Annons:
Etiketterdiabetestyp-2
Läst 2963 ggr
mirai
2017-02-07 10:02

Min man förstår inte allvaret.

Hej!

Jag är ny på detta forum, men jag ha hållt till länge på kolhydrater.  Jag har kunskapen att kunna hålla typ 2-diabetes i  schack. Nu har min man fått diagnosen diabetes typ2 men han är väldigt kinkig när jag serverar LCHF.  Jag har ätit LCHF i snart 2 år och minskat 25kg i vikt och mår bättre än någonsin, så jag är ett levande bevis på att det fungerar. 

Min man är överviktig och rökare . Han fyller 55 år.  Han vill inte ta in hur allvarligt sjuk han är, han är bara sur och skriker efter bröd o pommes! Jag kan förstå att beskedet kom som en chock och att han kan behöva tid för att bearbeta, smälta och kanske få en aha-upplevelse.

Nu undrar jag om ni har några tips hur man pedagogiskt och lättfattligt förklara om diabetes typ2. Gärna föreläsning eller film m.m. Tackar på förhand.

Ha en bra da.Blomma

KRAM!🌺

Annons:
Agafia
2017-02-24 10:21
#1

Finns det ingen diabetessköterska på er VC som ni kan prata med ?

adress
2017-02-24 22:45
#2

#0 Det är svårt att förklara - om personen - i detta fall din man - inte vill ta in diagnosen. Men det finns mycketinfo på nätet. Framförallt på forumet " Bolla diabetestankar" på Facebook. Där kan du fråga om allt - och får bra svar. Fick min D2 bekräftelse för bara 4 veckor sedan. Är inte överviktig med ett BMI på 20. Så D2 är inte bara/alltid knutet till vikt eller kost. I mitt fall var det en längre tids medicinering med kortison - som för 5-6 veckor sedan var uppe i som max 60mg per dag. Då sade sjukhuset att blodsockret skulle kollas efter 4 dagar med den höga dosen. Var på VC och hade 22 i socker. Dagen efter togs mer omfattande prover - och det visade sig att jag " fått " diabetes typ 2. Går nu på - förutom tabletter - 4 insulinsprutor per dag och provtagning 8 ggr per dag. Blir några 100 stick på en månad……. Senaste dagarna har det börjat stabiliserats och man ser ett ljus i tunneln. Har får mycket hjälp och tips just på det forum jag nämnde. Så är du inte med där - gå in omgående. Du kommer att få svar på dina frågor. Lycka till. 💉🤡

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Regulus
2017-04-17 12:03
#3

Jag tycker att Kostdoktorn har bra filmer, intervjuer och enkla bilder på vad man får äta och inte äta.

www.kostdoktorn.se

Upp till toppen
Annons: