Annons:
Etikettkost
Läst 2311 ggr
Excutingsong
6/27/17, 8:20 PM

Uppdatering hypoglykemi!?

Nu de senaste dagarna har jag kunnat blivit otroligt skakig okontrollerat, hjärtklappning och jättetrött. Mätte blodsockret idag och det visade 3,4mmol tre timmar efter måltid. Vad beror detta på? Behandlas inte med insulin och har ingen diagnostiserad diabetes.. men är inte 3mmol alldeles för lågt? Tacksam för svar

Annons:
Excutingsong
6/27/17, 8:28 PM
#1

Är det farligt med så lågt?

Excutingsong
6/27/17, 8:37 PM
#2

Någon?

adress
6/28/17, 11:02 AM
#3

Det är lågt - men inte nödvändigtvis farligt lågt. Om det är ovanligt för dig - och du inte behandlas med mediciner/insulin - mät igen. Gör det inom några minuter bara. Kroppen kan göra konstiga saker ibland. En gång är ingen gång. Du kan även se till att få i dig ngt sött. Ett glas läsk ex. Fortsätter problemet kontakta VC. Lycka till.

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Sindri
7/6/17, 10:29 AM
#4

Oj, det där känner jag igen. Jag levde så i många år och det kändes oerhört begränsande. Blev massor med prover, utredningar mm, men det enda läkarna kom fram till var att jag skulle äta var tredje timme och alltid ha en chokladbit med mig.
SÅ FEL DE HADE! Blir arg när jag tänker på det oerhört begränsande liv jag levde i många år.
Såklart gick jag upp i vikt, allt i princip på magen, och var jätterädd att få diabetes 2 som fanns i släkten.

Jag började leta själv (tack för internet!) och kom så fram till att jag helt enkelt blivit överkänslig mot socker och snabba kolhydrater. Kallas det metabola syndromet. (Jag åt väldigt mycket bröd, pasta, frukt och godis.)

Innebär i korthet att kroppen tillverkar för mycket insulin, den vill inte ha socker i omlopp i blodet, och då sjunker sockerhalten för mycket och man få alla symtomen du beskriver. PLUS att insulin är ett fettlagrande hormon som gör att man går upp i vikt.
(Att då göra som #3  föreslår är helt galet. Det leder bara till ytterligare svajig blodsockerkurva, med nya dippar. Så kan man ju hålla på tills diabetesen är ett faktum.)
Jag hittade först GI (ta bort socker och snabba kolhydrater) vilket hjälpte mig lite, men med LCHF (mer fett och mindre kolhydrater) fick jag ett helt nytt liv. Det är åtta år sedan och jag kan äta 1 eller två gånger per dygn om jag vill. Känner mig friskare, piggare och mycket yngre än för tio år sedan.
Jag vet att många har ett starkt motstånd mot LCHF och bara du kan bestämma om du vill prova.

För att först läsa på och lära dig rekommenderar jag www.kostdoktorn.se (man behöver inte bli medlem för att ta del av tillräckligt med material) , sedan finns även
http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/5955290e8e0e747f47000121-kolhydrater?readstate=false
där man kan  fråga och få svar om det mesta. Så där skall du inte behöva må.

Upp till toppen
Annons: