Annons:
Etikettmedicinering
Läst 3351 ggr
Anterrabae
2015-10-27 14:36

Tresiba

Ska få prova långtidsinsulinet Tresiba. Finns det någon här med erfarenhet av det? Vill ni berätta?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Record
2015-11-17 23:00
#1

Finns det ingen som är vaken och kan svara dig, dålig aktivitet. Du får läsa Sockerbettans   blog.

http://www.smartadiabetiker.com/wp/sockerbettans-smarta/viktigt-att-tanka-pa-nar-du-som-typ-1-lagger-om-till-lchf-kost/

Anterrabae
2015-11-19 10:08
#2

Tack. Ska kolla den. :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Record
2015-11-19 10:53
#3

En annan klar förbättring för typ 1 diabetiker som jag hört, är att få en Abbott Frestyle-Libre mätare, tillsammans med den nya Tresiba-insulinen vilken har en bra långtidsverkan (ca 42 h). Men kosten är det fortfarande bra att äta rätt, med minimalt kolhydrater.

Record
2015-11-20 11:04
#4

Även leverns omvandling av protein till glukos kan spela med blodsockret för typ 1 diabetikern.

http://sockerbettan.se/2015/11/19/ar-det-bara-jag-som-aldrig-kort-med-kolhydratrakning/

Record
2015-12-15 22:52
#5

Nya rön, men inte för råttor ! Varför skall dessa alltid få skulden. 🤔

http://www.smartadiabetiker.com/wp/nyheter/ar-det-glukagonet-och-inte-insulinet-som-ar-problemet/

Anterrabae
2015-12-17 13:49
#6

Tack för uppdateringar :) de uppskattas. Nu har blodsockret mitt ballat ur för mig igen. Har blivit jätteresistent dagtid igen. Funderar på att starta upp pumpen igen, och strunta i Tresiba. Hur skiljer sig Abbotmätaren mot vanlig CGM-mätnining?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Record
2015-12-17 15:26
#7

Kan tänka mig att det kan vara en rekyltendens, som finns beskriven i inlägg #5-länken . Är bekant med två st typ 1 som berömmer Tresiba , där de ligger lågt o fint, men ändå tar lite tillskott varje dag.  Båda har en Abbot-libre och ser tendensen på blodsockret åt vilket håll det går. Den andra fördelen är nog att de slipper att testa/sticka sig, utan kan vänta 14 dagar, dosera får de naturligtvis göra, vilket är bättre med CGM/pump. Det kommer nog en hel del nya instrument framöver, om det inte blir någon framgång med stamceller.

Anterrabae
2015-12-17 15:40
#8

Jag har ju min cgm som håller i 1-2 veckor. Då mäter jag BS två gånger per dag (mot 4-10 ggr utan) om sockret håller sig något sånär. Cgm-mätningarna måste ju kalibreras, plus att pumpen säger till när bs stiger ellet sjunker. Anledningen att jag skippade pumpen i våras, och gick över på insulatard + novorapid i pennor var att jag fick två riktigt svåra känningar. Den ena med "bara minneslucka" och den andra med glukosdropp och en natt på akuten, för att pumpen gett mig en stor dos extrainsulin, utan att jag bett om det :/ Men om blodsockret ska muppa ur på sprutor, så måste jag såklart starta pumpen igen (den defekta är såklart utbytt) men jag har ju varit lite skraj.. Kan man säga.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Record
2015-12-17 16:04
#9

Ok, de har båda systemen sina fördelar och nackdelar, Den kontinuerliga mätningen är nog att föredra, men mätcellen i CGM resp Libre, kan slamma igen, och då hjälper inget annat än den gamla modellen, stick i fingret och mätstickor. Oftast blir det då att man låter blodsockret ligga högt, men det skadar njurarna. Kanske en hund som ständigt följer och märker när det är fel, vad tror du om det? En av de två ja refererade till har en man som ligger beredd med glukagonspruta, och han vaknar när hustruns blodsocker är för lågt, långt innan hon själv märker det. Ketonerna i utandningsluften är en bra mätare för lågt socker, men acidos får det inte bli. Har du läst i sista bladet från Sv Diabetesförb. vad det finns för villoläror, titta in på Dr Annikas blogg, om du inte har tidningen.

Således en mänsklig hund. 😃

Anterrabae
2016-01-12 17:07
#10

Hund har jag, men han verkar inte bry sig om mitt socker :P Jag hade förhoppning om att han skulle reagera. Jag får försöka lära honom. Går nog bättre nu när han är kastrerad, och har lättare att koncentrera sig på annat än tikar. Blodsockret har börjat muppa på sprutor igen, så nästa vecka hos endokrin, drar jag igång pumpen igen. Min cgm-sensor är en titantråd, så den slammar inte igen ;) vad jag märkt. Då lossnar den från kroppen innan. Stick i fingret är bäst och säkrast. Men man får en hint om hur fort det går, med kont. mätning. Högt eller halvhögt socker är jag lite rädd för nu mera. Det verkar som jag har lätt för ketoacedos. Att jag får symtom på sånt redan vid relativt låga värden. Kanske kan ha med att binjurebarken är kass.. Så kroppen inte orkar den extra belastningen.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Record
2016-01-12 23:10
#11

Hunden som mätare får du nog träna, med någon som kan sätta kroppen i ketos utan att drabbas av dippar. Det fanns en kille i Ytterby vars hund var perfekt på detta, så det går nog. När det gäller CGM har ja inte hört att det är en titantråd, Libre har ett mycket tunnt rör av kolfiber, som avslutas i elektroniken med en mätcell, men på senare tid har jag inte hört någon nackdel, från användaren. Den förste jag känner med CGM var tidigare ordf. i STO-föreningen, men att plocka isär en sådan vore lärorikt. Det händer mycket nytt på mätfronten vi hoppas att det kommer mera.

Anterrabae
2016-01-12 23:35
#12

Har väl varit bortskämd med att vänners hundar (och i ett fall även katt) lärde sif själva. ;) men har kollat upp vad det skulle kosta stt utbilda honom. Det är detta system jag använder :) funkar bra. Vid en snabbsökning hittade jag bara ytlig info. http://rubinmedical.se/dexcom-cgm-i-din-animas-vibe/

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: