Annons:
Etiketterdiabetestyp-2
Läst 1495 ggr
starhawk
7/11/18, 7:40 AM

Motion

Vad sjukvården menar är att man behöver 30 min motion varje dag. Men hur man åstadkommer den är det olika bud om. Min diabetessköterska menar att man skall motionera 30 min utan uppehåll, andra inom sjukvården (läkare, sjuksköterskor) menar att det går bra med 10 min där sen 10 min där och sen 10 min nån annanstans, bara summan blir 30 min är det godkänt.

Hur är det egentligen? Finns det någon forskning som har tittat på detta. För att det skall funka så måste ju motionen klämmas in i vardagsrutinerna, och jag har svårt att lägga in ett 30 min pass i mina rutiner, flera 10 min pass ingår dock helt naturligt, och när jag går går det undan det är inget förstrött strosande utan en ordentlig marsch.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Caeli
7/11/18, 8:48 PM
#1

Verkar vara lite olika åsikter om det där! Har också hört båda rekommendationerna. Tror att det jag läste om 3 x 10 minuter hänvisade till en dansk studie. Sedan är väl all motion/rörelse bättre än ingenting alls…

CorneliaAndersson
7/13/18, 7:01 PM
#2

Aldrig hört :O

De har bara frågat om jag motionerar något. 

Blev en del tidigare då jag vart mycket aktiv med häst. Har nu ett uppehåll och det enda min ssk sa var att jag borde börja igen.

Annars blir det väll en promenad då och då, samt träning med kaninerna som 'motioneras' mest nu.

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

starhawk
7/14/18, 8:50 AM
#3

Nu har jag hittat något intressant Folkhälsomyndigheten skriver att aktiviteten kan delas upp på 2x15 min eller 3x10min.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Caeli
7/18/18, 7:30 AM
#4

Bra att det är så! Motionen blir lättare av och känns inte så svår att få in i dagsschemat om den kan delas upp i mindre pass. Kanske till och med går bra med fem minuter åt gången? Pratas ju mycket om intervallträning nu för tiden, men det kanske inte alls hänger ihop med det här?

Dimocarpus
8/20/18, 2:30 PM
#5

Är det någon som har läst Hjärnstark? Det är en forskare inom psykologi och hälsa. Enligt hans forskning så spelar det ingen vad man gör, det viktigaste är att man rör på sig så att man får upp pulsen ordentligt för att det ska ge något. Läs boken! Den är jätte bra!

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Caeli
8/24/18, 8:42 PM
#6

För några veckor sedan gick Michael Mosleys "Sanningen om vardagsmotion" på tv. Handlar lite grann om det här - hur man med minsta möjliga ansträngning på kortast tid får största hälsovinsten. Kan ses på SVT Play augusti månad ut ifall någon är intresserad!

Annons:
Upp till toppen
Annons: