Annons:
Etiketterdiabetestyp-1
Läst 1787 ggr
siizzlinboogie
2019-02-22 09:50

Varför tar inte insulinet vissa gånger?

Hej! Min sambo har diabetes typ 1, han fick ” diagnosen” vid 7 år ålder. Min fråga är, varför tar insulinet inte vissa gånger? Ibland kan han ta 5-6 enheter och ligger fortfarande svin högt, och andra dagar kan han ta 1-2 och nästan får känning. Vad kan det bero på?

Annons:
siizzlinboogie
2019-02-22 09:53
#1

Kan även tillägga att han ligger högt varje dag..

Tjeja
2019-02-22 13:21
#2

Jag kan förstå sinte svara vad det beror på hos just din sambo.

Men rent generellt kan man säga att känsligheten och effekten påverkas av vad och hur mycket man ätit, rört sig och sovit. Dessutom påverkar stress väldigt mycket och ökar blodsockernivåerna. De olika variablerna påverkar varandra. Därför kan det vara väldigt svårt ibland att ställa in rätt insulinnivåer på vissa personer. Speciellt de som lever väldigt oregelbundna liv.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Record
2019-03-10 14:31
#3

Det går som sagts inte att svara på, utan att veta matintag och insulintyp/fabrikat.

I sista numret av Diabetestidningen läste jag om bra mat för diabetiker, att dessa innehöll 48% kolhydrater och att på motstående sida annonserades av en fabrikant av insulin, hur bra det var..😭

Det gäller att spotta ut kolhydrater innan man sväljer, och därefter bestämma enheter insulin, hur det nu skall gå till är en svår balansgång.

Kanske en dosa på armen med ständig mätning vara ett sätt/ pump ett annat.

Själv valde jag som typ2 för snart 20 år sedan lägga om kosten till LCHF och blev medicin fri.

Cim92
2019-05-12 15:34
#4

Säg åt honom att vara uppmärksam på hur omständigheterna är. Jag t.ex kan ta flera enheter insulin utan att det händer speciellt mycket om jag bara ligger i soffan och degar hela dagen. Däremot kan jag ligga på 17 en annan dag och ta 1,5 enheter plus en promenad på en timme, då är det nästan så jag blir för låg! Motion, speciellt promenad som inte höjer blodsockret som annan mer explosiv träning kan göra,  ökar insulinkänsligheten.

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

Isethson
2019-11-01 12:46
#5

Personligen så upplever jag att jag är väldigt okänslig för insulin efter känning(sk rekyl). Sockret bara stiger efter ca 4-7 timmar och när jag tar insulin påverkas inte sockret. Först efter 12-24 timmar kan sockret vörja sjunka igen och då ofta störtdyka. Något som känns igen?

Cim92
2019-11-01 14:10
#6

Har du pump eller pennor? Vad är det du äter när du får lågt blodsocker? Låter som att du kanske äter alldeles för mycket sött då, vilket ju är väldigt lätt att göra då hela kroppen skriker efter socker! Om du har en kost som innehåller en del kolhydrater så lagrar du ju det och när du blir låg så skickas signaler ut om att tömma alla lager för att upprätthålla blodsockret, så det i kombination med att du äter blir kanske väldigt mycket? Sen som sagt, mycket beror också på aktivitet. Om du pumpar in insulin och är relativt stillasittande så händer kanske inte så mycket, men sen om du börjar röra på dig så aktiverar det ju allt insulin som du injicerat de senaste timmarna och då kan det störtdyka! Svårt att veta utan att känna dig bättre, men det är lite förslag iaf :)

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

Annons:
Upp till toppen
Annons: