Annons:
Etiketterdiabetestyp-2
Läst 3984 ggr
Gamleaggan
7/6/17, 9:45 AM

Periodisk fasta och blodsocker

Hej!

Jag har haft diabetes typ 2 sedan 2013 och äter 500 mg Metformin till lunch och 500 mg Metformin till middag. Sedan en tid tillbaka fast jag 16 timmar om dagen och har mitt "matfönster" mellan ca 17.00 och 01.00. Jag äter dock sällan senare än 23.00.

De senaste morgnarna har mitt fasteblodsocker varit relativt högt (runt 7). När jag tog en snabb promenad till jobbet i morse trodde jag att blodsockret skulle sjunka, men vid en koll hade det stigit till drygt 8. Varför? Jag har också trott att en periodisk fasta ska vara bra för blodsockret. Kan det höga fasteblodsockret bero på att jag äter för sent? Det är ändå ganska ofta dagens enda mål inte äts förrän ca 21.00.. Vikten har i alla fall gått ned en aning. Jag har också ibland slarvat med lunchmedicinen. Detta då det är lätt att glömma bort att ta tabletten eftersom jag inte äter lunch.

Jag funderar också på vad som händer med Accucheck-stickorna när sista förbrukningsdatum har passerat. De jag testade med idag (jag har dem på jobbet och kan för tillfället inte använda några andra) gick vid en närmare koll ut 2014..

Annons:
fluffis
7/11/17, 8:02 AM
#1

Tar du fasteblodsockret efter en promenad? Det blir ju inte riktigt rätt. Helst ska du kolla det direkt efter du stigit upp. Därefter börjar kroppen komma igång och det är vanligt att det går upp när man rör på sig. Det är nog bra om du skaffar nya teststickor. Jag hade inte litat på gamla.

adry
11/5/17, 8:37 PM
#2

adry     ska börja med 16.8   och undrar om man kan lägga sitt ätfönster  9-17      Jag äter så många medeciner på morgonen  vill inte göra det på fastande mage  Tacksam för åsikter

Record
11/6/17, 9:48 AM
#3

Det är ju inte Metformin och fasta som skall hjälpa dig med ditt blodsockervärde. Det är vad du äter i övrigt, undvik kolhydrater och annat vilket omvandlas i din kropp till "socker". Gå in på sidan kostbevakningen.se och skriv in vad du äter under en dag.

Mätstickorna slutar inte direkt vid sista datum angivet, värre är den temperatur när du mäter. Se bipacksedeln,

Rikog
10/23/18, 10:01 PM
#4

Det finns mer än en anledning till varför din blodsockernivån kan öka. (eller minskning). Det finns mer info på denna webbplats (blodsockerkoll.se), jag har läst nyligen. Jag är säker på att du redan har läst mycket litteratur om diabetes.

Upp till toppen
Annons: