Annons:
Etiketterdiabetestyp-2
Läst 2652 ggr
jjk127
3/29/16, 10:13 PM

Hjälp

Nyss startat en utredning för trolig diabetes 2. Vill gärna börja ät rätt i förebyggande. Vad ska jag titta efter för riktvärden på näringsinnehållet på varan? Vad ska jag undvika osv. Just nu har jag slopat allt ris, ljust bröd, pasta och potatis. Givetvis godis, läsk, kakor. Nån med tips?

Annons:
Inkanyezi
3/29/16, 10:18 PM
#1

Om du slutar med allt som innehåller kolhydrater kan du behöva lägga till fett i kosten för att inte få för mycket protein.

jjk127
3/29/16, 10:30 PM
#2

Tack! Helst skulle jag vilja veta nån maxgräns på kolhydrater som är ok? Och gräns "varav sockerarter". Nu undviker jag allt som har "socker" i innehållsdeklarationen och allt med varav sockerarter mer än 5g.

Inkanyezi
3/29/16, 10:42 PM
#3

Fineli är en bra sida för att se innehållet i olika livsmedel.
https://fineli.fi/fineli/sv/elintarvikkeet

Lite kort kan väl sägas att om det alls finns en innehållsdeklaration är det misstänkt, eftersom bara preparerade livsmedel har sådana. Helst bör man laga till sin mat själv, då det är lättare att slippa konstigheter om man undviker färdigmat.

De livsmedel som direkt kan pekas ut som mindre lämpliga, dvs att man måste hålla koll på att inte få för mycket, är främst sädesslagen, och som du nämner sockret. Sedan är det ju en balansgång hur mycket man kan tolerera av sådant som innehåller kolhydrater men också en del näring, och som man kanske inte helt vill ta bort ur sin kost.

Ett vettigt verktyg om man har diabetes är en blodsockermätare, och med diabetes typ 2 kan man hantera det helt med kosten. Men det är viktigt att lägga till fett om man tar bort kolhydrater extremt. Proteinet får inte vara för stor del av makronutrienterna.

_Fisken
3/29/16, 10:42 PM
#4

Jag har hört max 25 gram kolhydrater och då ska det vara ganska "mild" gräns. Så är det 5 gr per 100gr så är det bara att multiplicera.

Regulus
4/17/17, 12:12 PM
#5

max 5 g / 100 g, eller max 25 g per dag.

Jonsson Sweden
5/6/17, 10:10 PM
#6

Hos Kostdoktorn och Smarta Diabetiker finns mycket att läsa och lära för den som vill behandla sin diabetes (både typ 1 och 2) genom lågkolhydratkost. Vilket jag själv tror är bästa metoden.

Länkar: http://www.kostdoktorn.se/diabetes och https://smartadiabetiker.se/lchflagkolhydratkost-grunderna/

Annons:
adress
5/10/17, 10:46 PM
#7

#3 Helt fel att sprida ett sådant budskap - att T2 helt går att behandla med kosten. Har själv ett BMI på 20 - och äter "helt rätt". Får ändå ta både medicin och insulin - även om i mindre E. Ingen diabetes är den andra lik - och inte heller uppkomsten av den. 💉🙉

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Effie
5/11/17, 2:44 PM
#8

#7 bara nyfiken - vad innebär "äter 'helt rätt'", I praktiken?


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Jonsson Sweden
5/13/17, 11:58 AM
#9

#7 Jag påstod INTE att T2 HELT går att behandla med kosten. Vill bara tipsa om att det finns andra sätt som jag personligen tycker fungerat väldigt bra. Sänkte HbA1c från 121 till 44 på ungefär ett halvår. Minskade snabbt från 3 Metformin/dag till numera 1 Metformin/dag. Och har gått ner drygt 20 kilo utan någon som helst motion. Alltså tycker jag inte att det är "helt fel att sprida ett sådant budskap". Kanske fler kan vara hjälpta av det? Alla är vi olika.

Och jag undrar också, liksom Effie, vad är att äta "helt rätt"?

Upp till toppen
Annons: