Annons:
Etiketterdiabetestyp-2
Läst 5381 ggr
Excutingsong
6/9/17, 2:15 AM

Högt blodsocker

Hej jag har en fråga.. min vårdcentral gör inte så mycket åt mina problem. Jag har ett fastesocker på över 7 nästan jämt då jag tagit.. ibland lägre. Efter jag ätit en hård smörgås på morgonen med skinka på så kan blodsockret åka upp till 11 och stanna där i ca två timmar.. efter kolhydrater får jag oerhörd hjärtklappning och blodsockret har varit 14.. Mitt Långtidssocker mättes på vc och det var 38. De gör ingenting åt detta. Jag ser mycket sämre, är törstig och kissar mycket.. ska blodsockret verkligen gå upp såhär mycket av så lite? Mina hjärtklappningar på morgnarna är hemska och törsten är bedrövlig emellertid. Huvudvärken har också kommit på senare tid..

Annons:
[PeterTM]
6/9/17, 6:24 AM
#1

Du ger ingen info om vilken diabetesform du har eller vad du har för behandling. Törst är en naturlig kroppsreaktion på högt blodsocker, kroppen försöker helt enkelt "späda ut" för att sänka blodsockret. 

Rent allmänt är väl ett HBa1c på 38 bra? Jag kan inte ligga på så lågt HBa1c själv.

Sindri
6/9/17, 8:08 AM
#2

Du ger ju själv svaret på dina problem. Ät inte det som ger dig så högt blodsocker.

Hört talas om den här mannen?
http://www.litsfeldt.se/about.php

Hans första bok Diabetes. Inte. är tyvärr slutsåld, men kanske finns på Bokbörsen etc.
http://www.litsfeldt.se/books.php

adress
6/9/17, 12:01 PM
#3

#0 38 är för lågt - normalt sett. Vi vet inte om du medicinerar eller vilken typ av diabetes du har. Symtomen du har är ju vanliga. Hur länge har du haft diabetes? Har du varit hos ögonläkare? Behövs mera fakta för att du skall få svar. Finns ett mycket bra forum på Facebook som ger svar på dina frågor - och många fler. Skicka PM så får du länken. Ha en bea dag 💉

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Zepp
7/21/17, 12:13 AM
#4

38 är inte lågt.. det är snarare ett friskt HBA1c för någon som äter rätt mycket kolhydrater!

Själv hade jag 32.. och jag har ingen diabetes!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[PeterTM]
7/21/17, 12:28 AM
#5

#4 Om du inte har diabetes är det väl självklart att du kan gå med 32 i HbA1c, men för en diabetiker är det galet lågt och kan medföra hjärnskador. 

Eftersom en diabetiker aldrig kan komma i närheten av en frisk människas blodsockerkurva, kommer man att ligga farligt nära gränsen för hypoglykemi vid såpass låga HbA1c-värden som 32 (och 38 också för den delen).

HbA1c är dels individuellt, dels knutet till ålder och dels hur länge man varit diabetiker. Jag som är 63 år och har haft diabetes typ 1 i 50 år, ska inte ligga under 52 i HbA1c. När jag har varit under 52 har min diabetesläkare sagt att jag ligger för "pressat".

Det var du som sa till mig att det är en myt att man behöver häva lågt blodsocker med snabbar kolhydrater, vilket är fullständigt befängt. Jag har sett att du har vettiga åsikter i andra sammanhang, men när det gäller diabetes litar jag inte ett smack på vad du säger.

Zepp
7/21/17, 1:51 AM
#6

Trams helt enkelt.. diabetiker kan ha samma blodsocker som friska, om de bara sköter sig.

Och hemligheten är tada.. mängden kolhydrater per dag/måltid.

Däremot kan alldrig en diabetiker göra som jag och ibland festa loss på kolhydrater.. utan att blodsockret far upp i toxiska nivåer.

Och jag kan avslöja för dig att friska kan festa loss på nästan hur mycket snabba kolhydrater som helst utan att det stiger mer max 8-9 under en väldans kort tid!

Ett HBA1c är verkligen sjukligt och leder till diabeteskomplikationer.. sen så får läakaren säga vad den vill och du får ta konsekvenserna!

Grejen är att du inte kan/skall sänka ditt HBA1c med insulin utan genom att reducera kolhydraterna radikalt.. du vet de macronutrienter som omvandlas till glukos!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[PeterTM]
7/21/17, 7:41 AM
#7

#6 Trams säger jag också. Det du säger fungerar inte i realiteten, utan är en fullkomlig utopisk hypotes som skulle kräva att jag gjorde exakt likadant hela dagarna, endera det vara att hugga ved 12 timmar/dag eller att sitta stilla vid datorn 12 timmar/dag.

Jag måste ju säga att jag förvånas över din sturska attityd om hur vi som lever med diabetes fungerar när du själv inte har någon egen erfarenhet av sjukdomen.

Zepp
8/2/17, 5:03 PM
#8

Eftersom vi bägge tydligen främst pysslar med trams så får jag väl ändå fortsätta på samma bana.

Det finns en (1) faktor främst som påverkar blodsockret för typ2 diabetiker.. och det är mängden kolhydrater, man intar per dag/måltid!

Man behöver komma ner till under 20E% om dagen.. för att slippa framtida diabetiska komplikationer!

https://www.youtube.com/watch?v=FcLoaVNQ3rc

Och då lär ditt HBA1c hamna närmare mitt!

Diabetes typ2 är Insulinresistens orsakat av främst Hyperinsulinemi.. varvid man bör undvika att tillsätta mer insin än nödvändigt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[PeterTM]
8/2/17, 6:27 PM
#9

#8 Jag pratar inte diabetes typ 2 eftersom jag är typ 1a sedan januari 1968.

Ditt resonemang förutsätter att man är förhållandevis ung och i övrigt frisk. Det förutsätter också att man blivit diabetiker under de senaste 2-3 decennierna och haft tillgång till framför allt den testutrustning som utvecklats under den perioden och fortfarande utvecklas, samt haft tillgång till humaninsulin under hela sin diabetesperiod.

Zepp
8/3/17, 3:01 AM
#10

Givetvis pratar jag främst om typ2.. var det någon som inte uppfattade detta?

Iallafall.. typ1 kan ha lika HBA1c som en frisk.. om de bara håller ner kolhydraterna och sänker insulinet motsvarade grad.. dvs samma som sker hos friska, där deras bukspottkörtel sköter doseringen av insulin.

https://www.youtube.com/watch?v=BdxPfxIbKqo

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[PeterTM]
8/3/17, 10:21 AM
#11

#10  Så varför är du på allt jag skriver om diabetes typ 1 då? Jag har över huvud taget svårt att begripa varför du jobbar så hårt med alla de där teoretiska sanningarna när de inte kan appliceras på mer generella verkliga livsöden, det blir som ett evigt "teori vs praktisk erfarenhet-tjafsande".  

Jag lägger ner diskussionen och försöker koncentrera mig på #0 istället, som jag misstänker inte vill skriva mer här pga den här meningslösa diskussionen.

Zepp
8/5/17, 12:33 AM
#12

Är jag verkligen på dig om allt?

Grejen är och som du nu borde veta är att om du äter kolhydrater i form av en macka så stiger ditt blodsocker enormt och du behöver ta mer insulin!

Den andra grejen är.. tada.. diabetiker typ1 och typ2 har problem med att hantera kolhydrater/glukos!

Den tredje grejen är att ingen behöver äta en endaste kolhydrat.. finns lixom inga som är essentiella.

Den fjärde grejen är att det är nästan omöjligt att undvika och att typ1 måste ta sitt insulin hur som helst.

Den femte grejen är att ju lägre kolhydratintag ju mindre feldoseringar utav insulin.. därmed inte sagt att typ 1 skall ligga på lägsta möjliga, vilket dock kan funka på typ2!

Den sjätte grejen är att levern kan producera cirka 200 gram glukos när glukagon löper amok.. för då ökar både glykogenolys och glukoneogenes.

Den sjunde grejen är när man ständigt sprutar massor av insulin så kan man få dubbel diabetes,, dvs man kan bli insulinresistent på kuppen.

Den åttonde grejen är att om du undviker brödet och äter pålägget så slipper du spruta lika mycket insulin.. ta ett ägg i stället.

Vad är det som är så svårt att fatta?

Och har du något problem med att begripa vad Dr Bernstein säger,, han är själv typ 1 diabetiker sedan sin ungdom!

Han var ursprungligen Ingenjör men fick utbilda sig till läkare för att någon som helst skulle ens lägga märke till vad han hade att komma med!

https://www.diabetesdaily.com/blog/2014/08/3-days-with-dr-bernstein/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[PeterTM]
8/5/17, 12:51 AM
#13

För att kunna spjälka protein behövs kolhydrater. Människan är precis som möss, råttor, grisar och björnar, omnivorer. Som sagt, jag vill inte hålla på och älta erfarenheter från ett levande liv med dina teoretiska uppgifter.

Den som försöker leva efter teorier kommer snabbt underfund med att då försvinner själva livet från livet, man vegeterar, som en grönsak. Att leva med diabetes är en svår balansgång, men för att balansgången ska fungera i verkligheten behövs kompromisser, det är det som är själva betydelsen av balansgång.

Annons:
Zepp
8/5/17, 1:08 AM
#14

Jisses, varifrån får du sådana dumheter?

Vi behöver inte äta en endaste kolhydrat!

Japp vi är Omniovorer.. och i naturen dör de som får utslagen insulinproduktion.

Hur vore det om du i stället accepterade lite fakta?

Och du behöver hur som helst ta insulin för att hantera protein/(aminosyror).. och de är essentiella.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Proteolys

Proteiner är främst byggstenar i kroppen medans kolhydrater och fett utgör energi.. med undantag av de essentiella Omega 3 och 6 i form av EPA/DHA, samt GLA/DGLA.

Så sluta du med dina "teorier"!

Eller fortsätt med dina mackor, det är ditt liv, din hälsa.. och jag är lixom inte alls förvånad över att vården inte vill hjälpa till när du själv inte vill delta/ta ansvar för din egen hälsa.

Du borde hur som helst tänka mer på dina nära och kära.

Komma här och hitta på teorier för att få lov att käka sina mackor.. har alldrig hört något så dumt!

https://diatribe.org/best-and-worst-diabetes-food-advice

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

M.Andersson
8/5/17, 7:51 AM
#15

Inlägg #8 "Det finns en (1) faktor främst som påverkar blodsockret för typ2 diabetiker.. och det är mängden kolhydrater, man intar per dag/måltid!"

Den faktor som främst påverkar blodsockret för typ 2 diabetes är hur mycket jag rör mig. En slö dag i soffan ökar sockret oavsett mat medan jag utan problem kan äta skräpmat om jag är aktiv (lågintensiv) hela dagen.

Zepp
8/7/17, 8:21 PM
#16

#15

Lucky you och mig!

Grejen är likt förbannat att det handlar om glukosmetabolismen.. jag är frisk på den punkten.. vilket knappast hjälper som kostråd för de med typ1 eller typ2!

Såå.. jag hamnar således på ett HBA1c på 32.. utan större ansträngning.

Grejen är när HBA1c rasar upp.. det är då det är fara o färde.

Finns lixom flera olika scenarion utav detta, tex hyperinsulinemi för typ 2, glycoliserade blodkroppar för både 1 och 2!

Grejen med glukos är att vi som art har en väldigt begränsad förmåga att lagra glukos!

Såå man bör ut och springa i högt tempo varje dag/7 dagar i veckan.. iallafall innan man tillför mer kolhydrater som bryts ner till blodsocker!

Oså på det.. PeterTM har mejlat mig och klagat.. jag är inte på något sätt ute för att sätta mig på höga hästar utan mest visa på att man kan äta annorlunda/rätt lite kolhydrater utifall man har problem med sin glukosmetabolism/diabetes/metabolt syndrom!

Problemet med detta är dock att man behöver förstå något som helst själv/göra egna val/välja vad man skall äta!

Om man säger som så.. fett och kolhydrater är det som ger kalorierna i huvudsak.. och lider man utav diabetes och FH så lär man inte leva särskildt länge.. för då så är man i princip sjuk mot nästan allt som bidrar med kalorier i kosten!

Grejen är, lider man utav det ena så väljer man i huvudsak en av macronutrienterna.. och betydligt mindre utav den man blir sjuk och dör i förtid utav!

Vi lever trots allt i ett av världens rikaste länder.. vi kan välja vad vi skall äta!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: