Annons:
Läst 2287 ggr
Zadeira
2021-09-05 14:45

Ozempic erfarenheter?

Är det någon här som tar Ozempic-spruta en gång i veckan? Min pojkvän har gjort det i några månader, och nu när jag också drabbats av diabetes är det tal om att jag också ska göra det. Jag är mest nyfiken på era erfarenheter och upplevelser. Mår ni dåligt av sprutan? Hur har den påverkat er aptit? Hjälper den med din diabetes?

Annons:
flocken
2021-09-05 15:27
#1

Har läst lite om den. O den verkar som att den fungerar som min Victoza spruta. Men jag tar min en gång /dag.
Jag kan bli illamående. Framförallt när jag tar sprutan och inte äter något. Räcker med en kopp te

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Zadeira
2021-09-05 15:29
#2

Min pojkvän har som sagt Ozempic och han blir lite illamående samma dag, men sen minskar det. Hans aptit är mycket mindre nu. Jag är i stort behov av hjälp mot min övervikt så jag hoppas att den kan bli aktuell för mig med och i så fall hjälper mig med aptiten. Att den hjälper med diabetesen vore också fint.

  • Redigerat 2021-09-05 15:30 av Zadeira
flocken
2021-09-05 15:35
#3

#2: jag gick ner nästan 15 kg. Men har gått upp 7-8 kg igen.
Skönt att illamåendet bara håller i en dag.
Jag som får det varje dag 😄
För mig är det guldvärt att bara ta en spruta varje dag.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Denna kommentar har tagits bort.
Zadeira
2021-09-06 09:35
#5

Var hos läkaren nu på morgonen. Hon skrev ut Victoza eftersom hon tyckte den passade min diabetes och övervikt bättre. Så nästa vecka när jag varit hos diabetessköterskan är det dags att börja. Får se vad det ger.

Scorpio97
2021-09-06 10:48
#6

#5 Håller tummarna att det fungerar bra för dig! Jag har ingen erfarenhet av dom medicinerna så jag kan inte säga något om det själv


//Jessie

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Zadeira
2021-09-23 03:55
#8

Har nu tagit Victoza två kvällar i rad. Vaknade nu inatt och, ursäkta uttrycket, spydde som en gris. Sitter fortfarande och småskakar vid datorn. Hoppas det är övergående för det här var vidrigt. Eventuellt får jag experimentera med när jag tar den, men det hade passat mig så bra att ta den med kvällsmedicinen.

flocken
2021-09-23 05:22
#9

Jag tar Victoza på morgonen strax innan frukost. Lindrar illamåendet lite. Sen vänjer man sig tillslut.
Inte konstigt att man går ner i vikt när man mår illa 24/7 😉

Men nu ska jag få prova ozempic. Se hur det går

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Vixxen
2021-10-04 00:50
#10

Hur går det med Ozempic och Victoza?

Zadeira
2021-10-04 10:45
#11

#10 Haft Victoza i två veckor nu och mår fortfarande kattskit dygnet runt. Särskilt nätterna är dryga, vaknar ofta och behöver rusa på toa för att kräka galla. Så jag väntar fortfarande på vändning, de säger det borde ge med sig men jag vet inte.

Scorpio97
2021-11-02 21:47
#12

#11 Hur går det?


//Jessie

Zadeira
2021-11-03 06:56
#13

#12 Helt glömt tråden, tack för påminnelsen. Allt har vänt och jag mår inte dåligt längre. Tyvärr har jag inte gått ner i vikt som vi hoppades på, men jag har å andra sidan inte ansträngt mig för att göra det så det ligger lite hos mig. Men medicinen funkar på mitt blodosocker och jag mår som sagt inte alls dåligt längre. Så vi får se på längre sikt vad som händer.

Annons:
Scorpio97
2021-11-03 13:29
#14

#13 Vad skönt att du mår bättre!


//Jessie

Zadeira
2021-11-03 18:17
#15

#14 Tack! Jätteskönt!

Tarotstollan
2022-01-28 04:14
#16

#15. Hur lång tid sammanlagt mådde du dåligt och var det "bara" illamående eller fick du andra problem också?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Zadeira
2022-01-28 06:08
#17

#16 Jag mådde dåligt i ca tre veckor. Inga andra biverkningar, inget illamående sen dess pga sprutan.

Tarotstollan
2022-01-28 06:20
#18

Tre veckor är ju lång tid om man är ensam och måste sköta allting själv.
Har för mig att du inte lever ensam. Hade du klarat dessa veckor om du var ensam?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Zadeira
2022-01-28 06:25
#19

Jag bor delvis ensam, bor hos partner helger men ensam hemma veckor. Det var bara att bita ihop och ta mig genom det, hade inget val. Men visste ju också att jag kräkte om jag åt, så därför var det smartare att vänta med att äta till jag tex handlat. Planering liksom.

Nu har jag inga som helst biverkningar.

Tarotstollan
2022-01-28 06:32
#20

Låter inget vidare, tänkte på det med lös mage, illamående och kräkningar som verkar vara normala biverkningar och att man måste ut och handla.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Tarotstollan
2022-02-04 13:20
#21

Hur går det för er nu med era mediciner?

Jag har fått erbjudande om att få börja med Ozempic men jag är ovillig. Bor ju ensam och det finns ingen direkt som kan ställa upp akut om det gäller, så jag måste vara ok dygnet runt.
Diabetessköterskan ringde i förra veckan och sa att de inte hade något mer att erbjuda mig då jag inte får ner sockret och äter för mycket enligt dem.
Jag kämpar och jobbar på det men som jag sagt innan jag tycker inte att jag har fått tillräckligt med information och stöd för att veta hur jag skall hantera det ordentligt.
Hon skall ringa mig i nästa vecka och höra hur jag vill göra och jag tänker tacka nej, i alla fall just nu.

Pratade med min kompis i går och hon sa att deras beteende på vårdcentralerna är lika dant överallt, hennes pappa hade också fått en utskällning av dem på sin vårdcentral när han hade varit där nyss.
De skäller på henne också och även min moster hade tydligen fått en känga också för någon vecka sedan.
Så det är tydligen inte bara jag som får skäll för att sockret är för högt.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Scorpio97
2022-02-04 13:29
#22

#21 Jag tycker det är hemskt. Vården ska stötta en, att skälla ut patienterna låter så fel enligt mig. Oavsett vad som är orsaken till det höga blodsockret så tror jag knappast att utskällningar är något bra sätt att få till en positiv förändring…


//Jessie

Tarotstollan
2022-02-28 21:02
#23

Diabetessköterskan ringde mig idag och frågade om jag tänkt på det här med Ozempic, hon sa återigen att jag borde testa Ozempic men allt bara skriker NEJ i mig!

Jag frågade några frågor om det jag hade läst om Ozempic men hon bara avfärdade det och sa att det var så nytt, så det som stod i de böckerna inte gällde längre.
Hon hade haft en patient som hade gått ner 20 kg och att jag inte skulle kunna äta så mycket som jag gör nu och bla bla.
Som jag sa till henne att jag behövde inte gå ner mer i vikt eftersom jag redan gått ner 30 kg och att jag är rädd att jag återgår till min gamla livsstil om jag nu efter så här kort tid skall börja med något nytt igen.
Kände det bara som att hon inte lyssnade och bara ville sälja in den här medicinen för att bli av med mig för att jag är så besvärlig och mår skit för övrigt.
Även om det gått över 1 år nu så känns det bara som några månader för mig.
Jag känner mig helt vilsen och har ingen aning om vad jag skall göra!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

  • Redigerat 2022-02-28 21:43 av Tarotstollan
Scorpio97
2022-02-28 21:34
#24

#23 Vad jobbigt att hon inte lyssnar på dig! Det är verkligen jobbigt när man inte får den hjälp man behöver från vården


//Jessie

Zadeira
2022-03-01 13:25
#25

#23 Vad gör dig aå anti?

Tarotstollan
2022-03-01 19:34
#26

Svårt att säga, det är så mycket.
Jag har inte landat i att jag har diabetes, allt känns fortfarande så konstigt och allt är så jobbigt.
Inget stämmer med mig, som mat, tider, att äta och inte äta, tråkig mat osv.
Har en kompis som nästan dog flera gånger när de gav henne Ozempic, visserligen flera år sedan så det är säkert mycket säkrare nu.
Tycker inte jag fått tillräckligt med stöd och hjälp med att få någon ordning på hur det skall vara med det jag kämpar med nu.
I stort är det bara att inte äta något med socker i och undvika kolhydrater.

Det är en sak att läsa om Ozempic men en hel del annat när sköterskan pratar om det, på henne låter det som en universal medicin som skall fixa alla mina problem!
Att jag bara behöver ta det och sen kan jag fortsätta leva som jag gjorde innan, inte bry mig om vad, hur eller när jag äter.
Enligt henne så skall jag inte kunna äta mycket, utan jag kommer att vara mätt och gå ner ännu mera i vikt än jag redan gjort.
Jag kommer ev. att kunna sluta med insulinet eller åtminstone få ta mycket mindre än det jag har nu osv.
Det finns ingen ände på hur bra Ozempic skall vara enligt henne!
För mig låter det bara som att det är något som skall maskera hur sjuk jag är och utåt sett ser det bra ut medan min kropp dödar mig från insidan.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tarotstollan
2023-02-06 00:01
#27

Jag fortsätter skriva i denna tråden eftersom den handlar om Ozempic.

Jag har både sett och läst nu att det är kris för diabetiker som använder Ozempic, eftersom det verkar saknas på många ställen både i Sverige och i världen.
Den skrivs tydligen ut mer som bantar medel än för till diabetiker och det gör att de som behöver medicinen och är diabetiker inte får eller har väldigt svårt att få tag i den.

Är det någon av er som blivit drabbade?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Zadeira
2023-02-06 06:30
#28

#27 Det går inte att få tag på Ozempic och har inte gjort på ett bra tag nu. Själv var tanken i November att jag skulle sättas in på den, men det harf fortfarande inte blivit av då det inte finns tillgängligt. Både min pappa och pojkvän tar Ozempic och har inte kunnat få den så båda jagar läkare nu. Men eftersom det blivit som det har är även diabetsläkarna här översvämmade med folk som behöver hjälp med hur de ska göra.

Jag tycker det är helt galet när läkemedel tar slut, som inte har någon tydlig ersättare eller utbytesbar medicin. Var utan min ångestdämpande i nästan en månad pga det. Snacka om att man blir satt i skiten.

Tarotstollan
2023-02-07 00:20
#29

Ja, det är helt galet och farligt också.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Pyttelite
2023-02-10 09:26
#30

Det råder brist på diabetesmedicinen Ozempic i hela landet. – Det har varit oväntad stor efterfrågan på här diabetesläkemedlet både i Sverige och utomlands, säger Therese Smedberg, pressansvarig på Läkemedelsverket.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/brist-pa-diabetesmedicin-i-hela-landet-inte-bara-i-umea


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Det råder brist på diabetesmedicinen Ozempic i hela landet. – Det har varit oväntad stor efterfrågan på här diabetesläkemedlet både i Sverige och utomlands, säger Therese Smedberg, pressansvarig på Läkemedelsverket.
Marinas Mix
2023-03-07 05:16
#31

Väninnan som använde Ozempic tyckte den var superbra, men eftersom det inte går att få tag i den har hon fått byta till en annan, men nackdelen är att hon måste ta en spruta om dagen i stället för en i veckan.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Marinas Mix
2023-04-06 16:36
#32

Hur går det med Ozempic nu? Är det fortfarande brist på den?

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Zadeira
2023-04-06 16:53
#33

#32: Det är fortfarande brist. Vissa styrkor finns på några apotek, men långt ifrån alla. Jag kan fortfarande inte sätta in den för startdoserna finns inte.

Tarotstollan
2023-04-06 23:52
#34

T o m min diabetessköterska sa att det var inget att fundera över eller ens tänka på, numera, det är slut överallt.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
majlar
2023-04-07 09:01
#35

Min diabetes sköterska har fått information om att den inte kommer förrän i december 2023. Jag var hos henne i går.

Marinas Mix
2023-04-07 10:46
#36

Kollade på FASS och det var ju ingen upplyftande information där. Vissa av tillverkarna hade ju satt slutdatum för restnoteringen 2023-12-31
Sedan hittade jag ju lite annan information nu när jag surfade runt.
Att diabetiker ska få den till lägre pris tycker jag ju är en självklarhet. Det finns ju faktiskt andra läkemedel för viktnedgång.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/brist-pa-medicin-till-diabetiker-lakare-skriver-felaktigt-ut-till-personer-med-overvikt

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Efter att diabetesmedicien Ozempic börjat skrivas ut till överviktiga och därmed orsakat en stor global bristsituation väntas reglerna kring medicinen förtydligas i Sverige. Det gör att medicinen blir betydligt dyrare om den skrivs ut till andra än diabetiker.
Marinas Mix
2023-07-12 13:59
#37

Så det är bara patienter som behandlas för fetma med Ozempic, som får självmordstankar?

https://www.dn.se/sverige/fetmalakemedel-granskas-efter-sjalvmordstankar/

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

EMA granskar bantningsläkemedlen Saxenda, Ozempic och Wegogy efter rapporter om självmordstankar och självskadebeteende
Tarotstollan
2023-07-16 01:52
#38

Bra, för det är väl på tiden att de skärper kraven.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Marinas Mix
2023-09-26 18:25
#39

Snart kan kanske diabetiker få behålla Ozempic och dem som använder det för viktminskning får andra alternativ
https://www.svd.se/a/LleQXP/efter-ozempic-bantningsmedicinernas-king-kong-snart-har?utm_source=ab-box&utm_medium=iframe&utm_campaign=2023-09-26

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Ozempic är snart gårdagens nyheter. Nästa generation av nya, ännu effektivare bantningsmediciner väntar runt hörnet. Och de har färre biverkningar, så att användarna slipper ”skita som galna”.
Zadeira
2023-09-26 19:22
#40

Jag har äntligen fått börja med Ozempic. Gått på den i ca 2 veckor nu. Det verkar som den kommit tillbaka för diabetiker nu.

Tarotstollan
2023-09-26 19:31
#41

Har du fått några biverkningar?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Marinas Mix
2023-09-26 20:08
#42

Så bra Zadeira. Vad har du för dos?
Kollade på FASS och det står "Förmån med villkor" Har läst en del artiklar, där personer som fått den för viktminskning klagar på att den minsann inte är subventionerad för dem.
Alltid är det någon som ska vara missnöjd.
Jag sitter nöjd i båten med mina Rybelsus tabletter och fortsätter gå ner i vikt på dem också, vilket ju är en bonus

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

  • Redigerat 2023-09-26 20:10 av Marinas Mix
Zadeira
2023-09-27 06:57
#43

#41 Nej, inga biverkningar. Har inte märkt något på hunger eller så heller.

#42 Man börjar alltid med 0.25 i 4 veckor, sen höjer man till 0.5 och om det behövs är maxdos sen 1 mg. Jag har som sagt bara gått på den i två veckor så jag har fortfarande lägsta dosen. Tanken är ju att jag ska upp i 0,5 och sen får vi se.

Klart att folk är missnöjda när de får betala fullpris, det är svindyrt även om det ingår i högkostnadsskyddet (är man inte uppe i gratis så kostar den typ 1000 kr för 4 doser).

Marinas Mix
2024-01-20 15:23
#44

Jag har kommit över till den här medicinen nu också, för att förenkla mitt liv. Jag har haft den en månad nu, och behövde inte börja på 0,25mg, eftersom jag redan hade semaglutid i "systemet" via rybelsusen.
Måste säga att det är bra mycket skönare med ett litet stick i veckan än att hålla på med tabletter varje dag.
Dock är ju problemet att få tag i den, men idag lärde jag mig något. När apoteken får in små försändelser, så är det flera apotek som inte skriver in i lagersaldot, där alla apotek kan se, utan håller det lite hemligt för att just deras kunder ska ha en chans att få tag i den.
Så det hjälper inte om du frågar på ett apotek om deras andra apotek i stan har den.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Zadeira
2024-01-20 21:25
#45

Nu har jag varit uppe på 1 mg och bestämt mig för att sluta. Jag har inte gått ner ett gram i vikt av den. Den kostar multum. Den går inte att få tag i. Ska se vad för lösning vi kan komma till när min läkare ringer nästa vecka, men det är ju inte lönt att fortsätta ta en verkningslös medicin som dessutom inte går att få tag i mer än nån gång då och då.

Marinas Mix
2024-01-20 21:35
#46

#45 Trist att höra att du inte gått ner i vikt, men hur är dina diabetesvärden då? Det är väl ändå därför du fått medicinen och då går den ju med i högkostnadsskyddet (från de flesta leverantörerna i alla fall)
Jag kan växla mellan ozempic och rybelsus om det behövs.
Om du tar rybelsus, tar du ju en tablett varje dag, så där är lätt att nästa dag ta ozempic men åt andra hållet, så måste du vänta en vecka efter sista ozempicdosen, innan du börjar med rybelsus igen.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Tarotstollan
2024-01-20 21:35
#47

Så tråkigt för dig men jag håller med dig, ingen idé att ta en medicin som kostar multum och ändå inte hjälper.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Zadeira
2024-01-20 21:42
#48

#46 Jag fick Ozempic för att se om den kunde hjälpa mig med min vikt i samband med att jag har diabetes pga övervikt. Mina diabetesvärden var ändå stabila innan, men tanken var att om jag går ner ivikt kan min diabetes försvinna. Så jag fick Ozempic som ett komplement för att kanske bli frisk från diabetes. Ozempic ingår i högkostnadsskyddet, men du ska ju ändå upp i 2800 kr för att nå hela högkostnadsskyddet dåp medicnen blir gratis. Den kostar ändå typ 1500 eller vad det är att hämta ut till man uppnår den summan, och eftersom mitt högkostnadskort nyss gick ut blir det jävligt dyrt i två-tre månader.

#47 Nej, det är ju meningslöst. Bättre då att nån som blir hjälpt av Ozempiv får det, så får vi lista ut nåt annat till mig.

Annons:
Marinas Mix
2024-01-20 21:52
#49

Så är det väl alltid, en medicin som kan fungera jättebra, på en del, ger andra hemska biverkningar och/eller inget resultat alls.
Hoppas ni kan hitta något annat, som fungerar för dig.
Tyvärr är ju en hel del mediciner superdyra och behöver du flera olika på en gång rusar det ju iväg fort. Har du funderat på att skaffa konto på apoteket, för då kan du ju dela upp kostnaden över flera månader.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Zadeira
2024-01-20 21:56
#50

#49 Det kan jag inte få, jag sitter hos kronofogden. Jag måste alltså lösa alla kostnader när medicinen hämtas ut.

Marinas Mix
2024-01-20 23:59
#51

Då blir det genast så mycket krångligare.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

am6-25hp
2024-02-03 05:08
#52

Började själv med ozempic 0.5mg för min diabetes typ 2 och gick ned 25kg på tre tmånader!! Visserligen ingick en del motion och styrketräning, men inget extremt alls och nu mår jag förbaskat bra! Jag är stark smidig och blir inte anfådd längre :D

Jag tror absolut på att denna medicin fungerar som den ska och att den kmr att få större utbredning i framtiden!

PS. Är det ngn som har frågor kring vart man kan få tag på dessa preparat kontakta mig gärna med PM! Jag har stenkoll nu. DS.

Upp till toppen
Annons: