Annons:
Etikettmedicinering
Läst 13245 ggr
majlar
12/25/12, 6:58 PM

Victoza

Min läkare ska söka dispens för mig, att få prova Victoza, då jag inte kan äta metformin, min mage tål det inte. Nu har jag läst en del om det här medlet, och det är nu inga trevliga biverkningar som blir. Har någon provat, det skulle vara intressant att få ta del av, hur ni mår och lite sånt. Jag har typ 2 som jag fick 03.

Annons:
Karin20
12/27/12, 12:18 PM
#1

Jag har Victoza sedan februari i år. Det fungerade oerhört bra för mig, mitt bs är sååå bra.  Har inte haft några som helst biverkningar.

Men jag förstår inte varför man måste söka dispens? Det är ett godkänt läkemedel som redan finns under läkemedelsförordningen till rabatterat pris,

//Karin

majlar
12/27/12, 7:16 PM
#2

Skönt att höra. Jag vet inte om det var dispens, eller om det var , att man skulle uppfylla vissa kriterier. Viss övervikt och svårinställd diabetes, osv. Jag får reda på hur det går efter jul. Tar du det tillsammans med insulin eller bara Victoza. /Marianne

LinaLj
1/19/13, 5:20 PM
#3

Min mamma åt Victoza i kombination med insulatard. Hon fick mycket bättre värden min fick även kraftiga biverkningar i form av diaréer. Så efter 6 månader fick hon sluta med Victozan tyvärr. Men om man klarar sig undan biverkningar så ska det vara en mycket bra medicin har jag hört.

majlar
1/19/13, 5:41 PM
#4

Det är tråkigt att det alltid ska vara så svåra biverkningar på en del diabetesmediciner. Jag provade metformin, men fick dessvärre sluta, då jag fick svåra biverkningar. Har inte börjat med Victoza ännu.

Karin20
1/20/13, 7:32 PM
#5

Metformin finns väldigt många olika. Ibland är det bindemedlet man inte tål. Jag f å r en ny sort varje gång. Det är rätt konstigt, men jag antar att man borde kunna få ett speci fall fabrikat utskrivet För mig har Victoza tillsammans ned met förmån fungerat jättebra. Jag äter dessutom lchf.Men det är ju inte kul att t a en spruta varje dag. Alternativet är ju sen insulin och s å blir det ju mera sprutor. Lycka till när du sätter igång

//Karin

majlar
1/20/13, 7:38 PM
#6

Tack, jag går och väntar fortfarande på besked. Visst är det underligt att dom inte ger en samma sort varje gång.

Annons:
inisklo
1/22/13, 9:29 PM
#7

#5

#6

Jag håller med ER helt o hållet ang.om medicin.Till mig har dom sakt i apoteket,att medicinen inne håller samma ämne,men kan ha lite olika namn osv billigareObestämd

Jag fick min diabetes( 2 ) 2001 o har haft lite olika medicin.

Jag hadde i början NovoNorm sen Metformin som jag får lite olika varje gång…Nu sist fick jag Metformin EQL Pharma innan har jag fåt Metformin Actaviso innan metformin MylanObestämdsen har jag Januvia som jag tar tillsammans med Metformin EQL Pharma/ 4 piller per dag.

Jag var hos läkaren förra veckan o fick höra,att jag skulle få börja med insulinspruta,men om jag kunde gå ner 20kg kanska så "fort"kunde jag slippa det för när jag var 20kg lättare då hadde jag int diabetes,joo men nej…det var typ + - 0

Jag har int varit med ER tidigare,men kom hit idag för jag behöver ER o vill va med med andra som har typ samma sjukdom som jag.

Ensam är man int stark!

Girl9191
2/10/13, 12:42 AM
#8

Hej, om det är någon som använt eller använder Victoza, snälla kan ni inte skicka ett PM till mig? :) MVH Maria

sussie
2/18/13, 12:06 PM
#9

Jag mådde ganska mycket illa i början av Victoza nu händerder någon gång ibland att jag oförklarligt mår illa ett tag är trots det nöjd med Victozan. Jag sticker mig i rumpan för att slippa de blåmärken jag fick på magen när jag började.

aattaa
3/17/13, 9:24 PM
#10

jag har använt Victoza i åtta månader,har inte haft några biverkningar jag mår jättebra.

ThomasRoth
8/26/13, 3:21 PM
#11

Jag har Victoza sedan en månad och har klarat mig utan illamående. Men hu vad trött och sur jag är hela tiden. Blir tvärilsk för minsta lilla motgång och snäser av folk till höger och vänster. Gått ner 3 kilo. Någon som har samma erfarenhet av humöret?

stevel
2/25/14, 5:30 PM
#12

Hei jeg har brukt Victoza i 3 år nå uten bivirkninger. Lever et helt normalt liv med den. Blodsukkeret mitt er normalt mellom 6-8 og det kan jeg leve med. Har ikke merket noe til vekt tap, men nå står den stille og flyr ikke opp slik den gjorde når jeg tok insulinsprøyte og tabletter. Victoza har forandret mitt liv til det bedre.

Steve

Ison
2/26/14, 6:59 PM
#13

#7 de är rätt vanligt att apoteken byter ut original läkemedel till så kallade generikum. Det är precis samma substanser förutom namn, pris och så kan tablett formen skilja lite:) Dom gör så ofta för att ett billigare alternativ med garanterat samma substans tackar man ju inte nej till, kan handla om mycket pengar i längden:)

Annons:
Ison
2/26/14, 7:01 PM
#14

Mobilen skrev om själv, generika ska det stå:)

majlar
3/12/14, 6:12 PM
#15

Efter många turer och prov med Onglyza som inte hjälpte det minsta har jag nu börjat med Victoza

Är det någon här som har det tillsammans med insulin. Jag blir lite nojig, nu när jag mätte sockret har det redan sjunkit till 4,6. D-sköterskan sa att jag inte skulle sänka något insulin, men hua va konstigt det känns.

Hur gjorde ni som har insulin.

Upp till toppen
Annons: