Annons:
Etiketterdiabetestyp-2
Läst 2534 ggr
vember
10/8/15, 6:16 AM

blodsocker

är nu snart fyra månader sedan min diabetes upptäcktes,och jag sköter mig rätt så bra,mina värden pendlar i regel mellan 6 och 9,brukar kolla 2 ggr i veckan.tydligen är motion ett bra sätt att få ner sockret,för några veckor sedan var jag hos min mor och då brukar det vara svårt att säga nej då hon bjuder på fikabröd.jag åt vanligt bröd,två eller tre st samt två muffins ejsocker fria.var dock ute där o promenerade o avslutade besöket med att cykla hem.trodde på en hög blodsockernivå,men när jag kollade hade jag 6,0.min diabetes sköterska sa att det var för atta jag rört på mig o att jag möjligen kunnat få en liten sockerkänning utan muffinen den dagen.så  motion är rekommenderat för diabetiker.

Annons:
Record
10/8/15, 9:57 AM
#1

Grattis, det går åt rätt håll, så strama upp det lite till, med att undvika kolhydrater, för att komma under 6mm/L   i blodsocker. 👍

vember
10/8/15, 1:40 PM
#2

upplever ibland att det kan vara lite svårt att helt undvika socker,men gör mitt bästa genom att välja grovt bröd. äter mycket grönt ,mer ägg än jag gjorde förr och ska försöka att helt sluta med sötningsmedel i kaffet.en jobbarkompis sade  strunta i socker i en vecka,sedan får du avsmak för allt sött i kaffet (nu menar jag konstgjort socker)

Record
10/8/15, 10:54 PM
#3

Hur mycket kolhydrater finns det i ditt grova bröd, inte kan det vara nyttigt med dessa? 😃

vember
10/9/15, 6:08 AM
#4

det rådet jag fick i början av min diabetes var kort och koncist bort med all flytande socker,i våran mat finns ofta dolt socker även om det ej syns på innehållsdeklarationen.all mjöl ex förvandlas ju till socker i kroppen o är nog ej så lätt att undvika det.en frisk människa bör ha mellan 4 o högst 6 i sockervärde (kommer ej på hur det skrivs just nu)medan en diabetiker  bör ligga mellan 6 och 8.allt en de två diabetessköterskorna som arbetar med mig.

Record
10/9/15, 11:50 AM
#5

Varför skall en typ2 diabetiker ha 6-8 mm/l, är det för att diabetessköterskorna är rädda om jobbet? Du får börja att själv baka bröd, med mindre kolhydrater. 😃

I länken kan du få tips.

http://www.kostdoktorn.se/lchf

Marliis
10/31/15, 6:00 PM
#6

Om man läkemedelbehandlas sätter diabetessköterskorna  målet för sockervärdet högre på grund av hyporisken.  Utan medicinering finns ju inte risken så om du klarar dig med kolhydratbegränsning och  motion finns det ingen anledning att inte sträva efter normala värden. Jag är väldig kolhydratkänslig och har slutat helt med bröd, behöver ej då medicinera.

Annons:
Record
11/3/15, 10:50 AM
#7

Dagens tips för diabetiker är en RCT-studie vilken länge har varit ett rykte bara, nu är den klar att läsa i länken nedan.

http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Nya-ron/2015/10/Lagt-intag-av-rott-vin-gav-battre-lipidprofil-hos-vuxna-med-typ-2-diabetes/

Upp till toppen
Annons: