Annons:
Etikettövrigt
Läst 122 ggr
Sasha W
10/10/21, 8:39 PM

Lågt blodsocker?

Jag har inte diabetes så vitt jag vet, de senaste 32 timmarna har dock vart ett rent h*lvete

Från ingenstans kan jag få yrsel, hjärtklappning, bli förvirrad, skakig i benen, svettningar etc

Detta trots att jag fått i mig mat under dagen..

Det intressanta upptäckte jag för ett par timmar sedan, att efter ett par sockerbitar dämpas besvären.

Så vitt jag vet finns inte diabetes i släkten, jag är 17 år gammal…

Borde jag söka hjälp hos vårdcentralen?

Rådfrågar här eftersom diabetes är det enda jag kan komma på så då kanske jag kan få råd av någon eller närstående till någon med diabetes som kan typ ryta åt att jag är helt ute och cyklar eller något….

Admin får ta bort om det inte passar in här

Annons:
Scorpio97
10/10/21, 9:07 PM
#1

Symptomen du beskriver kan passa in på lågt blodsocker, men det går såklart inte att säga säkert. Och jag är verkligen inte utbildad inom medicin men det finns säkert mycket annat det kan passa in på också. Andra vanliga symptom för diabetes är trötthet, att man blir torr i munnen och att man kissar ofta och mycket. ​I din ålder är typ 1 diabetes vanligast och då brukar man även gå ner i vikt. Typ 2 brukar istället vara förknippat med övervikt (och även om det i folkmun har kallats "åldersdiabetes" kan det drabba även yngre, jag är tex i tjugoårsåldern och har typ 2). Det är dom två vanligaste typerna.

Men oavsett tycker jag absolut att du borde kontakta vårdcentralen. Symptomen du beskriver skulle som sagt kunna vara diabetes, men det kan även vara något helt annat. Eller bara något tillfälligt som är ofarligt. Men åtminstone för mig låter det värt att kolla upp för säkerhets skull :)


//Jessie

Caeli
10/10/21, 9:18 PM
#2

Vid nyupptäckt diabetes är blodsockret oftast högt (inte lågt) då insulinproduktionen inte fungerar som den ska.

Sedan kan ju vem som känna av ett lågt värde om man inte ätit på länge eller för lite. Men så var det ju inte i ditt fall.

  • Redigerat 10/10/21, 9:19 PM av Caeli
Pyttelite
10/10/21, 9:36 PM
#3

Det kan vara så att du fått blodtrycksfall och har lågt blodtryck.

https://capio.se/halsa-och-vard/hjarta-blod-och-lymfkortlar/blodtryck/lagt-blodtryck/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Låg blodtryck är oftast helt ofarligt. När du får blodtrycksfall kan du få yrsel och svimningskänslor. Det går vanligtvis över snabbt.
Sasha W
10/10/21, 11:10 PM
#4

#3 vet hur blodtrycksfall känns och det är absolut inte samma känsla. Tack iallafall!

#1 tack! Jag äter väldigt mycket men har alltid vart ganska tunn(63 i midjeomfång, 158 cm lång) men har ingen koll riktigt på min vikt eller hur jag ser ut runt kroppen….

Jag kan inte uttala mig om trötthet eftersom jag vart sjukskriven med först depression och sedan utbrändhet i 4 års tid, och är därför alltid trött, torr i munnen brukar jag bli av antideppen, så även där kan jag inte uttala mig….

#2 tack

Ingen aning om vad som händer men jag får la kontakta vårdcentralen o boka tid om det händer igen, kanske bara var en tvådagars grej🙄

Sindri
10/11/21, 2:57 AM
#5

Jag drabbades av s.k. metabolt syndrom för många år sedan. Det yttrade sig så att mitt insulin toppade snabbt när jag ätit. Speciellt om jag ätit något med mycket kolhydrater. Jag älskade bröd och pasta på den tiden å det hände rätt ofta. Att äta t ex ett äpple för att dämpa insulinet hjälpte i ca 10 minuter, sen blev det värre igen.
I mitt fall löstes det genom att sluta helt med de flesta kolhydrater. Jag fick balans på min ämnesomsättning. Sköldkörteln r ju inblandad och den rättade till sig så småningom. Nu kan jag äta frukt och grönsaker utan problem, men äter inte socker och något med mjöl (säd) i.
Det är svårt att veta om det är bukspottkörteln (insulinet) som fått spatt eller sköldkörteln.
Men titta över hur och vad du äter och tänk efter om det kan vara något i kosten. Eller om du helt enkelt äter för lite.
Om det händer igen trots att du tänker på vad du äter, så tycker jag du skall söka vård.

Pyttelite
10/11/21, 8:38 AM
#6

Om det enda tecknet skulle vara att du blir bättre av några sockerbitar så är det knappast tecken på diabetes.

Kissar du oftare än normalt?

Det kan också vara biverkningar av den medicin du äter.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Sasha W
10/11/21, 10:44 AM
#7

#6
4-6 gånger om dagen när jag tidigare bara behövde 1-2 ggr….

Upp till toppen
Annons: