Druvsocker gelé.
Någon som vet var man kan köpa det?
Jag fick en liten tub av min d.ssk, hon sa att det fanns att köpa på apoteken men jag kan inte hitta något där.
Den jag fick som prov heter Wellion 1Shot, 15gr.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Det hade jag inte hört talas om innan. Jag hittar det på Apotea och MEDS. Men misstänker att du kanske ville ha ett fysiskt apotek?
https://www.apotea.se/wellion-1shot
//Jessie
- Redigerat 2025-06-26 22:30 av Scorpio97
#0: Jag googlade och hittade på Apotea och MEDS.
På vilket sätt skiljer det sig från tabletterna (förutom konsistensen)?
#1: Vi var visst inne på samma sidor samtidigt. 😀
Har heller aldrig hört talas om produkten.
#3 Japp, haha!
Jag har hört talas om de som springer maraton och liknande kan ha någon form av kolhydrat-gel för att hålla energin uppe, men hade inte hört talas om det i diabetes-sammanhang. Googlade lite snabbt på sportvarianten men de verkar ofta innehålla koffein också. Jag vet inte om de skiljer sig i övrigt.
Jag tänkte spontant att det kanske tas upp snabbare av kroppen? Men det är verkligen en ren gissning, och nog mest för att jag tänker på skillnaden mellan fast föda och dryck. (Eftersom jag själv inte blir låg vet jag inte heller om det behövs något som verkar snabbare än druvsockertabletter?)
//Jessie
Tack båda två! Jag letade runt men såg väl inte ordentligt på sidorna.
Synd att den inte fanns på Apoteket Hjärtat men det går ju att skicka efter, såg att de skickade mot faktura.
Jag vet inte vad den stora skillnaden är mer än just att man slipper torra och smuliga Dextrosol tabletter och att tuben är liten och praktisk.
Kan ju vara värt att testa och ha hemma.
Jag har bara smakat på den jag fick av d.ssk. och den var söt på ett annat sätt än Dextrosol är.
#4. Jag vet inte vad som räknas som snabbt men tycker att det tar evigheter innan jag känner av Dextrosol tabletterna, runt 20 minuter skulle jag tro.
Det kanske känns som en evighet eftersom jag blir så rädd när jag blir låg.
- Redigerat 2025-06-26 22:53 av Tarotstollan
#6 Då håller jag tummarna att min teori är rätt och att gelen fungerar snabbare än tabletterna. Oavsett låter det ju som en praktisk sak att ha hemma/med sig om man blir låg
Har du testat väldigt stark saft eller liknande? Inte lika praktiskt att ha med sig såklart men som jag förstått det ska dryck vara snabbaste sättet att höja blodsockret (men jag har inte testat själv)
//Jessie
#7. Ja, jag dricker stark saft ofta, nästan varje dag då jag har svårt att hitta något att äta som höjer sockret snabbt.
När jag vaknar på nätterna och är låg är det alltid saft som gäller.
Försökte göra ett köp men gick inte eftersom jag inte har Bank-Id!👿
Har du testat att dricka vanlig mjölk när du är låg?
Dricker inte mjölk.
#11: Annars ger laktosen i mjölk väldigt snabb och bra höjande effekt på blodsockret.
Honung eller sirap?
#13. Det är ok men inte lätt att ta med sig ut…😉
#14: Men det går. 😋 Man kan lägga lite honung i en miniburk i plast.
En sådan släpade jag med mig till Frankrike när jag och sambon var på vår första gemensamma utlandsresa. Jag livrädd för att han skulle bli låg mitt i natten eller vid annat "olämpligt" tillfälle och i främmande land.
Men det var länge sedan. Långt innan pump och libre mätningar.
👍😁
Jag visste inte att det fanns druvsocker gele att köpa.
Däremot har jag för det mesta med mig 1-2 pkt druvsocker i väskan.
Sommartid känner jag att mitt bg har en större tendens att vilja droppa nedåt när jag är i rörelse.
Tacksamt nog så har jag en pump +CGM mätare som samarbetar hyfsat bra. Om jag bara komner ihåg att korrigera vissa inställningar i den.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
Jag gjorde en prov beställning från dem och har varit och hämtat paketet redan i dag, så det går snabbt att få paketen efter beställning.
Enda minuset var att paketet levererades till ett utlämningsställe som ligger en bra bit ifrån där jag bor.
Vet inte om DHL bestämmer vart de vill lämna det eller om något blev fel.
Skall kolla upp det senare.
Skall väl tala om att jag har testat en av geléerna, det var sött men inte så sött som en Dextrosol tablett. Kändes mer som att svälja marmelad utan socker och bitar i.
Sockret gick upp men ärligt talat glömde jag titta noga hur mycket, skulle kollat och mätt senare men glömde av det.
Får se om jag kommer ihåg det till nästa gång jag tar det.
Önskar att det hade funnits att köpa på apoteken, då hade jag kanske köpt det igen men nu när man måste skicka efter det och inte vet hur mycket åt gången, (dessutom dyrt jämfört med Dextrosol) så lär jag nog knappast köpa det igen.
Intressant att ha testat det men som sagt, tycker att det borde finnas mer olika socker saker att välja på och mer lättillgängliga för oss diabetiker och med fler smaker.
- Redigerat 2025-08-08 06:23 av Tarotstollan