Annons:
Etikettfråga-doc
Läst 1793 ggr
BMIDaniel
5/3/17, 9:14 AM

blir det negativt resultat om kisset får

Hej Jag har en fråga angående urinstickor för diabetes. På dem står det att man ska mäta högst en timme efter att man kissat. Vad händer om det går över tiden med 3 - 4 minuter? Blir det mer eller mindre socker i urinet med tiden?

Annons:
BMIDaniel
5/3/17, 9:24 AM
#1

Blir resultat opålitligt direkt efter att en timme gått? Eller fungerar det även om man mäter efter 63 - 64 minuter? Ska tillägga att stickan visade ingen diabetes ens efter flera minuter efter jag mätt.

Jonsson Sweden
5/6/17, 10:50 PM
#2

Att mäta enbart i urinen är tyvärr ingen tillförlitlig metod. Be att få ta ett blodsockerprov på din vårdcentral istället.

Läs gärna på https://www.1177.se/Gavleborg/Fakta-och-rad/Undersokningar/U-Glukos/ där står bland annat:

"Man kan däremot ha diabetes utan att socker läcker ut i urinen. Det gäller ungefär var fjärde person som får diagnosen diabetes. Blodsockret är då förhöjt men u-glukos normalt. Därför är u-glukos en okänslig metod att upptäcka diabetes."

BMIDaniel
5/8/17, 6:00 PM
#3

Hej Jonsson och tack för ditt bidrag! :) Jag vet att urinstickor är ett trubbigt instrument och självklart ska man även ta blodprov ifall man har tydliga symtom. Sen tror jag inte jag har diabetes av ett annat skäl, nämligen att jag har en outsinlig energi i kroppen. Jag har nyligen varit ute och sprungit, joggat och promenerat (blandar) över en mil. Jag blir aldrig trött i kroppen (däremot kan jag bli trött i huvudet, men aldrig fysiskt trött). Enda tecknet på diabetes är att jag är lite fet (ej fetma riktigt, men gränsfall). Men enligt sjuksköterskan jag talat med så brukar en person med obehandlad diabetes bli tröttare efter en Joggingtur medan en utan diabetes får mer energi efter en joggingtur.

adress
5/10/17, 10:41 PM
#4

Du kan ha en Pri diabetes Typ 2. Symtom kan komma senare i livet. Är du orolig be VC göra ett riktigt prov. 💉

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Upp till toppen
Annons: