Annons:
Etiketterdiabetestyp-1
Läst 2982 ggr
HamsterMarie
2013-09-07 22:47

Ny

I torsdags fick jag veta att jag hade diabetes. typ 1. Idag har jag fått börja ta mina sprutor. Det har känts ganska jobbigt då jag är spruträdd, men jag vänjer mig. Kommer säkert vara här på diabetes iFokus för å lära mig mer. Så ville bara presentera mig. Jag heter Marie och är 14 år.
finns på dvärghamster iFokus också. :-)

Annons:
Marianns LCHF Mat & bak
2013-09-08 09:31
#1

Hejsan och välkommen  hit! 😃

Kvinnlig40talist
2013-09-08 10:03
#2

Här hos Kostdoktorn kan du läsa mer om diabetes:
http://www.kostdoktorn.se/diabetesforening-ordnar-lchf-kurser-i-stockholm?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=diabetesforening-ordnar-lchf-kurser-i-stockholm

Tips om du bor i regionen:
Den 26 oktober (lördag) kl 13 har dr Annika Dahlqvist en föreläsning i Märsta, Stockholm/Sigtuna. Ta med dig någon vuxen.
 http://annikadahlqvist.com/2013/08/11/jag-pratar-om-lchf-i-marsta-2610/

HamsterMarie
2013-09-08 10:08
#3

Tack!

Karin20
2013-09-08 11:11
#4

Välkommen hit! Hoppas du hittar massor av information och svar på flera frågor

//Karin

Kvinnlig40talist
2013-09-08 11:14
#5

Här är en sajt till att vända sig till med aktiviteter, kanske mestadels i Stockholm:

http://ssdf.nu/aktiviteter/index.php

HamsterMarie
2013-09-08 15:43
#6

#4 Tack!! #5 Tack för tipsen!

Annons:
HamsterMarie
2013-09-08 19:12
#7

Jag tycker att det gör ont att ta sprutan i benet, det spänner när man sprutar in medicinen. Vad tycker ni, har ni blivit vana, känner ni något?

Kvinnlig40talist
2013-09-08 20:19
#8

Nu är jag bara en lekman, men kan man inte ta sprutan i magen under naveln? Kanske är du tunn på magen. Hoppas att någon annan kan ge råd.

HamsterMarie
2013-09-09 15:57
#9

#8 nä tyvärr, den här sprutan måste jag ta i benet.

mogfarm
2013-09-10 10:50
#10

Hej Marie! Mitt råd är att du skaffar en insulinpump. Man har en infusionsnål i magen hela tiden men den byter man var tredje eller var fjärde dag ungefär. Däremellan tar man inga sprutor. Det känns mindre att byta den än att ta en dos långtidsverkande insulin. Jag har en plastnål som ligger i 45° vinkel. Det finns också sådana som går in i 90° vinkel. De tycker jag gör ont. Själva pumpen har jag i en tygpåse kan man säga som är fastsydd i behån. Då syns den inte under kläderna. Min dotter har också diabetes och insulinpump. Hon har sin i en midjebandsväska och då syns den. Har man jeans eller andra byxor med lämpliga fickor kan man ha den i fickan. Vi är väldigt nöjda. Blodsockret är mycket lättare att styra med en pump och vardagen blir lättare utan att hålla på med sprutor hela tiden. /Monica.

HamsterMarie
2013-09-10 15:57
#11

#10 Tack så mycket, ska absolut kolla på sånna!

papa-bear
2013-09-10 17:47
#12

finns inga måsten, jag slutade med sprutor i benen, eftersom jag stack mig i muskeln mest hela tiden. jag tar lantus och humalog på magen och det har inte varit något problem för mig

mogfarm
2013-09-10 18:01
#13

Jag tog också alla sprutor av alla sorter jag använt i magen under säkert 15-20 års tid. Jag tycker inte att långtidsverkande svider om man tar det i magen till skillnad från benen eller skinkorna vilket är klart värst. Det jag kan märka att det har påverkat är att det har blivit områden på min mage där det inte fungerar att sätta nålen till insulinpumpen. Detär liksom förtjockat där så insulinet inte går in. Så visst är det bäst att variera sig. /Monica.

Annons:
HamsterMarie
2013-09-10 21:28
#14

Jaha får man ta i magen? Det sa dem inte till mig. Men det är ju bra i sånt fall. Om man har insulinpump, tar man lantussprutan då?

mogfarm
2013-09-11 09:17
#15

Om man har insulinpump tar man varken lantus eller någon annan sorts långtidsverkande insulin. Pumpen är fylld med ett korttidsverkande insulin som novorapid eller humalog. En viss dos pumpas in via slangen och infusionsnålen hela tiden. I samband med att man äter måste man knappa in en lagom stor dos för vad man ska äta. Det är en display och knappar på den. Man trycker in rätt dos ungefär som på en mobiltelefon eller så. De rekommenderar inte att man tar alla sprutor i magen. Helst ska man variera sig. /Monica.

mogfarm
2013-09-11 10:32
#16

Jag vill förtydliga: hade jag gått över till pennor igen hade jag tagit det långtidsverkande i låret. Det blir ju väldigt många stick med tiden och man bör variera ställe. Jag har gjort väldigt mycket som diabetesvården inte skulle rekommendera, som att man varit ute och festat mycket, rökt, ätit mycket kolhydrater och så vidare. Det de säger och det man följer är två olika saker. Jag gör inte så längre och skulle inte rekommendera det. /Monica.

papa-bear
2013-09-11 17:39
#17

jag gör så här, udda datum till höger om naveln, jämna datum till vänster, lika med fingersticken, syns knappt att jag har stuckit mig i 8 år, lite blåmärken på magen, men det får man räkna med

HamsterMarie
2013-09-11 22:20
#18

Okej tack, ja det kan ju bli mycket stick i magen, men de på sjukhuset sa i alla fall att min kropp kommer vänja sig vid lantusen, så att det inte gör lika ont sen. Så får väl fortsätta i benet i alla fall. Om jag inte skaffar insulinpump ;p

HamsterMarie
2013-09-18 14:58
#19

Ska prova insulinpump om några månader. :-)

Upp till toppen
Annons: