Annons:
Etiketterdiabeteshjälpmedel
Läst 198 ggr
Carmarino
2022-06-13, 14:45

Livsstilsverktyget

Att ändra sina matvanor och sin livsstil, för att förbättra sin hälsa, kan vara nog så svårt, inte bara för diabetiker. Som en hjälp på vägen har forskare från Lunds och Göteborgs universitet utvecklat verktyget "Livsstilsverktyget".

Forskare vid Göteborgs universitet har upptäckt att något så enkelt som en kvart med ett onlineverktyg varannan vecka kan förbättra hälsan och kan ge ett nytt sätt att:

må bättre
hantera livets upp- och nergångar
vidmakthålla hälsosamma vanor för att förebygga eller hantera livsstilssjukdomar

Vi expanderar nu studien om verktyget och välkomnar dig att delta i en av Sveriges största satsningar för folkhälsan. Du får tillgång till verktyget under tre år och vi analyserar hur verktyget förbättrar din hälsa, ditt välmående och förebygger sjukdom. Studien är kostnadsfri.

Verktyget handlar om stress och ensamhet. Om relationer och åldrande. Om mat och motion. Och om att se din hälsa i ett större sammanhang.

https://livsstilsverktyget.se/sv

För de som blir diagnostiserade med typ 2-diabetes spelar livsstilen en stor roll för hur sjukdomen utvecklas. Vissa patienter tar diabetesdiagnosen med en axelryckning, medan för andra är det som att få en dödsdom. Emelia Mellergård märkte i sin forskning att de patienter som var mest negativt inställda till sin sjukdom också hade sämre blodsockerkontroll. Hon insåg att den emotionella biten av behandlingen var en del som behövde lyftas fram:

– Om man är stressad är det svårare att ta till sig hälsoinformation och stressen i sig kan även höja blodsockret. Ett hinder visade sig också vara känslan av att de livsstilsråd som ibland ges från hälsovården, inte riktigt passar in i vardagen utan i stället riskerar att bli övermäktiga.

”Good enough”-tanken blev starten för appen Livsstilsverktyget som Emelia Mellergård, tillsammans med Anders Rosengren och andra forskare från Lunds och Göteborgs universitet, utvecklade. Verktyget ger hälsorelaterad information och hjälper patienten att ställa egna frågor som kan leda fram till personliga förslag på små förändringar som patienten kan lyckas med. På så sätt stärks individen att ta makten över sin diabetes.

https://www.forskning.se/2022/06/09/nya-matvanor-kraver-sjalvinsikt/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Livsstilsverktyget från Göteborgs Universitetet är ett forskningsinitiativ som dagligen ger dig inspirerande frågor för att förbättra din hälsa.
  • Redigerat 2022-06-13, 14:46 av Carmarino
Annons:
Scorpio97
2022-06-13, 17:26

Tack för tipset :)

//Jessie

Tarotstollan
2022-06-13, 19:43

Det verkar intressant men jag känner ändå att det inte passar mig.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Pyttelite
2022-06-13, 19:45

#2: Hur vet du det? Är det inte värt att pröva?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Tarotstollan
2022-06-13, 20:31

I och med att det var bl.a. övervakat och digitalt så vill jag inte.

Pyttelite
2022-06-13, 20:40

#4: Är det inte bättre att testa ett verktyg i en anonym studie än att bara rädd för att spåras!

Är det inte bra med forskning?

Tarotstollan
2022-06-13, 20:59

Kanske det men vi är alla olika.

Annons:
Pyttelite
2022-06-13, 21:03

#6: Det är verkligen tråkigt för du kan ju vara med och bidra till en bättre vård och bättre metoder.

Tarotstollan
2022-06-13, 21:21

Det hade kanske underlättat för folk om de hade visat upp lite av det som de erbjuder. Visat några frågor och kanske vad de ger för råd mm.
Nu står det bara att personer kommer att delas upp i minst 3 olika grupper och att man själv inte väljer utan det görs slumpmässigt av någon dator.
Sen är det ju beroende på om du inte har eller redan har diabetes.

Jag funderar på att ta upp detta med min diabetessköterska ev. nya läkaren när jag träffar dem nästa gång och höra vad de har för tankar om detta.

Har du själv diabetes?
Hade du själv anmält dig?

Pyttelite
2022-06-13, 23:51

#8: Jag har ännu inte diabetes men är sakta på väg mot ett sämre leverne och jag vill bryta trenden.

Jag har faktiskt anmält mig.

Det finns inga krav att man måste fullfölja och passar det inte mig eller att jag tappar inspirationen så kliver jag av.

Inte på något sätt dramatiskt och naturligtvis helt valbart om man inte vill vara med och jag respekterar absolut ditt val men var bara undrande över orsaken.

Tarotstollan
2022-06-14, 00:05

Det låter bra. Du kanske kan berätta senare hur du känner för det.

Vixxen
2022-06-14, 09:54

Verkar bra!
Har gått med så får man se vad det leder till. Känns det fel senare är det bara att avsluta.

Marinas Mix
2022-06-14, 13:07

Tack för informationen. Jag har läst och gått med.
Om man inte undersöker det mer, så kan man ju inte veta om det passar eller inte. Och upptäcker jag att det inte passar mig, så kan jag ju alltid hoppa av.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Pyttelite
2022-06-19, 11:06

Nu har jag använt Livsverktyget och jag skulle rekommendera alla som vill reflektera över sin livskvalitet att prova.

Annons:
Scorpio97
2022-06-19, 13:07

#13 Kan du berätta lite mer om vad exakt man gör och på vilket sätt du tycker det hjälper dig? :)

Jag tycker det låter intressant och tänkte lägga det på minnet till senare i år när jag förhoppningsvis har flyttat och slipper pendlingstiden jag har nu (just nu känner jag inte att jag har utrymme till något mer, även om det är en kvart varannan vecka blir det ändå en till sak på att-göra-listan). Men såg nu att man tydligen skulle vara 35 år eller äldre och då är jag diskvalificerad oavsett

//Jessie

Pyttelite
2022-06-19, 13:19

#14: Läste inte kvalifikationerna så noga. 😶

Det är ett långt projekt - 3 år tror jag det är och än så länge har jag naturligtvis bara nosat.

Det handlar om medvetenhet och det är just baserat på hur man hanterar sin vardag självmedvetenhet och sedan inslag av fakta om livsstilar och hälsa för förändring.

Meningen är nog att man ska kolla varje dag och då finns det ett snabbspår om man inte hinner och tyngre avsnitt med fakta.

Med en viss frekvens får man svara på kortare enkäter som då är kopplat till forskningsprojektet.

Det är alltså inte så att man får en meny som man ska jobba efter om man tex väger för mycket utan inriktningen är att se över sin livsstil och se vad man kan göra för att ändra i små steg.

Intervjuer ska ge peppning och starta den egna processen.

I allafall är det så jag uppfattar det - vad är mitt mål - vad är det jag jagar - hur får jag bättre kvalitet vs kvantitet osv

Inga pekpinnar utan rena fakta.

Scorpio97
2022-06-19, 13:23

#15 Okej, tack för infon :)

//Jessie

Pyttelite
2022-06-19, 13:32

Mitt problem även om jag gått upp i vikt på senare tid är att hitta verktyg för att minska effekterna av en stressad tillvaro.

Alternativet skulle vara att inte röra sig i de omgivningar stressen uppstår men det blir ju bara en kortsiktig lösning.

Jag vill bestämma själv och också först hur jag kan lindra biverkningarna.

Tarotstollan
2022-06-19, 23:14

Jag har köpt hans bok "Hela livet" och undrar nu om det bygger på den eller om han kör ett helt annat system?
Det finns ju många förslag och frågor i boken, som nog är så svåra att svara på och ta till sig.

Pyttelite
2022-06-19, 23:25

Har inte sett eller läst boken men det verkar som att det kan vara baserat på det han själv upplevt.

Tarotstollan
2022-06-19, 23:38

Ok tack! Skall läsa färdigt den först och fundera vidare.

Annons:
Marinas Mix
2022-06-20, 09:57

Jag har gjort min första runda i verktyget och ska nu ta min andra runda.
Lite för tidigt att säga att jag är helt insatt i hur det fungerar.
I mina inställningar kunde jag välja hur ofta jag vill ha en påminnelse om att göra nästa runda.
I första varvet fick jag välja mellan fyra olika teman och när jag hade valt var det en text om hur man ser på tid.

_

Tarotstollan
2022-07-23, 05:10

Hur går det för er?

Pyttelite
2022-07-23, 09:09

Jag har pausat under semestern men annars tycker jag att det går hyffsat.

Glömde att lägga till att jag använder en del av kunskaperna under semestern och reflekterar.

Det jag funderar mest på är hur jag ska få in avkoppling i det ”vanliga” livet utan att det blir till en övning eller pass som måste göras.

Vad mår jag bra av i stunden - verkligt bra av inte ngn yogaövning som är svår att forma för kroppen utan ngt jag mår bra av både i kropp och själ.

• Redigerat 2022-07-23, 09:22 av Pyttelite
Marinas Mix
2022-07-23, 12:37

Jo det går bra. Jag läser oftast dagens text och så funderar jag på denoch hur jag ska impementera det i min vardag. En del av det jag läst om har jag read koll och lösningar på.
Ta exempelvis vardagsmotion. Lätt att låta bli att åka buss och i stället gå eller cykla till målet( butiken, mötet på stan, loppisen)

_

Marinas Mix
2022-10-22, 17:39

Hur går det för er med livsstilsverktyget?
Tycker att jag får en hel del bra idéer som är lätta att använda i det dagliga livet.

_

Upp till toppen
Annons: