Extra insulindoser.
Kan jag ta mera insulin efter att jag tagit min natt insulin?
Alltså med en annan insulin sort.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Du måste fråga din diabetessköterska om sånt. Det låter inte bra, men beror såklart på omständigheterna.
Du verkar fortfarande så osäker och obekväm med din diagnos, du borde tjata dig till ett möte och få lite djupare kunskaper om hur insulin fungerar.
Insulin är mer som ett "nödvändigt ont" för kroppen som behövs eftersom socker är ännu farligare, så ju mindre man behöver ta desto bättre, men det beror på vad du äter.
#1: Förstår inte vad du menar med detta:
Insulin är mer som ett "nödvändigt ont" för kroppen som behövs eftersom socker är ännu farligare
Har man diabetes fungerar inte den egna produktionen av insulin som den ska och det är därför man tar det artificiellt.
Det handlar om att hitta en balans inte om något nödvändigt ont.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Det beror på hur man ser det. Insulin behövs, men hur mycket man behöver beror på hur mycket socker (kolhydrater) man tillför.
Innan man uppfann insulinet så var den enda behandlingen att inte tillföra socker i någon form.
Tyvärr dog många av sin diabetes eftersom man av en eller annan anledning inte kunde hålla dieten.
Ju mindre socker man tillför desto mindre insulin behövs. Insulin är ett hormon som bl a beordrar kroppen att lagra fett av sockret man tillför
Andra kända biverkningar är sabbad syn, förstörda blodkärl vilket ofta resulterar i amputation.
Så ja, jag anser att tillfört insulin är ett nödvändigt ont. Det bästa för hälsan är att tillföra så lite kolhydrater som möjligt så att man behöver tillföra så lite Insulin som möjligt.
#3: Så all medicin som tas är ett nödvändigt ont?
Vad är det för ont med mediciner?
Sedan är det väl typen av kolhydrater man bör se över och inte bara minska rakt över.
Sedan finns ju olika anledningar till att man har diabetes typ 2.
Det är jättebra att det finns mediciner och de som behöver dem är väl själaglada att de finns. Men visst är de väl ett nödvändigt ont, alla skulle väl hellre vara friska och slippa mediciner.
#5: Mej det är inte ett nödvändigt ont - det är ett nödvändigt gott!
Varför lägga negativa värderingar på läkemedel som är livsnödvändiga?
#3: Ja tänk så enkelt det är i din värld. Synd att det inte är det i verkligheten…
#7: Hur menar du? Jag har aldrig påstått att det är enkelt att ha diabetes. Tvärtom - det är ett väldigt mätande och räknande.
Det enda jag säger är att det är bättre ju mindre insulin man behöver eftersom det inte är helt problemfritt att tillföra insulin.
Nästan alla mediciner har biverkningar, det är väl inget att hymla om. Jag vet många som äter mediciner och som skulle vara väldigt glada om de slapp. Det betyder inte att de hatar sina mediciner, utan att de hellre skulle vara så friska så de slapp dem.
Vad är det för konstigt med det?
#8: Självklart är det bästa att inte ha diabetes och producera insulin själv men nu handlade det ju inte om vare sig kostråd eller biverkningar.
Nu gällde frågan om man kunde blanda olika insulinsorter.
- Redigerat 2023-07-10 20:31 av Pyttelite
I detta fallet var det om jag kunde ta mera mellan verkande insulin efter jag tagit det långsiktiga insulinet?
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!