Diabetes iFokus

Diabetes

Etikettallmänt
Läst 81 ggr
Tarotstollan
0

Fasta innan läkarbesök.

Har ni fått fasta någon gång innan ni skall ta prover, hur har det gått?

Jag skulle fasta från 22.00 till 10.00 en gång när jag skulle ta några prover.
Åt senaste gången vid 22.30 och vid 02.00 fick jag ringa 1177 då sockret låg på under 3.

Det enda sköterskan sa var Ät, omedelbart och strunta i fastan det här är ju livsfarligt.
Så jag åt!
Min senaste d.sk. sa att det räcker att fasta i 6 timmar innan men även det är ju en lång tid om man inte får äta och man är låg.

Så min fråga är egentligen, hur tänker de när folk som har diabetes skall fasta?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Scorpio97
0

För mig är det helt normalt att fasta 20-23 timmar om dygnet, så jag är alltid fastande vid blodprov oavsett om det krävs eller inte. I en Facebook-grupp jag är med i är de fler som gör lika, eller som åtminstone alltid skippar frukost. Även diabetiker som tar insulin.

De diabetiker jag har runt mig IRL äter mer "normalt" och brukar väl inte vara så nöjd över att behöva fasta eftersom de blir hungriga, men jag har inte hört att någon av de behövt avbryta fastan för att de blir för låg.

Så utifrån min erfarenhet (som jag inte alls vet om den är typiskt eller inte) tänker sig vården att det går okej för diabetiker att vara fastande inför ett blodprov för att det faktiskt går bra för vissa.

Men man ska självklart inte utsätta sig själv för fara för att kunna ta ett prov! Behöver man äta för att man blir för låg så är det så. Sen får man diskutera med vården om det är ett återkommande problem och se om de har någon lösning, om det går att ta något annat prov osv

//Jessie

Vixxen
0

Kan aldrig fasta inför provtagning pga mina problem med magen.
Det vet mina läkare om.
Sköterskorna skickar dock ut standard-papper med information om hur man ska förfara.

flocken
1

Har inga problem med att fasta. Jag äter i vanliga fall inget från 21- 12.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering