-Libre och sett den lilla knappen de sätter på överarmen, bara ett stick var 14'de dag.

Upp till toppen
Annons: