Annons:
Etiketterkostmat
Läst 97 ggr
Tarotstollan
5/4/22, 12:42 AM

Hur ofta äter ni?

Hur ofta äter ni och hur mycket åt gången?
Händer det att ni hoppar över någon måltid och i så fall hur påverkar det erat blodsocker?
Om ni hoppar över en måltid, varför i så fall? Hur gör ni med insulinet då?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
flocken
5/4/22, 5:24 AM
#1

Frukost 6:30
Lunch 10:30
Mellis 14:30
Middag 17:30

Ibland tar jag bort lunch och mellis och tar bara shake från ex nutrilett då min mage egentligen inte klarar av att äta alla måltider.
Äter väldigt lite. Äter jag mig mätt går magen sönder. Äter inte pasta, ris och bara minimalt med potatis.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Scorpio97
5/4/22, 5:26 AM
#2

Jag äter oftast en gång om dagen, kring middagstid. Det blir då en stor måltid. Ungefärliga mängder är 200-250 gram kött/fisk/ägg/halloumi, 500+ gram grönsaker och något fett (vitlökssmör, salladsdressing osv) om jag tycker det behövs.
Någon gång ibland äter jag två måltider. Då blir det oftast en lätt lunch eller kvällsmat, och så blir middagen lite mindre också. Men totalt över dagen blir det ungefär samma mängder.

Eftersom jag oftast bara äter en gång så hoppar jag inte över den måltiden. Om jag inte är sjuk och väljer att inte äta på grund av det.
Men det blir ingen skillnad på mitt blodsocker om jag äter en eller två gånger. Det ligger jämnt oavsett.


//Jessie

  • Redigerat 5/4/22, 5:43 AM av Scorpio97
Tarotstollan
5/4/22, 6:25 PM
#3

Till mig har de sagt att jag skall försöka äta 3 ggr om dagen och helst 2 små mellanmål, en frukt eller så också.
Jag har ingen möjlighet att äta så mycket på ca 12 timmar enligt deras mål.
Jag har ingen hungerkänsla innan sockret gått ner jättemycket och då är det ju inte hunger utan sockret som signalerar att jag måste äta.
När jag sen väl börjar äta har jag jättesvårt att sluta äta, vill ha mycket mer än det jag faktiskt äter.
Så försöker äta 2 ggr om dagen och i något enstaka fall har jag kunnat äta någon frukt emellan de gångerna.
Mina tider ligger runt 16 och 22.30.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

flocken
5/4/22, 6:59 PM
#4

#3: man måste hitta vad som passar dig själv. Alla är olika.
Att äta ofta och små portioner är för att hålla sockret jämnt. Inte få dalar och toppar.
Men för vissa räcker det kanske med 2 mål om dagen. O äta mer de målen.
Finns inget rätt o fel

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Scorpio97
5/4/22, 7:48 PM
#5

#3 Dom råden fick jag också av vården. Jag testade någon vecka och kom fram till att så många måltider inte alls fungerar för mig och att jag vill göra annorlunda.

Vet vården om din dygnsrytm eller mellan vilka tider du vill/kan äta?


//Jessie

flocken
5/4/22, 7:51 PM
#6

#5: o jag skulle äta fullkorn, inge grädde, creme freche, mjöl. Göra sås på kvarg.
Men då jag inte tycker om pasta så tog jag bort det helt.
O äter lättare version av lchf.
Mkt grönt, fet sås och protein.

Älskar pärlcouscous. Funkar nästan till allt

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Annons:
Tarotstollan
5/4/22, 10:45 PM
#7

#5. Jag har berättat att jag är nattmänniska och det var väl inte populärt men bara jag äter regelbundet så skulle det väl vara ok sa d. sköterskan.
Det största problemet är ju att jag inte vet hur mycket jag skall äta för att ev. i framtiden få några hungerkänslor.
Att bara äta när sockret är nere på 5 som hon sagt, hjälper ju inte mig som det är nu, får vara glad om jag fått ner det under 10 när jag skall äta 2:a gången.
Förstår ju att jag måste äta mindre vid 1:a målet men jag kan inte klara mig om jag skall ut och vara borta i minst 3 timmar på en macka eller ½ dl kokt gröt.
Så det är där problemet ligger för mig som jag tänker nu.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Pyttelite
5/4/22, 11:01 PM
#8

Här finns lite teoretiska studier som kan ge dig någon hint.

Allt med kost är ju så personligt. Har du provat att ha med lite nötter som mellanmål?

Typically, doctors advise people with type 2 diabetes to eat about six times a day. But this approach can lead to a vicious cycle in which individuals require more intensive treatments. Could a different approach to diet be more suitable?

Läs mer här:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/327223


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


New research suggests that a three meals per day — and not a six meals per day — approach brings more benefits to people with type 2 diabetes.
Tarotstollan
5/4/22, 11:16 PM
#9

Jag har ätit nötter men mer som godis än mat. Åt ca 1½ dl. det ledde bara till att jag ville ha mer att äta.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Pyttelite
5/4/22, 11:23 PM
#10

#9: Då var det inget vidare bra tips jag gav 😟 (men Lidls lättrostade hasselnötter är inte fel)


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Tarotstollan
5/4/22, 11:27 PM
#11

Jo, nötter är gott men som mat räcker de inte för mig!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: