Diabetes iFokus

Diabetes

Etiketterkostmat
Läst 130 ggr
Tarotstollan
2023-05-18 21:37
2

Frukt.

Hur mycket frukt äter ni om dagen?
Vilka frukter äter ni och vilka undviker ni?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tarotstollan
2023-05-18 21:47
0

Till mig har diabetes sköterskan sagt att jag bara får äta en frukt om dagen.

På olika diabetes sidor har jag läst att man kan äta upp till tre om dagen, så varför är det sådan skillnad?

Det är ju svårt att ha med sig frukt ut, för det sölar ju så hemskt. Så för det mesta har jag en banan eller ett skuret äpple med mig.
Hemma kan jag äta någon apelsin, klementin, päron eller plommon, beroende på årstid.
Fast mest blir det bananer då också.

Scorpio97
2023-05-18 22:20
2

Jag äter inte frukt till vardags alls, med undantag för avokado (där är det mest priset som begränsar). Övrig frukt tycker jag påverkar mitt blodsocker för mycket och jag vill inte äta det dagligen eller ens varje vecka.

Så för mig är söt frukt något för speciella tillfällen, eller "godis". Då blir det oftast melon eller citrus, enstaka gånger äpple, päron, ananas eller mango. Vindruvor och banan är jag väldigt försiktig med för jag upplever att det påverkar blodsockret mest (vilket stämmer med sockerinnehållet). Så vindruvor kan jag äta några stycken av när det finns på jobbet, men jag köper inte hem det. Banan äter jag helst med exempelvis vispad grädde för att göra blodsockerhöjningen mildare.

Däremot äter jag gärna lite bär någon gång per vecka :) Jordgubbar när det är i säsong, annars hallon, lingon och blåbär.

Jag har inte fått något råd kring frukt av min diabetessköterska. Enda jag har fått är av dietisten som sa att jag skulle äta 500 gram "frukt och grönt" per dag och att det skulle inkludera frukt. Men inget mer exakt än så.

Att det står olika på olika hemsidor eller jämfört med rådet du får av diabetessköterskan beror på att det inte finns någon 100% säker fakta på hur många frukter man ska äta. Det finns bara olika råd, av olika källor (kollar du på en lågkolhydratsida för diabetiker är rådet att inte äta frukt över huvud taget). Sen är ju inte en frukt samma som en frukt. Det beror på vilken frukt, mängd och när du äter det. Det är skillnad på att äta två små plommon efter en middag, eller att äta två stora bananer på tom mage. Och för att krångla till det ytterligare så är vi diabetiker olika och kommer ha blodsocker som reagerar olika på samma sak.

Så hur påverkas just ditt blodsocker av att du äter frukt? Vilka frukter påverkar mer och vilka påverkas mindre? Hur tänker du själv kring det?

//Jessie

• Redigerat 2023-05-18 22:31 av Scorpio97
Tarotstollan
2023-05-18 23:25
0

#1. Glömde vindruvor och melon som jag älskar och kan äta massor av.
Därför blir jag alltid så ledsen när jag ätit dagsransonen 10 st, eftersom jag inte får äta mer.

#2.Jag har aldrig mätt sockret efter jag ätit en frukt, så jag vet inte. För oftast äter jag en frukt för att jag är låg ute, eller låg för jag har bråttom ut.
Inne äter jag ibland en frukt efter maten eller istället för mat just då.

Att äta 3 - 10 vindruvor och sedan vänta 1½-2 timmar för att mäta sockret orkar jag inte.
När jag skall äta, så måste det gå fort med maten.

Jag har märkt att mat överlag är stressande för mig numera.

• Redigerat 2023-05-18 23:26 av Tarotstollan
Scorpio97
2023-05-19 00:57
1

Men mäter du inte ditt blodsocker ändå? Går det inte att äta en frukt när du vet att du ändå ska mäta blodsockret..?

Eller att mäta blodsockret precis som du brukar (?) men en vecka äta en frukt per dag, och en annan vecka äta tre frukter per dag. Eller ingen frukt en vecka. Även om det inte blir just 1,5-2 timmar kanske du ändå märker skillnad

(Om du tycker jag går utanför ämnet och du bara ville höra om hur andra gör med frukt, säg till så ska jag sluta ställa frågor)

//Jessie

• Redigerat 2023-05-19 00:59 av Scorpio97
Tarotstollan
2023-05-19 02:56
0

Det är ok att ställa frågor men ibland vet jag inte vad jag skall svara.

När jag är hemma och knappt behöver tänka på något, så kollar jag kanske sockret 4-5 ggr på en dag. När jag måste ut eller skall göra saker så kan det bli 8 12 ggr på samma dag.

Jag mäter mest innan jag skall äta och det är ju 2 ggr om dagen, annars brukar jag knappt bry mig. Mäter också efteråt om jag kommer ihåg det, oftast tänker jag på det för sent så då betyder ju inte resultatet något såvida det inte är jättehögt eller lågt.

Carmarino
2024-12-28 12:14
0

Tydligen ska persimon vara en bra frukt för diabetiker.

Fibrerna i en persimon reglerar sockret i ditt blod, för diabetiker eller personer som vill undvika diabetes är den här frukten den bästa frukten det bästa matalternativet, enligt Times of India.

https://news55.se/halsa/9-anledningar-varfor-du-ska-ata-persimoner/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Persimoner är superlivsmedel som är bra för din hälsa, här är nio anledningar varför de brandgula frukterna är så nyttiga.
Tarotstollan
2024-12-29 21:28
0

#6. Tycker de är väldigt söta och ibland knastrar det när man äter dem, trodde det var socker kristaller. Men goda är de!

Carmarino
2024-12-29 23:43
0

#7: Ja, jag tycker också de är söta, men tydligen inte så att det stör blodsockret alltför mycket verkar det som.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
2024-12-30 00:21
1

#8. Har tänkt att gå och handla det sista i morgon, så får passa på då och se om de har några kvar då.
De är tydligen väldigt populära på ostbrickor och annat som serveras som extra godis på helger och då passar väl en nyårshelg extra bra.

Carmarino
2024-12-30 05:11
0

#9: Ja, de passar perfekt till nyår.