Annons:
Etikettmedicinering
Läst 25169 ggr
Kajsami
2015-09-03 19:47

Vad händer om en ickediabetiker får insulin?

Min pojkvän har diabetes och insulin och det har ju blivit ett dagligt inslag i vår relation med sprutor, blodsockermätning och att alltid ha koll på var hans dextrosol finns om han får lågt blodsocker. Och jag har blivit mer och mer intresserad av att förstå diabetes och hur det känns att ha det. 

Och för att få veta hur det känns att ha det skulle jag gärna vilja få en spruta i magen, naturligtvis med absolut lägsta enheten insulin. Skulle detta kunna funka, eller skulle jag bli totalsjuk bara av den minsta enheten? 

Och vad skulle hända om en ickediabetiker skulle få i sig en "normaldos" insulin? Detta skulle jag inte vilja prova, men jag är bara nyfiken vad som skulle hända. Vill ju lära mig om sjukdomen.

Annons:
LinaLj
2015-09-03 20:02
#1

Om man som icke diabetiker får i sig en dos som är avsedd för en diabetiker så är risken överhängande att blodsockret sjunker farligt lågt eftersom du redan har insulin i kroppen som håller nere din sockernivå. När du då tillsätter mer insulin så kommer det att göra så att sockret sjunker ännu mer och kan då (beroende på hur stor dosen är) leda till allt ifrån illamående och allmänt obehag till kramper och koma.

Därför sak man som ickediabetiker inte ta insulin. Om du vill prova hur det känns att sticka sig så brukar diabetsesköterskan ha "prova på" pennor med koksaltlösning som man använder för att lära ut hur man sticker.

[peter54]
2015-09-03 20:06
#2

Det är mycket farligt att ge insulin även i mycket små doser till någon som inte har diabetes. Fram till 70-talet fanns en behandlingsmetod för människor som hade svårt att äta tillräckligt att ge minidoser insulin för att stimulera viljan att äta, men det skedde många tillbud så metoden förbjöds.

En frisk människa har egen insulinproduktion via de Langerhanska cellöarna på panchreas och ger man insulin via injektion blir det en överdos hur lite man än ger och skulle man ge en "normaldos" riskerar man att döda en frisk person.

CorneliaAndersson
2015-09-03 22:35
#3

Inget jag rekommenderar, just pga. att kroppen själv tillverkar insulin hos icke diabetiker!
Kan leda till väldigt lågt blodsocker, kramper etc.

Om du vill testa på sticket så tror jag att det finns 'prova-på' nålar :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Upp till toppen
Annons: