Annons:
Etiketterdiabetestyp-2
Läst 1630 ggr
vember
3/9/16, 3:31 PM

läget nu

hejsan,en liten läges rapport vars diabetes upptäcktes i juni förra året.har nyligen varit på diabetesuppföljning med prover hjärtkontroll o sådant.alla värden var bra,när jag kom akut förra året var mitt långa blodsocker 130 vilket var högt,i augusti ca 2 månader senare var det nere i 65 och i kollen förra veckan var jag nere på 47. en människa utan diabetes ska ligga på mellan 31-46 enligt doktorn så det såg bra ut.har dock gått upp lite i vikt så dags att börja motionera .hoppas att alla får ett bra år 2016 nu.

Annons:
Record
3/10/16, 10:42 PM
#1

Du skriver inte hur du gjort för att få ner dina värden så fint, det kanske många vill veta?

vember
3/12/16, 8:16 AM
#2

sorry,jag har tagit bort allt flytande socker dvs läsk ,dragit ner på mjölk till ca kanske en femtedel av vad jag konsumerade innan.jag äter ej krämer längre heller.till saken hör ju att jag överkonsumerade socker väldigt mycket med ca 1,5 liter läsk om dagen (uppskatttningsvis)efter mitt förra inlägg har jag varit på vårdcentralen och där var diabetes sköterskan hoppfull om att jag med om jag kunde ytterliggare minska mitt bröd intag(som just nu är det jag har lite problem med)så skulle jag kunna klara mig utan medicin över huvud taget.en fotskada jag dragits med sedan juni förra året håller peppar peppar på att läka ut och då är min tanke att börja motionera igen i lite större utsträcknig.så finns en del kvar att göra men tycker det går framåt och mår bra.

Record
3/12/16, 9:57 AM
#3

Så skall det låta !

Verkar som du har en förstående diabetessköterska, det har inte alla. Lycka till !

wissan
3/18/16, 1:32 PM
#4

Jag har också fått "domen" diabetes, vilket jag vägrar acceptera.
Efter bara en provtagen, gjord efter en lååång influensaperiod och bara "skitmat" för jag orkade inte laga någon. Läkaren ville med en gång sätta in tabletter men jag sa nej. Jag ville prova med med kostförändring, att gå tillbaka till allt det nyttiga jag åt tidigare och sedan se hur proverna ligger och försöka röra mig mera.
 När provet togs 11,2 blodsocker, icke fastande, hade ätit frukost inte allt för långt innan. "långtidssockret" låg på 58, efter mina nästan ca. 2 1/2/ månaders ätandes "skitmat",…dock inte läsk, godis. 
De sista elva dagarna har jag ätit strikt och uteslutet massor av kolhydrater och min Bls prover är bra…pendlar mellan 4,3-6,8 beroende på när jag tar prover. (har lånat en mätare) 
Tyvärr är jag begränsad i att röra mig då jag har ett litet handikapp men gör så gott jag kan, att motionera med en knäprotes, artros, fibromyalgi och en dålig rygg är inte så enkelt, man går inte så fort med rollator 🙂
Så nu ska jag till sköterskan och hoppas att hon stöder mig i min strävan att inte behöva börja med medicin. Vill inga piller ha om jag slipper. 
Finns säkert en massa man kan göra för att förbättra för sig själv och se upp med vad man äter, när man äter och hur man äter, jag har gott om mig själv och det ska du också ha. 
Ha en fin dag.

Allt har inte en mening om du inte ger det en……

Record
3/18/16, 9:57 PM
#5

Wissan

Dra ner på kolhydraterna så skall du få se att det ordnar sig. Även frukt i för stor mängd höjer blodsockret, ovanjordsgrönsaker är bättre. 👍

Zepp
4/8/16, 4:54 PM
#6

#5

Metformin kan de flesta tåla rätt bra!

Det skadar inte att ta dem i början iallafall innan man får ordning på resten?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: