Annons:
Etikettövrigt
Läst 122 ggr
Sasha W
10/10/21, 8:39 PM

Lågt blodsocker?

Jag har inte diabetes så vitt jag vet, de senaste 32 timmarna har dock vart ett rent h*lvete

Från ingenstans kan jag få yrsel, hjärtklappning, bli förvirrad, skakig i benen, svettningar etc

Detta trots att jag fått i mig mat under dagen..

Det intressanta upptäckte jag för ett par timmar sedan, att efter ett par sockerbitar dämpas besvären.

Så vitt jag vet finns inte diabetes i släkten, jag är 17 år gammal…

Borde jag söka hjälp hos vårdcentralen?

Rådfrågar här eftersom diabetes är det enda jag kan komma på så då kanske jag kan få råd av någon eller närstående till någon med diabetes som kan typ ryta åt att jag är helt ute och cyklar eller något….

Admin får ta bort om det inte passar in här

Annons:
Scorpio97
10/10/21, 9:07 PM
#1

Symptomen du beskriver kan passa in på lågt blodsocker, men det går såklart inte att säga säkert. Och jag är verkligen inte utbildad inom medicin men det finns säkert mycket annat det kan passa in på också. Andra vanliga symptom för diabetes är trötthet, att man blir torr i munnen och att man kissar ofta och mycket. ​I din ålder är typ 1 diabetes vanligast och då brukar man även gå ner i vikt. Typ 2 brukar istället vara förknippat med övervikt (och även om det i folkmun har kallats "åldersdiabetes" kan det drabba även yngre, jag är tex i tjugoårsåldern och har typ 2). Det är dom två vanligaste typerna.

Men oavsett tycker jag absolut att du borde kontakta vårdcentralen. Symptomen du beskriver skulle som sagt kunna vara diabetes, men det kan även vara något helt annat. Eller bara något tillfälligt som är ofarligt. Men åtminstone för mig låter det värt att kolla upp för säkerhets skull :)


//Jessie

Caeli
10/10/21, 9:18 PM
#2

Vid nyupptäckt diabetes är blodsockret oftast högt (inte lågt) då insulinproduktionen inte fungerar som den ska.