Annons:
Etikettermatkost
Läst 2180 ggr
Emmieline
2016-04-14 13:56

Ny diagnoserad diabetiker

Hej. Jag fick diagnosen diabetes I måndags 11/4 och jag är lite rädd att göra fel. Vad kan jag äta?? Vad kan jag baka? Jag får idag tablett morgon och eftermiddag och 24 enheter insulin från en penna. Mitt socker var så hög att blodsockret maskinen på vårdcentralen inte kunde läsa av det. På akuten hade jag ca 27 . Nu pendlar sockret mellan 16 och 25 , Så tips på mat och sånt man kan baka . Och hur ni gör med allt. Jag är nål rädd men sticker mig själv i fingret och i magen.

Annons:
Emmieline
2016-04-14 13:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Min penna . Och sen har jag en orange som är snabbverkande vid för högt socker

Inkanyezi
2016-04-18 12:55
#2

Till att börja med ska du fortsätta att äta som förut innan du funderar över några särskilda åtgärder med kosten.

På sikt ska du lära dig hur metabolismen fungerar, och vad som är vettigt att anpassa i kosten om du tycker att det inte fungerar helt bra med det kosthåll du har.

Självklart är det en del saker man direkt kan tänka på, eller rentav måste.

  • Ät helst inte oplanerat mellan måltiderna, och då framför allt inte godis, bakelser och liknande.

Det mesta kommer att ta tid att komma in i, och när du är ny är kosten inte det första att ändra på, om den inte är helgalen i förhållande till diabetes.

När du ställer frågan om vad du ska baka blir jag lite undrande. Om du tidigare har bakat matbröd kan du gott fortsätta med det. Kaffebröd är en annan grej, och det kan vara en fördel att helt ta bort sådant.

Om du senare tänker dig att minska kolhydraterna i kosten är brödet en av de första grejerna som kan vara aktuellt att ändra på, men stalltipset är ändå att inte rusa in i det som en ny grej att försöka eliminera kolhydrater. Fortsätt äta som du brukar innan du gör några radikala förändringar, men läs på, läs på, läs på, både om kosthåll och om sjukdomen.

Upp till toppen
Annons: